Naslov ’Den svenska synden’ på 1960-talet
Naslov (engleski) ’The Swedish sin’ in the 1960s
Naslov (hrvatski) ’Švedski grijeh’ 1960-ih godina
Autor Magnar Šeba
Mentor Miro Frakić (mentor)
Član povjerenstva Pavle Luketić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Miro Frakić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za anglistiku) Zagreb
Datum i država obrane 2024-07-11, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Znanost o umjetnosti Filmologija
Sažetak Den svenska filmens guldålder åtföljdes av stora samhällsförändringar och frågor om klassamhället, könsrelationer och hur dessa frågor skildrades i film. Filmen skildrade en ökad grad av sexualitet och kvinnans frihet, vilket ledde till en utveckling av pornografin. Detta ledde till hårda reaktioner inte bara i Sverige utan även i andra länder. På 1950-talet förklarade USA att Sverige var ”syndigt”, vilket gav upphov till begreppet ’den svenska synden’. Denna uppsatsen ger en översikt över svensk film med avseende på begreppet ’den svenska synden’ under 1960-talet och de decennier som föregick det. Den utforskar Bergmans, Sjömans och andra regissörers verk som påverkade svensk film vid den här tiden. Dessutom beskrivs hur kritiker, politiker, kyrkan och allmänheten reagerade på dessa förändringar i filmindustrin. Vidare analyseras hur den allmänna produktionen och distributionen av pornografiskt material uppfattades. Dessutom visar uppsatsen hur andra länder, såsom USA, som har en ledande filmindustri i världen, uppfattade dessa filmer och till och med förbjöd vissa. Allt detta ledde till att Sverige använde ’den svenska synden’ som ett marknadsföringsverktyg i andra länder och blev stolt över sin progressiva politik. Slutligen utforskar uppsatsen också kontinuerligt bilden av kvinnan på film.
Sažetak (engleski) The golden age of Swedish cinema was accompanied by significant social changes and questions about class society, gender relations, and the portrayal of these issues in film. Films depicted a greater degree of sexuality and women's freedom, which led to the development of pornography. This resulted in harsh reactions not only in Sweden but also in other countries. In the 1950s, the United States declared Sweden ”sinful”, which gave rise to the concept of ’the Swedish sin’. This thesis provides an overview of Swedish cinema with regard to the concept of ’the Swedish sin’ in the 1960s and the decades that preceded it. It explores the works of Bergman, Sjöman, and other directors that influenced Swedish cinema at that time. Additionally, it describes how critics, politicians, the church, and the public reacted to these changes in the film industry. Furthermore, it analyzes how the general production and distribution of pornographic material was perceived. Moreover, the thesis demonstrates how other countries, such as the United States, which as a leading film industry in the world, perceived these films and even banned some. All of this led to Sweden using the ’Swedish sin’ as a marketing tool in other countries and becoming proud of its progressive policies. Finally, the thesis also continuously explores the image of the woman on film.
Sažetak (hrvatski) Zlatno doba švedske kinematografije bilo je popraćeno značajnim društvenim promjenama i pitanjima o klasnom društvu, rodnim odnosima i portretiranju tih pitanja u filmu. Filmovi su prikazivali veći stupanj seksualnosti i ženske slobode, što je dovelo do razvoja pornografije. To je izazvalo oštre reakcije, ne samo u Švedskoj nego i u drugim zemljama. U 1950-ima Sjedinjene Američke Države proglasile su Švedsku ”grešnom”, što je dovelo do koncepta ’švedskog grijeha’. Ovaj rad daje pregled švedske kinematografije uzimajući koncept ’švedskog grijeha’ u 1960-ima i desetljećima koja su mu prethodila. Istražuje djela Bergmana, Sjömana i drugih redatelja koji su utjecali na švedsku kinematografiju tog vremena. Osim toga, opisuje kako su kritičari, političari, crkva i javnost reagirali na te promjene u filmskoj industriji. Nadalje, analizira kako je opća proizvodnja i distribucija pornografskog materijala percipirana. Uz to, ovaj rad pokazuje kako su druge zemlje, poput Sjedinjenih Američkih Država, kao vodeće filmske industrije u svijetu, percipirale te filmove, a neke čak i zabranile. Sve je to dovelo do toga da je Švedska zapravo koristila ’švedski grijeh’ kao marketinški trik u drugim zemljama i postala ponosna na svoju progresivnu politiku. Konačno, rad kontinuirano istražuje i prikaz žene u filmu.
Ključne riječi
den svenska synden
svensk film
svensk pornografi
sexualitet
censur
Ingmar Bergman
Vilgot Sjöman
Ključne riječi (engleski)
Swedish sin
Swedish film
Swedish pornography
sexuality
censorship
Ingmar Bergman
Vilgot Sjöman
Jezik švedski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:044218
Studijski program Naziv: Švedski jezik i kultura (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) švedskog jezika i kulture (univ. bacc. philol. suet.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-07-13 15:47:00