Naslov Participacija publike u online medijskom prostoru
Naslov (engleski) The Participation of Audience in On-line Media Environment
Autor Martina Marinović
Mentor Hajrudin Hromadžić (mentor)
Član povjerenstva Katarina Peović Vuković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Hajrudin Hromadžić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Diana Grgurić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za kulturalne studije) Rijeka
Datum i država obrane 2016-09-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti
Sažetak Novomedijska revolucija i razvoj Interneta doveli su do velikih promjena u polju komunikacija, a prema mnogim su teoretičarima značajno pridonijeli demokratizaciji u društvu.Argumenti za tu tezu leže u decentraliziranoj strukturi Interneta i distribuiranoj mreži, zbog čega je Internet osnažio dotada marginalne glasove te im omogućio veću participaciju u javnim i političkim domenama. Ovaj rad fokus stavlja na promjene koje je Internet generirao u području korištenja i konsumpcije medija te se posebice bavi pitanjem sudjelovanja građana u online medijskoj produkciji, kojeg omogućavaju upravo demokratski potencijali Interneta. Međutim, promatranjem trenutnog stanja Interneta primjećuje se da te potencijale sve više zasjenjuje politička i, posebice,ekonomska moć koji su se uspjeli progurati na to područje, zbog čega prostor Interneta sve više biva komercijaliziran, a svaka aktivnost na njemu komodificirana. Razvija se "nova ekonomija", u kojoj je glavni cilj udovoljiti potražnji korisnika te se prilagoditi njihovim preferencijama. U novonastalim uvjetima, medijska se prudukcija mijenja te se moć sve više prebacuje u ruke korisnika, zbog čega novinarska struka trpi posljedice. Ekonomski utjecaji imaju snažan utjecaj na integritet medija, zbog čega se čak i u pitanje dovodi opstanak te struke. Internet je omogućio platforme na kojima svatko može kreirati svoje sadržaje te je snažno pridonio razvoju sudioničkog novinarstva. Ovaj je rad metodama anketnog ispitivanja i opservacije istražio participativne prakse publike u online okruženju. Prije svega, cilj je bio utvrditi koliko ispitanici koriste mogućnosti interaktivnosti koju Internet pruža. Također, nastojalo se istražiti koliko hrvatski online mediji uopće omogućuju i potiču svoje korisnike na sudjelovanje u kreiranju ili interpretaciji vijesti, uokviru čega su se usporedili komercijalni i neprofitni online mediji. Iako ispitanici većinom vijesti konzumiraju putem internetskih platformi, rezultati istraživanja pokazuju kako je uključenost ispitanika na vrlo niskoj razini te da participativni alati nisu u znatnoj mjeri korišteni. S druge strane, analizom dva komercijalna i dva neprofitna medija, utvrđeno je da komercijalni mediji pružaju više tehnoloških formi za participaciju od neprofitnih. Međutim, to ne znači da novinari u neprofitnom sektoru ne poštuju svoje čitatelje; upravo suprotno novinari ovdje izvještavaju o temama od javnog značaja te potiču građane na društveni angažman i promišljanja, dok komercijalni mediji u angažmanu korisnika na svojim online platformama vide samo profit.
Sažetak (engleski) New-media revolution and the development of Internet have led to great changes in thecommunication field and, according to many theorists, contributed to democratization in society.Arguments for that are based on decentralized structure of Internet and distributed network, whichempowered marginal voices and enabled them with greater participation in public and politicaldomains. This essay focuses on changes that Internet has generated in the area of usage andconsumption ofmedia and is especially interested in participation of citizens in online mediaproduction, which is enabled by democratic potentials of Internet. However, by observing currentsituation of Internet it is noticable that those potentials are shaded by political and, especially,economic power which succeded to make their way through on this new terrain, making the Internetmore and more commercialized, and every activity on it commodified. "New economy" is beingdeveloped, with main purpose to meet the demands of users and to adapt to their preferances. In thisnew conditions, the media production is changing and the power is being transfered to the user,causing great consequences fot the journalistic profession. Economic impacts strongly affect themedia integrity, making the survival of this profession questionable. Internet has enabled platformswhere anybody can create its own content and greatly contributed to development of participatoryjournalism. By methods of survey and observation, this research examined participatory practices ofaudience in online environment. The main goal was to find out how often do respondents use theinteractive possibilities of Internet in media production. Also, the research investigated how muchdoes Croatian online media encourage their users for participation in creating and interpreting newscontent, comparing commercial and non-profit online media. Although the respondants mainlyconsumate news by Internet, results of this research show that their participation is on a low leveland that they do not use participatory tools in considerable extent. By analysing two commercialand two non-profit media, it is determined that commercial media provides more participatory toolsthan non-profit media. However, that doesn`t mean that journalists in non-profit sector do notrespect their readers; quite the opposite these journalist report on topics of public concern andencourage citizens for social engagement and deliberation, while commercial media only see profitin users` activity on their online platforms.
Ključne riječi
novi mediji
digitalizacija
Internet
online mediji
online novinarstvo
sudioničkonovinarstvo
news portali
Ključne riječi (engleski)
new media
digitalization
Internet
online media
online journalism
participatoryjournalism
news portals
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:179624
Studijski program Naziv: Kulturologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra kulturologije (mag. cult.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 12:13:03