Sažetak | Bauhaus, škola primijenjenog dizajna, arhitekture i umjetničkog oblikovanja, djelovala je u razdoblju od 1919. do 1933. godine u Weimaru, potom Dessau i Berlinu. S ciljem povezivanja svih likovnih umjetnosti, kako bi se zadovoljile potrebe društva i stvorila masovna proizvodnja visoke estetske vrijednosti. Unatoč svom kratkom postojanju, ostavila je velik trag u svim medijima umjetnosti 20. stoljeća od arhitekture, slikarstva, grafike, fotografije, filma do tekstilnog dizajna. Utjecaj Bauhausa na hrvatsku arhitektonsku scenu posebno će biti vidljiv u zagrebačkoj sredini tijekom 20. stoljeća gdje je sve više umjetničkih časopisa izvještavalo o profilu, programima i radovima te avangardne škole. No, do kraja 1950-ih postaje jasno da je u Jugoslaviji doseg kulture ograničen socijalističkim režimom. Također je nemoguće imenovati sve arhitekte druge polovice 20. stoljeća na koje je Bauhaus imao utjecaja stoga sam izdvojila samo nekoliko autora kao što su Stjepan Planić, Drago Ibler, Bernardo Bernardi, Vjenceslav Richter te ostali. Dok će slikarstvo u prvoj polovici 20. stoljeća biti važan dio nacionalne kulture kojim će se promicati osjećaje nacionalne pripadnosti kao što to čini grupa Zemlja, a tek će u drugoj polovici 20. stoljeća obuhvatiti primjere modernističkog slikarstva. Stoga ću prvenstveno istaknuti članove skupine EXAT-51 koji su kod nas uveli apstrakciju, protiv socrealizma. Osim arhitekture i slikarstva, važno je istaknuti i tekstilni dizajn kojem će najviše pridonijeti djelovanje Otti Berger, zatim fotografija, film i grafički dizajn gdje se također uvode elementi apstrakcije. |
Sažetak (engleski) | The Bauhaus, a school of applied design, architecture and artistic design, operated from 1919 to 1933 in Weimar, then Dessau and Berlin. In order to connect all the fine arts, in order to meet the needs of society and create mass production of high aesthetic value. Despite its short existence, it has left a big mark in all media of 20th century art from architecture, painting, graphics, photography, film to textile design. The influence of the Bauhaus on the Croatian architectural scene is especially visible in the Zagreb environment during the 20th century, where more and more art magazines reported on the profile, programs and works of this avant-garde school. But by the end of the 1950s, it became clear that the reach of culture in Yugoslavia was limited by the socialist regime. It is also impossible to name all the architects of the second half of the 20th century that were influenced by the Bauhaus, so I singled out only a few authors such as Stjepan Planić, Drago Ibler, Bernardo Bernardi, Vjenceslav Richter and others. While painting in the first half of the 20th century is an important part of national culture that promoted feelings of national belonging as does the group called Zemlja, and only in the second half of the 20th century includes examples of modern painting. Therefore, I will primarily highlight the members of the EXAT-51 group who have introduced abstraction against social realism in our country. Apart from architecture and painting, it is important to point out the textile design to which Otti Berger's work contributed the most, followed by photography, movie and graphic design, where there are also elements of abstraction. |