Naslov Efekt težine pitanja i konsenzualnosti odgovora na procjene osjećaja znanja i sigurnosti u točnost podataka
Naslov (engleski) Effects of Question Difficulty and Answer Consensuality on Feeling of Knowing and Confidence Judgments
Autor Mateja Maksimović
Mentor Igor Bajšanski (mentor)
Član povjerenstva Dražen Domijan (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Igor Bajšanski (član povjerenstva)
Član povjerenstva Barbara Rončević Zubković (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2015-07-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Ovim istraživanjem se nastojala ispitati priroda procjena osjećaja znanja i sigurnosti u točnost odgovora, s naglaskom na ispitivanje utjecaja težine pitanja i eksplicitno dodane točne i netočne informacije o konsenzualnosti. Ciljevi istraživanja bili su ispitati točnost navedenih metakognitivnih procjena, njihovu povezanost s obzirom na točnost doziva te utjecaj težine pitanja i dodatne informacije o konsenzualnosti na metakognitivne procjene.U istraživanju je sudjelovalo 82 studenata psihologije Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci u rasponu dobi od 19 do 27 godina. Od toga je 30 ispitanika sudjelovalo u Eksperimentu 1, a 52 u Eksperimentu 2. U Eksperimentu 1 ispitanici su odgovarali na 90 pitanja općeg znanja pri čemu su procjenjivali osjećaj znanja i sigurnost u točnost odgovora za svako prezentirano pitanje. U Eksperimentu 2 ispitanici su rješavali isti test općeg znanja te su također procjenjivali osjećaj znanja, međutim, nakon procjene osjećaja znanja prezentirana im je dodatna informacija o konsenzualnosti: informacija o postotku ispitanika koji su u Eksperimentu 1 znali točno odgovoriti na pitanje. Ova informacija u polovini pitanja bila je točna, a u drugoj polovini netočna.Rezultati su pokazali da su procjene osjećaja znanja i sigurnosti točne u predviđanju izvedbe. Procjene osjećaja znanja i sigurnosti za točne i netočne odgovore značajno su pozitivno povezane. Rezultati obrade po pitanjima pokazali su da su procjene sigurnosti u točnost odgovora značajno više u situaciji bez dodatne informacije u odnosu na situaciju sa dodatnom informacijom, te da su procjene sigurnosti za laka pitanja značajno veće od procjena za srednje teška i teška pitanja. Nisu potvrđeni glavni efekt točnosti informacije o konsenzualnosti i interakcije. U situaciji sa dodatnom informacijom o konsenzualnosti, rezultati obrade po ispitanicima pokazali su da su procjene sigurnosti veće od procjena osjećaja znanja, procjene su više za točne informacije o konsenzualnosti u odnosu na procjene za netočne informacije o konsenzualnosti, te se razlikuju s obzirom na težinu pitanja: najviše su za laka, zatim srednja i najniže za teška pitanja. Značajni interakcijski efekti upućuju na to da ispitanici najvišima procjenjuju sigurnost u točnost odgovora za laka pitanja s točnom informacijom o konsenzualnosti, a najnižima procjenjuju osjećaj znanja za teška pitanja, neovisno o točnosti informacije o konsenzualnosti.
Sažetak (engleski) This study sought to examine the nature of metacognitive judgments: feeling of knowing and subjective confidence, with an emphasis on examining the impact of question weight and explicitly added accurate and inaccurate information about consensuality. The aim of the study was to examine the accuracy of these metacognitive judgments, their correlation considering recall accuracy and the impact of question weight and additional information about consensuality on the metacognitive judgments. The study included 82 psychology students of Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Rijeka. In Experiment 1 participated 30 students and in Experiment 2 participated 52 students. The age range was between 19 and 27. In Experiment 1 participants answered the 90 general knowledge questions and assessed feeling of knowing and confidence in answer accuracy, for each question presented. In Experiment 2, subjects answered the same questions as in the Experiment 1 and also assessed the feeling of knowing. After that, additional information about consensuality were presented: an information about the percentage of respondents who answered correct in Experiment 1. This information was true in half of question, and incorrect for the second half.The results indicated that metacognitive judgments are accurate in predicting performance. Feeling of knowing and confidence estimates for correct and incorrect answers are significantly positively related. Results of item analysis pointed that the confidence judgments are higher in a situation with no additional information in relation to the confidence judgments in situation with the additional information. Also, confidence estimates for easy questions are significantly higher than estimates for medium and difficult questions. Effect of the accuracy of consensuality information and interaction are not confirmed. In situation with the additional consensuality information, the results of participants analysis pointed that confidence estimates are higher than feeling of knowing estimates. Also, the estimates are higher with presenting accurate consensuality information compared to estimates with inaccurate information, and they are the highest following easy questions, then following medium, and lowest for difficult questions. Interaction effects suggest that participants estimate the highest confidence to easy questions with correct consensualityinformation, and the lowest feeling of knowing estimates for difficult questions, regardless of the accuracy of the information presented.
Ključne riječi
metakognitivne procjene
osjećaj znanja
sigurnost u točnost odgovora
konsenzualnost
težina pitanja
Ključne riječi (engleski)
metacognitive judgments
feeling of knowing
subjective confidence
consensuality
question difficulty
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:387145
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-02-02 12:49:33