Naslov Televizijsko oglašavanje za djecu: sadržaj i utjecaj
Naslov (engleski) Television advertising for children: content and impact
Autor Antonija Vuković
Mentor Sanja Stanić (mentor)
Član povjerenstva Renata Relja (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Stanić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Zorana Šuljug Vučica (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet (Odsjek za sociologiju) Split
Datum i država obrane 2016-05-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Sociologija Posebne sociologije
Sažetak U okviru rada provele smo istraživanje televizijskog oglašavanja za djecu. Cilj ovog rada bio je doći do podataka kojima će se prikazati sadržaj i utjecaj reklama za djecu koje se prikazuju na nacionalnim i komercijalnim televizijskim programima. Sukladno definiranim općim i posebnim ciljevima istraživanja, postavili smo hipoteze. Prisutnost TV reklama koje zavodljivim tehnikama nude djeci različite proizvode potvrda je temeljne hipoteze rada, prema kojoj je očekivano da će televizijske reklame nuditi djeci različite proizvode koji im služe za prehranu, igru, održavanje higijene i sl., a sve s ciljem izazivanja žudnje za posjedovanjem reklamiranog proizvoda. Nadalje smo uspoređivali broj TV reklama za djecu koji je emitiran u jutarnjim, popodnevnim i večernjim terminima kako bi otkrile dio dana u kojem se emitira najveći broj TV reklama za djecu. Rezultati istraživanja su potvrdili hipotezu prema kojoj je očekivano kako će najveći broj TV reklama za djecu biti emitiran u jutarnjim terminima. Očekivani rezultat analize podataka jest televizijski program koji emitira veći broj TV reklama za djecu. Naime, potvrđena je hipoteza kako komercijalni televizijski programi prikazuju više TV reklama za djecu u odnosu na nacionalne televizijske programe. Analizirajući podatke vezane uz vrste reklamiranog proizvoda, potvrđena je hipoteza kojom je očekivano kako će TV reklame za djecu češće prikazivati prehrambene proizvode i igračke, nego neke druge proizvode namijenjene djeci (higijenske potrepštine, odjeću i sl.). Promatrajući spol likova koji se pojavljuju u TV reklamama za djecu, može se reći kako je hipoteza, prema kojoj je očekivano da će muški likovi biti prisutni u TV reklamama koje prikazuju proizvode namijenjene dječacima, a ženski likovi u TV reklamama koje prikazuju proizvode namijenjene djevojčicama, djelomično potvrđena. Naime, podaci pokazuju kako su ženski likovi prisutni u TV reklamama koje prikazuju plišane igračke, setove za uljepšavanje i sl. proizvode za koje se očekuju da će ih koristiti isključivo djevojčice. Međutim, ne može se ustvrditi kako su muški likovi prisutni u TV reklamama koje nude proizvode namijenjene dječacima, budući da broj zabilježenih TV reklama koje nude proizvode namijenjene isključivo dječacima nije relevantan za donošenje takvih zaključaka. Sličan zaključak vrijedi i za hipotezu kojom se dovodi u odnos spola glasa prisutnog u TV reklami s reklamiranim proizvodom. Rezultati analize crteža učenika 2.,3. i 4. razreda osnovne škole jasno pokazuju kako je ključ uspješne TV reklame prisutnost boja i veselih slogana koji dovode do želje za posjedovanjem reklamiranog proizvoda, čak i onda kada taj proizvod nije namijenjen djeci.
Sažetak (engleski) As part of this research we analyzed television advertisements targeted to children. The aim of this paper was to arrive at information which would show the content and the effects of advertisements for children broadcast on public and commercial television programs. In accordance with defined general and specific research objectives, we have established hypotheses. The presence of TV commercials that use seductive techniques in offering children products confirms the main hypothesis of this paper which would have television commercials offer children products for nourishment, play and hygiene (etc.) with the goal to induce eagerness to possess the advertised product. Furthermore, we compared the number of TV commercials for children broadcast in the morning, during the day on in the evening to discover when they are broadcast the most. Research data confirm the hypothesis according to which most childrens advertisements are expected to be on in the morning hours. The expected result of data analysis is the television program which shows the greatest number of advertising to children. Namely, the hypothesis that commercial television programs show more advertisements for children than public ones has been confirmed. Analysis of data concerning the types of advertised products confirms the hypothesis according to which childrens TV commercials will more often show food products and toys than some other products for children (hygiene products, clothes). Observing the gender of characters in childrens commercials, the hypothesis that male characters would be present in commercials of product targeting boys and female characters in those targeting girls has been partially confirmed. Namely, data show that female characters appear in ads for stuffed animals, makeup kits and similar products expected to be used exclusively by girls. However, it cannot be affirmed that male characters are present in ads for products for boys since the number of ads, on record, for products exclusively targeting boys is not relevant in making such inferences. Similar conclusion applies to the hypothesis which connects gender of the voice present in the ad with the advertised product. The analyzed drawings of 2nd, 3rd and 4th grade primary school students show that to key to a successful TV advertisement is the presence of colors and cheerful slogans that induce a desire to possess the advertised product, even when that product is not targeted to children.
Ključne riječi
televizijsko oglašavanje
prikriveno oglašavanje
analiza sadržaja
metoda crtanja
Ključne riječi (engleski)
television advertising
surreptitious advertising
content analysis
drawing method
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:534100
Studijski program Naziv: Sociologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sociologije (mag. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-27 08:48:30