Sažetak | Kroz rad Sakralna topografija kliškog područja predstavljena su, kao što i sam naziv govori, kultna mjesta kliškog područja. O kultnim objektima prapovijesti sa sigurnošću nije moguće govoriti stoga je donesen pregled arheološke topografije u kontekstu prapovijesne pozadine, a na primjerima gradine na Markezinoj i uzvisine na kojoj je Tvrđava otvoren je diskurs o (dis)kontinuiranom prakticiranju kulta od prapovijesti pa do danas. Najraniji tragovi kultnih mjesta iz ilirskog i rimskog doba pronađeni su na lokalitetima Oltarine, Rižinice, Crikvine, Majdan i Klapavice koji svi baštine prakticiranje različitih kultova u različitim fazama tijekom povijesti. Unutar istog potpoglavlja, donesen je i pregled pronađenih Silvanovih reljefa, grobnih ostataka salonitanske istočne nekropole te rimskih zavjetnih žrtvenika kliškog područja zahvaljujući kojima saznajemo da se na kliškom području, preciznije pored izvora rijeke Jadro štovao kult Velike Majke. Kultna mjesta sa sačuvanim ostatcima arhitekture iz srednjovjekovnog doba su crkve svetog Petra i Mojsija, svetog Vida, svetog Ivana Krstitelja, svetog Jurja, Uznesenja Blažene Djevice Marije te moguća crkva svetog Mihovila, kao i kapela Triju kraljeva. Govoreći o razdoblju srednjeg vijeka, na svim lokalitetima, izuzev nakratko svetog Vida, te možda župne crkve, govorimo o kršćanskim svetim mjestima. Unatrag posljednjih tridesetak godina podignute su i dvije kapelice – kapelica Moći svetog Jurja i kapelica Blažene Djevice Marije. Jednu od nekadašnjih grobišnih crkvi, crkva svetog Ante, i današnju grobišnu, crkva svete Katarine, nesigurnih datacija, pokušali smo na temelju kartografskih izvora i arhitektonskih obilježja datirati u početak 19., odnosno kraj 18. stoljeća. Na samom kraju, našla se i kraća digresija koja ostavlja na promišljanje o mogućem kliškom svetom trokutu koji bi posvjedočio o održavaju kontinuiteta svetih mjesta. |
Sažetak (engleski) | Through the work Sacral topography of the Klis area, as the name suggests, the places of cult worship in the Klis area are presented. It is not possible to speak with certainty about the cult objects of prehistory, therefore, an overview of the archaeological topography in the context of the prehistoric background was made, and on the examples of the Markezina and the hill where the Fortress is, a discourse was opened on the (dis)continuous practice of the cult from prehistory to the present day. The earliest traces of cult places from the Illyrian and Roman times were found in the localities of Oltarine, Rižinica, Crikvina, Majdan and Klapavice, which all inherit the practice of different cults at different stages throughout history. Within the same sub-chapter, an overview of the found Silvanus reliefs, the grave remains of the eastern necropolis of Salona, and the Roman votive altars of the Klis area, thanks to which we learn that the Cult of the Great Mother was worshiped in the Klis area, more precisely near the source of the Jadro river, were given. Cult places with preserved remains of architecture from the Middle Ages are the churches of St. Peter and Moses, St. Vid, St. John the Baptist, St. George, the Assumption of the Blessed Virgin Mary, and the possible church of St. Michael, as well as the Chapel of the Three Kings. Speaking of the Middle Ages, we are talking about Christian holy places in all localities, with the exception of St. Vid for a short time, and perhaps the parish church. Over the past thirty years, two chapels were built – the Chapel of the Power of St. George and the Chapel of the Blessed Virgin Mary. One of the former cemetery churches, the church of St. Anthony, and the present cemetery church, the church of St. Catherine, both of uncertain dating, we tried to date to the beginning of the 19th and the end of the 18th century based on cartographic sources and architectural features. At the very end, there is a shorter digression that leaves one to think about a possible holy triangle of Klis area that would furthermore testify to the maintenance of the continuity of holy places. |