Naslov Povijesni razvoj dječjih jaslica u Hrvatskoj
Naslov (engleski) Historical development of creches in Croatia
Autor Ivana Brnas
Mentor Branimir Mendeš (mentor)
Član povjerenstva Ivana Visković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Branimir Mendeš (član povjerenstva)
Član povjerenstva Toni Maglica (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet Split
Datum i država obrane 2021-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Do svog izuzimanja iz područja socijalne skrbi te integriranja s dječjim vrtićem, s kojim
zajedno predstavljaju prvu stepenicu odgojno-obrazovnog sustava, čineći odgojno-obrazovnu
ustanovu, dječje su jaslice na našim prostorima morale prijeći dug i nimalo lak put. Taj se put može
pratiti kroz sljedeća tri povijesna razdoblja u razvoju dječjih jaslica u Hrvatskoj: medicinsko,
poučavateljsko i suvremeno razdoblje. Njihovom pretečom smatra se naše prvo pjestovalište
otvoreno u Zagrebu 1855. godine. Takve su ustanove otvarane ponajprije za siromašnu i socijalno
ugroženu djecu čija je glavna uloga bila da se brinu za dječji život i njihovo zdravlje. S druge
strane, pedagoškom aspektu se nije pridavala pozornost. Uredbom o dječjim jaslicama 1947.
godine dječje jaslice postaju socijalno-zdravstvene ustanove za djecu u dobi do tri godine te sve do
osamdesetih godina ostaju u području socijalne skrbi nakon čega, donošenjem novoga Zakona o
odgoju i obrazovanju 1980. godine., postaju integralnim dijelom dječjih vrtića. Predškolska
djelatnost nastojala se regulirati raznim normativnim i programskim dokumentima. Na osnovu
njihovih naziva vidljivo je pedagoško shvaćanje vremena iz kojega datiraju. Značajan i velik
pomaka vidljiv je u programima odgojno-obrazovnog rada s obzirom na to da su u početku bili
strogo strukturirani za razliku od današnjeg suvremenog kurikuluma. Upravo se u radu naglasak
stavlja na spomenuti put u razvoju dječjih jaslica u Hrvatskoj, na opisivanje i pobliže upoznavanje
s povijesnim razdobljima kao i na određene dokumente koji se odnose na reguliranje djelatnosti
dječjih jaslica. Sve će se navedeno dokumentacijskim istraživanjem na temelju raznih prikupljenih
izvora sustavnije proučiti i analizirati.
Sažetak (engleski) Until their exclusion from the field of social welfare and integration with the kindergarten,
together with which they represent the first step of the educational system, making it an educational
institution, the crèches in our area had to go a long and not at all easy way. This path can be traced
through the following three historical periods in the development of nurseries in Croatia: medical,
study and modern period. Their forerunner is considered to be our first specific institution for
preschool children, pjestovalište, opened in Zagreb in 1855. Such institutions were primarily open
to poor and socially disadvantaged children, and their main role was to care for children's health
and wellbeing. On the other hand, no attention was paid to the pedagogical aspect in the work field.
With the Decree on crèches from 1947, they became social and health institutions for children up
to the age of three and remained in the field of social welfare until the 1980s, after which, with the
adoption of the new Education Act in 1980, they became an integral part of kindergartens.
Preschool activities sought to be regulated by various normative and program documents. Their
titles say a lot about the pedagogical understanding of the time they date from. A significant and
large shift is visible in the programs of educational work, given that in the beginning they were
strictly structured, in contrast to today's modern curriculum. In this paper the emphasis is placed
on the mentioned development of crèches in Croatia, on the description and closer acquaintance
with historical periods as well as on certain documents related to the regulation of kindergarten
activities. All of the above will be systematically studied and analysed by documentary research
based on various collected sources.
Ključne riječi
industrijalizacija
dječje jaslice
pjestovalište
povijesna razdoblja dječjih jaslica
reguliranje djelatnosti dječjih jaslica
Ključne riječi (engleski)
industrialization
crèches
pjestovalište
historical periods of crèches
regulation of crèche activities
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:934168
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistra /magistar ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-10-04 08:41:49