Naslov MODERNO SLIKARSTVO U HRVATSKOJ
Naslov (engleski) MODERN PAINTING IN CROATIA
Autor Mirela Filipović-Grčić
Mentor Marija Brajčić (mentor)
Član povjerenstva Marija Brajčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dubravka Kuščević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mia Mijaljica (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet Split
Datum i država obrane 2024-09-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Ovaj rad pruža sveobuhvatan pregled razvoja modernog slikarstva u Hrvatskoj, obuhvaćajući ključne umjetničke pokrete, stilove i umjetnike koji su oblikovali ovu umjetničku granu 20. stoljeća. U uvodnom dijelu rada analizira se povijesni i društveni kontekst koji je utjecao na formiranje modernog slikarstva u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na prijelaz iz tradicionalnih slikarskih tehnika prema modernim izražajnim formama.
Prvi dio rada posvećen je slikarima pleneristima, koji su svojim radovima uveli inovacije u hrvatsku umjetnost krajem 19. stoljeća. Ovi umjetnici su prihvatili utjecaje impresionizma i počeli stvarati radove na otvorenom (en plein air), što je značajno utjecalo na razvoj pejzažnog slikarstva u Hrvatskoj. Sljedeći dio rada fokusira se na secesiju i Zagrebačku šarenu školu, pokazujući kako je ovaj pokret donio novi senzibilitet i estetske vrijednosti, koje su bile u skladu s europskim modernističkim trendovima.
Simbolizam, kao bitan pokret unutar modernog slikarstva, detaljno je obrađen kroz analizu djela ključnih umjetnika kao što su Vlaho Bukovac, Oton Iveković i Slava Raškaj. Njihova djela su predstavljena kao izraz emocionalne dubine i suptilnog izražavanja osobnih i kolektivnih tema.
U završnom dijelu rada istražuje se utjecaj europskih avangardnih pokreta, poput ekspresionizma, kubizma i fovizma, na hrvatske slikare. Posebna pažnja posvećena je prijelazu prema apstrakciji i načinu na koji su hrvatski umjetnici asimilirali ove utjecaje u svoja djela. Rad također razmatra kasnije suvremene tendencije, uključujući apstraktni ekspresionizam i nove forme likovnog izraza, te njihov značaj za oblikovanje današnje umjetničke scene u Hrvatskoj.
Zaključni dio rada sumira ključne nalaze, naglašavajući kako je modernistički pokret u hrvatskom slikarstvu bio dio šireg europskog umjetničkog konteksta, ali je istovremeno zadržao specifične lokalne karakteristike, koje su ga činile jedinstvenim i prepoznatljivim. Ovaj rad doprinosi razumijevanju razvoja modernog slikarstva u Hrvatskoj, ističući njegov značaj u kontekstu nacionalne i europske umjetničke baštine.
Sažetak (engleski) This paper provides a comprehensive overview of the development of modern painting in Croatia, encompassing key artistic movements, styles, and artists who shaped this art form in the 20th century. The introduction of the paper analyzes the historical and social context that influenced the formation of modern painting in Croatia, with a particular emphasis on the transition from traditional painting techniques to modern expressive forms.
The first part of the paper is dedicated to plein air painters, who introduced innovations into Croatian art at the end of the 19th century. These artists adopted the influences of Impressionism and began creating works outdoors (en plein air), which significantly impacted the development of landscape painting in Croatia. The next section of the paper focuses on Secession and the Zagreb School of Color, demonstrating how this movement brought new sensibilities and aesthetic values that were in line with European modernist trends.
Symbolism, as a significant movement within modern painting, is thoroughly examined through an analysis of the works of key artists such as Vlaho Bukovac, Oton Iveković, and Slava Raškaj. Their works are presented as expressions of emotional depth and subtle conveying of personal and collective themes.
The final part of the paper explores the influence of European avant-garde movements, such as Expressionism, Cubism, and Fauvism, on Croatian painters. Special attention is given to the transition to abstraction and how Croatian artists assimilated these influences into their works. The paper also discusses later contemporary tendencies, including abstract expressionism and new forms of visual expression, and their significance in shaping today’s artistic scene in Croatia.
The conclusion summarizes the key findings, emphasizing how the modernist movement in Croatian painting was part of a broader European artistic context while retaining specific local characteristics that made it unique and recognizable. This paper contributes to the understanding of the development of modern painting in Croatia, highlighting its importance in the context of national and European artistic heritage.
Ključne riječi
moderno slikarstvo u Hrvatskoj
umjetnički pokreti
simbolizam
realizam
ekspresionizam
Ključne riječi (engleski)
modern painting in Croatia
artistic movements
symbolism
realism
expressionism
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:828366
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistra /magistar ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-02 09:40:41