Naslov Problem pouke u suvremenoj adolescentskoj književnosti
Naslov (engleski) The Problem of Moral Didacticism in Contemporary Adolescent Literature
Autor Iva Škarica
Mentor Maša Kolanović (mentor)
Član povjerenstva Suzana Coha (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Drenjančević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Maša Kolanović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za kroatistiku) Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Kroatistika
Sažetak Ovaj rad preispituje sveprisutnu poučnost u adolescentskoj književnosti i utjecaju društvene
kontrole na djela namijenjena mladima. Dječja književnost, pa tako i adolescentska književnost,
sve do 19. stoljeća imala je izraženu edukacijsko-socijalizacijsku ulogu, nerijetko zanemarujući
književnu i estetsku funkciju; radnja je ponekad bila nerealna i naivna, dok su sudbine likova
bile sredstvo poučavanja mladih recipijenata. Iako se u suvremenoj književnosti situacija
mijenja, socijalni nadzor i dalje je važan čimbenik u adolescentskoj književnosti, a odrasli
autori stvaraju književnost za mlade kakvu odrasli čitatelji misle da djeca trebaju i žele čitati,
ograničavajući tako njihov čitateljski izbor i slobodu. Tek od 1960-ih godina u adolescentsku
književnost ulaze neke teme koje su se do tada smatrale zabranjenima, poput problema
ovisnosti, seksualnosti i propitivanja autoriteta, a u suvremenoj adolescentskoj književnosti
takve su teme česte, iako razni oblici cenzure i dalje postoje. U radu će se analizom književnih
predložaka čiji se glavni likovi susreću s drogom i alkoholom problematizirati poučnost
suvremene adolescentske književnosti i načini na koje se pouka želi prenijeti do recipijenata.
Književni predlošci domaće adolescentske književnosti (Rosie Kugli: Nisam ti rekla...i Nada
Mihelčić: Zeleni pas) usporedit će se s djelima suvremene strane adolescentske književnosti
(John Green: U traganju za Alaskom, anonimno: Pitaj Alicu) te će se odrediti sličnosti i razlike
u pristupima domaćih i stranih autora. U radu će biti korištena naratološka analiza, kao i studije
o suvremenoj adolescentskoj književnosti te socijalnom nadzoru i kontroli.
Sažetak (engleski) This paper reevaluates the pervasive moral didacticism in adolescent literature and the
influence of social control on works intended for young readers. Children’s literature, including
adolescent literature, served a pronounced educational and socialization role until the 19th
century, often neglecting the literary and aesthetic functions; narratives were sometimes
unrealistic and naive, while the fates of characters were vehicles for teaching young recipients.
Although contemporary literature reflects a changing landscape, social oversight remains a
significant factor in adolescent literature, as adult authors create works for youth that they
believe children need and want to read, thereby limiting their reading choices and freedom. It
was only from the 1960s onward that certain themes previously considered taboo, such as issues
of addiction, sexuality, and questioning authority, began to infiltrate adolescent literature.
In modern adolescent literature, such themes are prevalent, despite ongoing forms of
censorship. This paper will analyze literary texts in which the main characters encounter drugs
and alcohol, problematizing the didactic nature of contemporary adolescent literature and the
methods through which moral lessons are intended to be conveyed to recipients. Literary
paradigms from domestic adolescent literature (Rosie Kugli: Nisam ti rekla... and Nada
Mihelčić: Zeleni pas) will be compared to works from contemporary foreign adolescent
literature (John Green: Looking for Alaska and Anonymous: Go Ask Alice), identifying
similarities and differences in the approaches of domestic and foreign authors. The paper will
employ narratological analysis, as well as studies on contemporary adolescent literature and
social surveillance and control.
Ključne riječi
adolescentska književnost
tabu teme
cenzura
društveni nadzor
Ključne riječi (engleski)
adolescent literature
taboo themes
censorship
social control
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:970931
Studijski program Naziv: Kroatistika; smjerovi: nastavnički (dvopredmetni) Smjer: nastavnički (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti (mag. educ. philol. croat.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-02 08:03:38