Naslov Umjetničko stvaralaštvo djece s autizmom
Naslov (engleski) Artmaking of children with autism
Autor Magdalena Ivakić
Mentor Ivana Batarelo Kokić (mentor)
Član povjerenstva Ines Blažević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Batarelo Kokić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Sani Kunac (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Split
Datum i država obrane 2019-09-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak U poremećaje autističnog spektra ubraja se pet poremećaja: autizam ili Kannerov sindrom; Aspergerov sindrom ili autistični poremećaj ličnosti; atipični autizam; Rettov sindrom te dezintegrativni poremećaj. Za svaki poremećaj u radu su navedene osnovne karakteristike po kojima se oni međusobno raspoznaju. Za osobe iz ovoga spektra karakteristično je i posjedovanje nekih posebnih talenata. U ovom radu nastoje se prikazati sposobnosti koje djeca s autizmom pokazuju u području umjetničkog stvaralaštva. Ovdje se tako razrađuje terapijska uloga umjetnosti, ali i kreativnosti kao odlike umjetničkog stvaralaštva. S obzirom na to, u radu je jedno poglavlje posvećeno upravo kreativnosti i pregledu razvoja kreativnosti kroz povijest. Navedeni su i kriteriji prema kojima se osoba određuje kao kreativna. Umjetnost kao terapija prikazana je kroz poglavlje o umjetničkoj terapiji u radu s djecom s autizmom. S obzirom da se umjetnička terapija dijeli prema elementima umjetnosti na različite terapije, kao što su to: terapija glazbom, terapija plesom, likovna terapija i dr., u radu se naglasak stavlja upravo na likovnu terapiju, s ciljem isticanja važne uloge koju ona ima na razvoj djeteta s autizmom. Likovna terapija ključna je za prepoznavanje posebnog talenta i kreativnog izričaja djeteta s autizmom, o čemu svjedoče i slikovnice djece iz Centra za autizam u Splitu. Slikovnice pokazuju kako je terapijska uloga umjetnosti uistinu učinkovita jer omogućava djetetu s autizmom da kroz crtež ili sliku izrazi sve svoje misli. Na taj način dijete svom likovnom terapeutu daje uvid u svoje razmišljanje i tako se među njima odvija tzv. simbolična komunikacija, odnosno komunikacija preko crteža. Umjetnička terapija pomaže kako djetetu s autizmom, tako i svima koji su u njegovu okružju jer ga onda drugi bolje razumiju, što potvrđuju i rezultati dvaju istraživanja stranih autora navedenih u ovome radu. Sve to utječe i na cjelokupni pomak u radu i ponašanju djeteta s autizmom.
Sažetak (engleski) The autistic spectrum includes five disorders: autism, Kanner syndrome; Asperger syndrome also known as autistic personality disorder; atypical autism; Rett syndrome and disintergrative disorder. For each disorder in the paper basic characteristics have been named by which to recognise them. People that have a disorder from the mentioned spectrum are characterised for having some special talents. This paper aims to discern the talents that children with disorder from the autistic spectrum have in the area of artistic creation. The goal of this paper is to discern the therapeutic effects of artistic creation, but also to recognise creativity as the main characteristic of artistic creation. Because of its importance one chapter has been dedicated to creativity and its historic progression. Factors with which we recognise person's creativity are also mentioned. Art as therapy is explained in more detail in the chapter on therapeutic effects of artistic creation in work with autistic children. Considering the different aspects of art, different therapies based on a variety of art forms have been created, such as music therapy, dance therapy, visual therapy etc. Special emphasis is being placed on visual therapy in the work with autistic children, and their development. Visual therapy is key to recognise the talents and creative expression of a child with autism. Attesting to that are the experiences of children from the Centre for autism in Split, regarding to their picture books. Work with picture books has shown great effectiveness in expression of emotions and ideas through drawings or pictures. Though drawings the autistic child gives an insight into its thoughts to the visual therapist and thereby establishes symbolic communication. Artistic therapy helps not only the child but also people that interact with the child to better understand which confirms the results of two studies by foreign authors mentioned in this paper. All that affects the work with autistic children and their behaviour.
Ključne riječi
poremećaji autističnog spektra
umjetnička terapija
likovi izričaj djece s autizmom
kreativnost
Ključne riječi (engleski)
autistic spectrum disorder
artistic therapy
artistic expression of autistic children
creativity.
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:941774
Studijski program Naziv: Pedagogija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) pedagogije (univ. bacc. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-09-23 10:48:17