Naslov Razvojne komponente emocionalne inteligencije
Naslov (engleski) Developmental Components of Emotional Intelligence
Autor Martina Blekić
Mentor Vladimir Takšić (mentor)
Član povjerenstva Sanja Smojver-Ažić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vladimir Takšić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tamara Mohorić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2016-10-31, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Emocionalna inteligencija definira se kao sposobnost prepoznavanja, razumijevanja i praćenja svojih i tuđih emocija, te korištenje tog znanja u razmišljanju i ponašanju (Mayer i Salovey, 1997). Ono što je neizbježno primijetiti prilikom upoznavanja s tim konstruktom je važnost koju ima u razvoju svake osobe. Stoga se u posljednje vrijeme javlja svjesnost o potrebi poticanja razvoja emocionalne inteligencije još od najranijeg životnog razdoblja. U ovom istraživanju ispitivalo se kako se emocionalna inteligencija mijenja s dobi, te je osnovni cilj bio ustanoviti razvoj emocionalne inteligencije u funkciji dobi. Kao mjere emocionalne inteligencije korišteni su testovi koji ispituju sposobnosti iz modela emocionalne inteligencije, u ovom slučaju, emocionalnu facilitaciju mišljenja, razumijevanje emocija i rječnika emocija. Korišten je i upitnik o socijalnim vještinama i općim podacima ispitanika da bi se ispitali mogući efekti emocionalne inteligencije na akademski uspjeh. U ispitivanju je sudjelovalo ukupno 509 ispitanika, od kojih 287 učenika osnovne i 222 učenika srednjih škola. Rezultati su pokazali da postoje statistički značajni efekti spola i dobi kod dvije korištene mjere emocionalne inteligencije rječnika emocija i razumijevanja emocija. Efekt na razini facilitacija mišljenja nije značajan. Krivulja rasta emocionalne inteligencije je različita s obzirom na mjeru emocionalne inteligencije koja je korištena. Efekt pokazuje proporcionalan odnos dobi i rječnika emocija, te potvrđuje hipotezu da je emocionalna inteligencija dio kristalizirane inteligencije. Efekti dobi nisu proporcionalni s rezultatima na testu razumijevanje emocija i emocionalna facilitacija mišljenja. Hijerarhijskom regresijskom analizom ustanovljeno je da emocionalna inteligencija ima udio u objašnjavanju kriterija akademskog uspjeha s obzirom da, uz dob, spol, stručnu spremu roditelja i socijalne vještine dodatno objašnjava varijancu akademskog uspjeha, te je taj doprinos značajan.
Sažetak (engleski) Emotional intelligence is defined as ability of individuals to recognize and understand their own and others people emotions, and use that knowledge to manage their thinking and behavior (Mayer and Salovey, 1997). The one thing that is unavoidable to consider in terms of emotional intelligence is importance of its development in persons life. With that in mind, the awareness of development of emotional intelligence since the earliest age had raised. The main problem of this paper was to establish the development of emotional intelligence with age. Measures of emotional intelligence in this paper were tests of emotional facilitation, understanding of emotions and level of understanding the vocabulary that describes emotions. Also, the social skill rating questioner and general information questioner were used to establish the possible effects of emotional intelligence on academic achievement. There were 509 participants in this paper, 287 students of elementary school and 222 students of secondary school. The results showed significant effects of age and gender in two measures of emotional intelligence emotional vocabulary and understanding of emotions. The effect of age on emotional facilitation is not significant. The curve of emotional intelligence is different in all three measures of emotional intelligence. The age effect on emotional vocabulary is very proportional. That confirms the hypothesis that emotional intelligence is part of crystallized intelligence. The effects on other two measures of emotional intelligence are not proportional. The results of hierarchical regression show that emotional intelligence has a significantly important part in explaining the variance of academic achievement, after controlling the effect of demographic variables and social skills.
Ključne riječi
emocionalna inteligencija
dob
socijalne vještine
akademski uspjeh
Ključne riječi (engleski)
emotional intelligence
age
social skills
academic achievement
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:759520
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-02-27 12:32:44