Naslov Neurološka osnova disleksije
Naslov (engleski) Neurological basis of dyslexia
Autor Karla Macan
Mentor Vlasta Erdeljac (mentor)
Član povjerenstva Ivana Simeon (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Martina Sekulić Sović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za lingvistiku) Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Opće jezikoslovlje (lingvistika)
Sažetak Disleksija je jezično utemeljeni poremećaj u učenju koji se primarno očituje nedostatnom sposobnošću čitanja. Utvrđeno je kako ima značajnu genetsku podlogu, a točna neurobiološka osnova još je uvijek predmet istraživanja čiji se zaključci često ne slažu. Zbog toga još uvijek ne postoji jedna cjelovita teorija o uzrocima nastanka ovog poremećaja. Regije mozga koje se primarno istražuju jesu prefrontalni korteks, temporoparijetalne regije i okcipitotemporalna područja. Teorija iza koje stoji najviše empirijskih dokaza jest teorija fonološkog deficita koja pretpostavlja značajne nedostatke u procesu fonološke obrade. Taj proces obuhvaća fonološku svjesnost, fonološko imenovanje i fonološko pamćenje kao dio radnog pamćenja. Teorija deficita vizualnog sustava objašnjava nastanak poremećaja čitanja oštećenjem vizualnog sustava mozga pri čemu osobe s disleksijom percipiraju vizualne informacije sporije od osoba tipičnih sposobnosti čitanja. Magnocelularna teorija nudi objašnjenje za vizualni deficit te ga objedinjuje s auditivnim i ostalim senzornim deficitima u okviru osjetljivosti magnocelularnih neurona koji sačinjavaju dorzalni tok prijenosa informacija specijaliziran za brzu vremensku obradu vizualnih i auditivnih podražaja. Teorija dvojnog deficita obuhvaća nedostatnu fonološku obradu i smanjenu sposobnost brzog automatskog imenovanja, kao dva odvojena, ali istovremeno djelujuća, uzroka disleksije. Naposljetku, cerebelarna teorija pretpostavlja blagi nedostatak u funkciji maloga mozga, regije specijalizirane za motoričke radnje i automatizaciju naučenih radnji.
Sažetak (engleski) Dyslexia is a language based learning disability which is primarily manifested as a deficit in reading. The learning difficulty is significantly genetically based, and its exact neurobiological basis is still an object of research. Research conclusions often show contradictory results, which is why integral theory that would explain all the causes of dyslexia is still not formed. Brain regions which are primarily examined are prefrontal cortex, temporoparietal regions and occipitotemporal areas. Theory that is by far the most supported by empirical evidence is the theory of phonological deficit. This theory suggests that difficulties in phonological processing, which consists of phonological awarness, phonological naming and phonological memory as a part of the worknig memory, are the cause of dyslexia. The visual deficit theory explains the cause of dyslexia through impairment of the visual system of the brain. As the consequence of impairment, people with dyslexia process visual stimuli slower than people with typical reading skills. Magnocellular theory offers an explanation for the visual deficit and connects it to the auditory and general sensory deficits in the framework of sensitivity of magnocellular neurons. Magnocellular neurons constitute an information flow path specialized for rapid temporal processing of the visual and auditory stimuli. The double deficit theory unites the phonological deficit and difficulties in rapid automatized naming as the two separate, but simultaneously occuring, causes of dyslexia. Lastly, the cerebellar theory suggests mild impairment in the function of the cerebellum, a region specialised for motor actions and automatization of learned abilities.
Ključne riječi
disleksija
regije fonološke obrade
magnocelularni neuroni
vizualni deficit
slušna obrada
cerebelum
Ključne riječi (engleski)
dyslexia
phonological processing regions
magnocellular neurons
visual deficit
auditory processing
cerebellum
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:948789
Studijski program Naziv: Lingvistika (dvopredmetni); smjerovi: opći, poredbeni, računalni, primijenjeni, kognitivni Smjer: kognitivni Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra lingvistike (mag. ling.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-09-30 09:35:04