Naslov ODNOS KRITIČKE PEDAGOGIJE I KRITIČKOG MIŠLJENJA
Naslov (engleski) THE RELATIONSHIP BETWEEN CRITICAL PEDAGOGY AND CRITICAL THINKINL
Autor Megi Rautalin
Mentor Tonća Jukić (mentor)
Član povjerenstva Anita Mandarić Vukušić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tonća Jukić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ines Blažević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet Split
Datum i država obrane 2023-07-07, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Kritička pedagogija i kritičko mišljenje dva su istaknuta koncepta koja zajednički
pojam „kritičnosti“ dijele kao polazišnu točku, dok se istodobno granaju dalje u različitim
pravcima. U filozofijama ovih koncepata kriju se razlike, što proizlazi iz činjenice da je sam
pojam kritičnosti različito poiman u humanističkim znanostima u odnosu na društvene
znanosti. Usporedno analiziranje upravo ovih dvaju koncepata odlično oslikava slojevitost
pojma kritičnosti te njegova ishodišnog, odnosno praktičnog uporabnog djelovanja.
Cilj teorijskog dijela rada predstaviti je i kritički usporediti glavne značajke dviju
tradicija: kritičke pedagogije i kritičkoga mišljenja. Stoga se u radu nudi kratak povijesni
pregled razvoja obiju tradicija, upućuje se na njihove različite perspektive i glavne definicije.
Nadalje, analizira se pojam kritičnosti te se predstavljaju interpretacije tog pojma unutar
različitih misaonih škola oslanjajući se prvenstveno na pedagoga Andrewa Stablesa (2003).
Odvojeno se objasnilo poimanje kritičnosti kroz prizme kritičkoga mišljena i kritičke
pedagogije kako bi bilo moguće odrediti njihove poveznice, ali i razloge njihovog neslaganja.
Kao polazište za analizu kritičke pedagogije uzima se Pedagogija obespravljenih Paula Freirea
(2002), a kroz prizmu tradicije opće pedagogije objašnjavaju se razlike i sličnosti u praktičnoj
primjeni načela ovih dvaju tradicija.
U empirijskom dijelu rada prikazuje se istraživanje provedeno sa studentima pedagogije
Filozofskog fakulteta u Splitu kojemu je cilj bio utvrditi kako studenti studija pedagogije
razumijevaju koncepte kritičke pedagogije i kritičkog mišljenja te njihov odnos. Rezultati su
pokazali da studenti iz ovog istraživanja, baš kao i studenti iz drugih istraživanja, ne poznaju i
ne razumiju dovoljno dobro koncepte kritičkoga mišljenja i kritičke pedagogije i odnose među
njima, što upućuje na potrebu ostvarivanja transformirajućega visokoškolskog obrazovanja
koje povezuje znanje i iskustvo studenata i potiče njihovo kritičko mišljenje i djelovanje.
Sažetak (engleski) Critical pedagogy and critical thinking are two prominent concepts that share the
common notion of “criticality” as a starting point, while at the same time branching off in
different directions. Differences are hidden in the philosophies of these concepts, which results
from the fact that the very concept of criticality is understood differently in the humanities
compared to the social sciences. The comparative analysis of these two concepts perfectly
illustrates the layering of the concept of criticality and its original, i.e., practical, useful effect.
The aim of the theoretical part of the work is to present and critically compare the main
features of two traditions: critical pedagogy and critical thinking. Therefore, the paper offers a
brief historical overview of the development of both traditions, referring to their different
perspectives and main definitions. Furthermore, the concept of criticality is analysed and
interpretations of this concept are presented within different schools of thought, relying
primarily on the pedagogue Andrew Stables (2003). The concept of criticality was explained
separately through the prisms of critical thinking and critical pedagogy in order to determine
their connections, as well as the reasons for their disagreement. Paul Freire’s Pedagogy of the
Oppressed (2002) is taken as a starting point for the analysis of critical pedagogy, and the
differences and similarities in the practical application of the principles of these two traditions
are explained through the prism of the tradition of general pedagogy.
The empirical part of the paper presents the research conducted with pedagogy students
of the Faculty of Philosophy in Split, the aim of which was to determine how pedagogy students
understand the concepts of critical pedagogy and critical thinking and their relationship. The
results showed that students from this research, just like students from other researches, do not
know and understand the concepts of critical thinking and critical pedagogy and the
relationships between them well enough, which points to the need to achieve a transforming
higher education that connects the knowledge and experience of students and encourages their
critical thinking and action.
Ključne riječi
kritička teorija
održivo društvo
transformacijsko obrazovanje
visoko obrazovanje
vještine za učenje
Ključne riječi (engleski)
critical theory
higher education
learning skills
sustainable society
transformational education
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:263642
Studijski program Naziv: Pedagogija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra pedagogije (mag. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-11 11:23:17