Sažetak | Kako se čovjekovo mišljenje razlikuje od mišljenja svih drugih materijalnih bića to je
cilj ovoga rada otkrivanje svih posebnosti koje se tiču čovjekova uma. Polazeći od
zdravorazumske i iskustvene spoznaje koju imamo, kako o svijetu oko nas, tako i o svijetu
unutar nas, dolazimo do spoznaje o našoj spoznaji koja se pokazuje kao ona koja je
nematerijalna.
Prvi korak koji smo u radu poduzeli bio je osvjetljavanje osjetne spoznaje koja je uopće
preduvjet za bilo kakvu daljnju spoznaju jer bez oslanjanja na materiju ili materijalna bića koja
nas okružuju nismo u mogućnosti spoznati bilo što drugo. Štoviše, ta će se postojanost
materijalnih bića pokazati kao prva zdravorazumska istina do koje naš um dolazi. Gradeći na
tako čvrstom temelju, temelju zdravorazumske spoznaje o iskustvu koje imamo u svijetu,
uspinjemo se dalje do umne spoznaje i spoznaje samoga sebe u okviru čega se objašnjava i
razlog zbog čega je naša spoznaja o svijetu sigurna i zašto, spoznajući osjetilne, a samim time
i materijalne, elemente stvarnosti, imamo sposobnost spoznati i bića nematerijalne stvarnosti.
Zadnji korak u proučavanju metafizike ljudskog uma istraživanje je njegova izvora
kojeg nalazimo u čovjekovoj duši. Iako se duša čovjeku u jednu ruku nadaje kao
zdravorazumska istina ipak je taj problem kroz povijest zaokupljao veliku većinu ljudskog
mišljenja i nastojanja. Uz kratki povijesni pregled mišljenja o duši antičkih filozofa, rad će
također pokazati kako i zašto je duša izvor svega čovjekova života, a ne samo njegove umne
spoznaje. Uz to, navode se razlozi zašto duša čovjeku osigurava besmrtnost te se navode tri
argumenta za besmrtnost duše koja nam donosi tomistička filozofija. |
Sažetak (engleski) | Seeing as our human cognition differs greatly from cognition of every other material
being it is the goal of this paper to unveil all specific features concerning the human mind.
Starting from common sense knowledge we possess and our own experience of the outside
world, as well as the world inside us, we come to understand our own cognition which shows
itself to be non-material.
The first step we took was the explanation of sensory cognition which is actually a
precondition to all our further knowledge because without the reliance on matter or material
beings, which surround us, we are not capable of comprehending anything else. Moreover, that
material beings exist will be shown to be the first common sense knowledge our mind comes
to understand. Building on such firm grounds, grounds of common sense knowledge of the
experience we have of the world, we ascend to mental cognition and the cognition of our own
self where we also come to understand why is our knowledge of the world certain and why, by
knowing sensory, and by that also material, elements of reality, we have the ability to
comprehend non-material beings.
The last step in the study of metaphysics of the human mind is the exploration of its
cause which shows itself to be the human soul. Although the human soul, in a sense, could be
considered as common sense knowledge, the problem of the soul occupied a great deal of
thought and human endeavour in the history of mankind. Along with the brief exposition of
thought about the soul from ancient philosophers, the paper also shows how and why is the soul
source of all human life and not just his mental cognition. Besides that, we state the reasons
why the soul provides us with immortality by means of three arguments we find in thomistic
philosophy. |