Naslov IDEJA REVOLUCIJE KOD THOMASA HOBBESA I JOHNA LOCKETA
Naslov (engleski) THE IDEA OF REVOLUTION IN THOMAS HOBBES AND JOHN LOCKES`PHILOSOPHY
Autor Margareta Rogulj
Mentor Marita Brčić Kuljiš (mentor)
Član povjerenstva Marita Brčić Kuljiš (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet (Odsjek za filozofiju) Split
Datum i država obrane 2023-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija
Sažetak Thomas Hobbes i John Locke dva su engleska filozofa koji se smatraju utemeljiteljima moderne političke filozofije. Oboje su opravdali i definirali ulogu države, ali njihovi zaključci svakako se razlikuju jedni od drugih. Hobbes i Locke polaze sa suprotnog kraja spektra u pretpostavkama o ljudskoj prirodi. Hobbesovo učenje o državi podrazumijeva ideal apsolutne vladavine u kojoj je funkcija države sigurnost pojedinca koju nije mogao ostvariti u prirodnom stanju. Država nastaje sklapanjem uzajamnog ugovora među njenim građanima, koji prenose dio prirodnog prava na suverena. Uspostavom države, podanici se odriču prava na izmjenu oblika vladavine te pobunu. Ono što se najviše razlikuje od Hobbesove teorije je Lockeova ideja suverena. Hobbes tvrdi kako suveren uvijek postupa na način koji je bio u skladu s javnim dobrom dok je Locke skeptičan prema suverenoj vlasti. Lockeu je ključan pristanak ljudi za stvaranje zajednice ili vlade. Hobbes suverenu dopušta korištenje bilo kojeg sredstva kako bi osigurao stabilnost zajednice. S druge strane, Locke suverenu ne dopušta apsolutnu vlast. Ako suveren prekrši zakon i počne djelovati iz privatnih interesa, tada ljudi zadržavaju pravo odbaciti suverena i uspostaviti novu zakonodavnu vlast. Locke ističe kako je suveren samo čovjek, koji je podložan istim greškama kao i svi drugi ljudi. Hobbes i Locke imaju dva potpuno različita pogleda na ideju revolucije. Hobbes smatra da se narod ne smije pobuniti protiv suverena. Jer raspuštanje zajednice odmah znači vraćanje u prirodno stanje u kojem je život okrutan, a njegov krajnji cilj je da se to nikada ne ponovi. Iz tog razloga ljudi trebaju autoritet koji će osigurati uspostavljanje mira i sigurnosti. Locke misli da treba postojati neki snažan razlog zbog kojeg bi došlo do drastične promjene u obliku vlasti. On tvrdi da je pravi pobunjenik zapravo onaj suveren koji krši društveni ugovor. Thomas Hobbes i John Locke za krajnji cilj imaju očuvanje mira i sigurnosti ljudi, svatko kroz svoju koncepciju koju imaju o ljudskoj vrsti, stvaranju države i suverenu.
Sažetak (engleski) Thomas Hobbes and John Locke were two English philosophers, considered to be the founders of modern political philosophy. Both of them justified and articulated the reason for the role of state, but their conclusions certainly differ from each other. Hobbes and Locke start from the opposite end of the spectrum in assumptions about human nature. Hobbes' teaching on the state implies the ideal of absolute rule in which the function of the state is the security of the individual, that he could not achieve in the natural state. The state is created by concluding a mutual agreement among its citizens, which transfer part of the natural right to the sovereign. With the establishment of the state, a subjects renounce the right to change the form of government and rebellion. What differs most from Hobbes' theory is Locke's idea of the sovereign. Hobbes claims that the sovereing always acts in a way that is consistent with the public good while Locke is skeptical of the sovereign authority. For Locke, the consent of the people is essential to the creation of a community or government. Hobbes allows the sovereign to use any means to ensure the stability of the community. Locke, on the other hand, does not allow the sovereign absolute power. If the sovereign breaks the law and starts acting out of private interests, than the people reserve the right to reject the sovereign and establish a new legislative power. Locke points out that the sovereign is only a man, who is subject to the same mistakes as all other people. Hobbes and Locke have two completely different views on the idea of revolution. Hobbes believes that the people should not rebel against the sovereign. Because the dissolution of the community immediately means a return to the natural state in which life is cruel, and its ultimate goal is to never repeat it. For this reason, people need authority to ensure the establishment of peace and security. Locke thinks there needs to be some strong reason for a drastic change in the form of government. He claims that the real rebel is actually the sovereign who violates the social contract. Thomas Hobbes and John Locke have the ultimate goal of preserving the peace and security of people, each through their own conception of the human species, the creation of the state and the sovereign.
Ključne riječi
Thomas Hobbes
John Locke
prirodno stanje
država
suveren
revolucija
Ključne riječi (engleski)
Thomas Hobbes
John Locke
natural state
property
state
sovereign
revolution
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:384062
Studijski program Naziv: Filozofija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučililišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) filozofije (univ. bacc. phil.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-09-26 12:40:05