Naslov Prosocijalno i agresivno ponašanje djece tipičnog razvoja u integracijskim skupinama
Naslov (engleski) Prosocial and Agressive Behavior of Typically Developed Children in Integrative Groups
Autor Jelena Rukavina
Mentor Tamara Martinac-Dorčić (mentor)
Član povjerenstva Sanja Smojver-Ažić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tamara Martinac-Dorčić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Barbara Kalebić-Maglica (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2015-07-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Ciljevi istraživanja bili su ispitati razlike u prosocijalnosti i agresivnosti djece tipičnog razvoja, obzirom na spol, dob, broj djece u vrtićkoj skupini te pripadnost integracijskoj skupini, te ispitati povezanost stavova roditelja i odgajatelja prema integraciji djece s teškoćama s prosocijalnosti i agresivnosti djece u integracijskim skupinama. U istraživanju je sudjelovalo 257 djece tipičnog razvoja predškolske dobi, od čega 122 djece u integracijskim, 133 djece u redovnim skupinama, 108 roditelja djece u integracijskim skupinama, te 33 odgajatelja istih skupina. Prosocijalnost i agresivnost djece procjenjivali su odgajatelji na Skali za procjenu prosocijalnosti i agresivnog ponašanja. Stav roditelja i odgajatelja procjenjen je na Skali stavova prema integraciji.Analizom varijance potvrđene su spolne i dobne razlike u prosocijalnosti, kao i efektveličine skupine. Djevojčice su prosocijalnije u odnosu na dječake, kao i djeca starije dobi,u odnosu na mlađu. Djeca u manjim skupinama prosocijalnija su od djece u većim skupinama. Efekt pripadnosti integracijskoj skupini na prosocijalnost potvrđen je u interakciji s dobi te veličinom skupine. Mlađa djeca u integracijskim skupinama manje suprosocijalna u odnosu na mlađu djecu u redovnim skupinama, dok su starija djeca u integracijskim skupinama prosocijalnija u odnosu na stariju djecu u redovnim skupinama. Djeca u manjim redovnim skupinama prosocijalnija su u odnosu na djecu u većim redovnim skupinama, dok u integracijskim skupinama ta razlika nestaje. Analizom varijance utvrđene su spolne razlike u agresivnosti,, u smjeru izraženije agresivnosti kod dječaka, u odnosu na djevojčice. Hijerarhijskom regresijskom analizom utvrđen je značajan doprinos stava roditelja u objašnjenju agresivnog ponašanja dječaka. Dječaci čiji roditelji imaju pozitivniji stav prema integraciji manje su agresivni, u odnosu na dječake roditelja manje pozitivnog stava prema integraciji.
Sažetak (engleski) The goal of this study was to examine the differences in prosociality andaggressiveness of typically developed children, considering gender, age, number ofchildren in educational groups and integrative group affiliation. Also, the goal of thisstudy was to examine the relationship between the parent and teacher attitudes towardintegration of children with dissabilities in regular classroom setting with prosociality andaggressiveness of typically developed children in integrative groups. The study included257 typically developed children of preschool age, of which 122 attending integrativegroups, and 133 children in regular groups, along with 108 parents of typically developedchildren in integrative groups and 33 teachers. Teachers evaluated prosocial andaggressive behavior of children on Scale for evaluation of prosocial and aggressivebehavior. The attitudes of parents and teachers were examined on Opinions relative tomainstreaming scale. The analysis of variance confirmed gender and age differences inprosociality, along with the effect of group size. Thus, girls act more prosocialy, comparedto boys. Also, older children act more prosocialy, compared to younger children. Childrenin smaller groups are more prosocial compared to children in larger groups. The effect ofintegrative setting has been confirmed in interaction with age and group size. Youngerchildren in integrative settings are less prosocial than younger children in regular settings,while the older children in integrative settings act more prosocialy compared to olderchildren in regular settings. Children in smaller regular goups tend to be more prosocialthan children in larger regular groups, while there is no difference in integrative groups.Analysis of variance confirmed gender differences in aggressiveness of typically developedchildren. Specifically, boys are more aggresssive than girls. Hierarhical regressionanalysis identified a significant contribution of parents attitudeds towards integration inexplaining boys aggressive behavior. Boys whose parents have more positive attitudes tendto be more prosocial, compared to boys whose parents have less positive attitudes towardintegration.
Ključne riječi
prosocijalnost
agresivnost
integracija djece s teškoćama
stav prema integraciji djece s teškoćama
Ključne riječi (engleski)
prosocial behavior
aggressive behavior
integration
attitudes towardintegration of children with disabilities
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:452730
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-02-02 13:12:48