Naslov Uloga nastavnika u razvoju kritičkog mišljenja kod studenata Filozofskog fakulteta u Rijeci
Autor Sara Sušanj
Mentor Iva Buchberger (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2017-09-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak U kontekstu aktualnih društvenih zbivanja i izraženom potrebom provođenja cjelovite kurikularne reforme obrazovnog sustava u Hrvatskoj, sve se više ističe značaj poticanja kritičkog mišljenja kod učenika i studenata kao budućih aktivnih građana. Iako se puno pažnje pridaje pojmu kritičkog mišljenja, a isto tako u kontekstu obrazovanja postoji i svijest o potrebi razvoja kritičkog mišljenja, pretpostavka ovog rada je da nastavnici nedovoljno potiču razvoj kritičkog mišljenja kod studenata. U razvoju kritičkog mišljenja kod studenata glavnu ulogu imaju upravo nastavnici. Cilj istraživanja bio je ispitati obilježja poučavanja za kritičko mišljenje. Kako bi se ispitala obilježja poučavanja kojima nastavnici potiču razvoj kritičkog mišljenja kod studenata, sudionici istraživanja bili su studenti diplomskih studija Filozofskog fakulteta u Rijeci. U istraživanju je primijenjen kvantitativan metodološki pristup. Koristio se postupak anketiranja za prikupljanje podataka. Slijedom toga, konstruirao se anketni upitnik koji je uključivao ljestvice procjene Likertovog tipa. Podaci su se obradili statističkim programom IBM SPSS na razini deskriptivne statistike. Rezultati su pokazali kako studenti najviše vrijednosti pripisuju sljedećim obilježjima poučavanja za kritičko mišljenje: poticanje na izlaganje prezentacija pred skupinom, odnos poštovanja i prihvaćanja, provođenje pisanih ispita esejskog tipa, spremnost na odgovaranje na pitanja studenata, opušteno i tolerantno radno ozračje na nastavi. Najmanje vrijednosti studenti pripisuju sljedećim obilježjima poučavanja za kritičko mišljenje: primjena različitih aktivnih metoda poučavanja u nastavi, poticanje studenata da prate svoj rad i napredak, poticanje na samostalno vođenje bilježaka i organiziranje sadržaja koji su učili, poučavanje kako pristupiti učenju ili rješavanju određenih zadataka te poticanje da u okviru nastave studenti jedni drugima postavljaju pitanja i daju odgovore. Uloga nastavnika u razvoju kritičkog mišljenja kod studenata Filozofskog fakulteta u Rijeci najmanje je usmjerena na poučavanje metakognitivnih vještina i strategija učenja, poticanje interakcije na nastavi te primjenu različitih aktivnih metoda poučavanja u nastavi. Uloga nastavnika u razvoju kritičkog mišljenja na Filozofskom fakultetu u Rijeci usmjerena je prvenstveno na stvaranje poticajnog nastavnog ozračja za učenje.
Sažetak (engleski) In the context of current social events and the expressed need for complete curricular reform of the education system in Croatia, the importance of encouraging critical thinking in students as future active citizens is increasingly emphasized. Although the concept of critical thinking itself is very popular, and the awareness of the participants of the educational process about the great need for individuals who think critically is present, the premise of this paper is that teachers are insufficiently encouraging the development of critical thinking among students. Teachers have a major role in developing critical thinking in students. The aim of this research was to examine the features of teaching for critical thinking. In order to examine the characteristics of teaching that teachers use to encourage the development of critical thinking in students, the participants of the study were students of graduate studies at the Faculty of Humanities and Social Sciences in Rijeka. The research was conducted using a quantitative methodological approach and a Likert-type questionnaire used for data collection. The data was processed by the use of statistical software IBM SPSS at the level of descriptive statistics. The results showed that features of learning to think critically that students value the most are encouraging presentations in front of the group, respect and acceptance, essay questions in written exams, teacher readiness to answer student questions, relaxed and tolerant work environment. On the other hand, features that students value the least are: various active teaching methods, encouraging students to follow their work and progress, encouraging self-perpetuating notes and organizing the content they have learned, teaching how to learn or solve specific tasks, and encouraging asking questions student to student within the classroom. The role of teachers in the development of critical thinking among students of the Faculty of Humanities and Social Sciences in Rijeka is at least directed towards teaching metacognitive skills and learning strategies, encouraging interaction in teaching and applying different active teaching methods in class. The role of teachers in developing critical thinking at the Faculty of Humanities and Social Sciences in Rijeka is primarily directed at the creation of a stimulating learning environment.
Ključne riječi
poučavanje za kritičko mišljenje
nastavnici
visokoškolsko obrazovanje
Ključne riječi (engleski)
teaching for critical thinking
teachers
higher education
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:897680
Studijski program Naziv: Pedagogija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea)pedagogije (univ. bacc. paed.)
Studijski program Naziv: Filozofija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučililišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) filozofije (univ. bacc. phil.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-10-24 12:04:36