Naslov Argument iz znanja
Naslov (engleski) The Knowledge Argument
Autor Dino Jelčić
Mentor Luca Malatesti (mentor)
Član povjerenstva Marko Jurjako (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Luca Malatesti (član povjerenstva)
Član povjerenstva Filip Čeč (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za filozofiju) Rijeka
Datum i država obrane 2017-09-08, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija
Sažetak Ovaj se rad bavi Frank Jacksonovim argumentom iz znanja, poznatim misaonim eksperimentom iz područja filozofije uma čija je glavna svrha kritiziranje istinitosti fizikalizma, prema kojem je sve što postoji u svijetu fizičke prirode. U argumentu se tvrdi da
postoje neka intrinzična svojstva vizualnih iskustava boja (kvalije) koja se ne mogu reducirati na fizička svojstva, iz čega se zaključuje da je fizikalizam pogrešan. Postoje različiti odgovori na ovaj izazov, kako dualistički, tako i fizikalistički, a u ovom se radu bavim dvama fizikalističkim odgovorima na argument iz znanja; prva je Dennettova eliminativistička strategija, a druga Perryjeva antiredukcionistička strategija. Raspravu vodim na dvije razine - na konceptualnoj i logičko – semantičkoj. Dennett rješava problem tako da tvrdi da kvalije ne postoje, što znači da negira postojanje fenomenoloških pojmova i fenomenološkog sadržaja. Perry tvrdi da kvalije postoje i da su identične fizičkim svojstvima, ali određena vjerovanja o njima imaju tzv. refleksivni sadržaj koji se može opisati pomoću posebne vrste fenomenoloških pojmova koje on naziva demonstrativnim ili rekognicijskim pojmovima. Uspoređujući njihove prijedloge, zaključujem da je Perryjev antiredukcionistički odgovor uvjerljiviji, jer eliminativizam ne može objasniti postojanje različitih načina spoznavanja svjesnih iskustava i njegovih svojstava (kvalija), koji je po mom mišljenju glavni uzrok neutemeljenih pretpostavki koje nalazimo u argumentu iz znanja.
Sažetak (engleski) The subject matter of this thesis is Frank Jackson´s knowledge argument, a famous example of a thought experiment that aims at disproving the basic contention of physicalism that everything that exists is physical in nature. It is claimed that physicalism cannot accommodate the existence of qualia, the intrinsic properties of experiences such as the visual
experience of colors. There are different responses to this challenge, some dualist, others physicalist in nature, and the main task of this paper is to explore in detail two physicalist theories or solutions to the problem of the knowledge argument; first Dennett´s eliminativist, and then Perry´s antireductionist strategy, and by keeping in mind the basic distinction
between conceptual and logical – semantical levels of discussion. Dennett is denying the existence of qualia in every sense of the term, so he is trying to eliminate both the use of phenomenal concepts and phenomenal content from every kind of meaningful philosophical discourse. Perry is advancing the opposite idea, claiming that phenomenal experiences and
their qualia are real and that first-person beliefs about them should be analyzed in terms of demonstrative / recognitional concepts and reflexive content. After comparing Dennett´s and Perry´s ideas on the matter, I conclude that Perry´s proposal is more plausible, primarily because eliminativism cannot explain the possibility of there being different ways of thinking
or representing qualia or subjective qualities of experience (from the first person, and the third person perspective).
Ključne riječi
argument iz znanja
fizikalizam
kvalije
fizička svojstva
eliminativizam
anitredukcionizam
fenomenološki pojmovi
fenomenološki sadržaj
Ključne riječi (engleski)
knowledge argument
physicalism
qualia
physical properties
eliminativism
antireductionism
phenomenal properties
phenomenal content
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:034367
Studijski program Naziv: Filozofija (dvopredmetni); smjerovi: opći, nastavnički Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije filozofije (mag. educ. phil.)
Studijski program Naziv: Povijest (dvopredmetni); smjerovi: nastavnički Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije povijesti (mag. educ. hist.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-10-23 12:58:06