Sažetak | Tema mog diplomskog rada je „Digitalne tehnologije u školskom knjižničarstvu 21. stoljeća“. Prikazano je kako se školske knjižnice prilagođavaju potrebama svojih korisnika u 21. stoljeću. Navedene su neke osnovne definicije iz knjižničarstva. Kao što je knjižnična djelatnost, što su knjižnice/školske knjižnice i koje su njihove zadaće i ciljevi, te koji su pravilnici, zakoni, standardi koji se primjenjuju u školskim knjižnicama. Zatim govorim o temeljnim objektima samoga školskog knjižničarstva; kao što je knjižnična građa i vrste građe u školskim knjižnicama (od one određene nastavnim planom i programom do one za razonodu, poput videoigara i dr.), tko su školski knjižničar (tko je on i koje su njegove kompetencije i dr.) i korisnici školske knjižnice (tko sve može biti korisnik školske knjižnice i koje su potrebe korisnika školske knjižnice nekada i sada). Govorim o ulozi školskih knjižnica u obrazovnom okruženju, gdje one predstavljaju temeljnu podršku formalnom obrazovanju. A razvijaju se u suradnji sa ostatkom školskog obrazovnog kadra. Održavanjem edukativnih radionica u školskim knjižnicama, školski knjižničari potiču i kreativnost svojih korisnika. U 21. stoljeću digitalno se okruženje pojavljuje u svim aspektima ljudskoga života, od običnih elemenata čovjekove svakodnevnice, do poslovnog i obrazovnog okruženja. To potiče školske knjižničare da se prilagođavaju sve zahtjevnijim potrebama svojih korisnika u novo digitalno doba. A time postavlja i nove izazove pred njih, vezano za komunikaciju sa korisnicima, nabavom knjižnične građe i njenom zaštitom, te omogućavanjem pristupa knjižničnoj građi u računalnom okruženju. Korisnici školskih knjižnica su u svom nastavnom planu i programu sve više izloženi raznim novim tehnologijama u računalnoj sferi, pa se samim time i javlja potreba implementacije takvog digitalnog okruženja u školskim knjižnicama, kako bi se zainteresiralo i privuklo što više korisnika. To nastojanje da se podigne svijest o važnosti školskih knjižnica (knjige i čitanja) školski knjižničari nastoje postići osuvremenjivanjem stranica školskih knjižnica, modernim i ugodnijim uređivanjem prostora knjižnica, omogućavanjem online komunikacije korisnika i knjižničara, povećanjem broja računala u samom prostoru knjižnica, otvaranjem mediateka u školskim knjižnicama i dr. Sve to znači da školska knjižnica u današnje doba mora biti u procesu stalnog razvoja ako želi zadovoljiti sve zahtjevnije potrebe svoje struke, ali i potrebe obrazovnog okruženja u sklopu kojeg djeluje. To osobito predstavlja izazov za školske knjižničare, koji se stalno moraju usavršavati i informirati, kako na području knjižničarstva tako i na području školskog obrazovanja; kako bi mogli što kvalitetnije odgovoriti na sve upite i zahtjeve svojih korisnika. Dat je i prikaz nekih školskih knjižnica u Hrvatskoj i svijetu i njihovih primjera iz knjižničarske prakse, u implementaciji novih metoda u pristupu knjižničnoj građi i korisnicima i općenito u njihovu pristupu radu u školskim knjižnicama. Važno je reći i da školske knjižnice osim kroz suradnju sa školom u sklopu koje djeluju, moraju dobro surađivati i sa drugim školskim knjižnicama kao i sa narodnom knjižnicom na svom području. Jer kroz suradnju dolazi do razvoja novih ideja i razvoja u knjižničnoj djelatnosti općenito. A sudjelovanjem školskih knjižničara na skupovima, seminarima i sl.; kroz cjeloživotno usavršavanje, osigurava se i korisnicima školskih knjižnica kvalitetno obrazovanje. Stvaranjem visokostandardnih uvjeta u svim aspektima poslovanja školskih knjižnica, usklađenih sa međunarodnim standardima, pomaže se u razvoju visoke razine obrazovanja. |
Sažetak (engleski) | The theme of my thesis is "Digital technologies in 21st century school librarianship". It's shown how school libraries are adapting to the needs of their users in the 21st century. Some basic librarianship definitions are provided. Then I talk about basic school librarianship elements; such as what is library material and type of library material in school libraries (from curriculum based library material to library material for entertainment, such as video games, etc.), who are the school librarian (who is he and what are his competencies, etc.) and school library users (who can be a school library user and what are the needs of a school library users then and now). I talk about the role of school libraries in the educational environment, where they represent a fundamental support for formal education. And they are being developed in collaboration with the rest of the school's educational staff. By holding educational workshops in school libraries, school librarians also encourage the creativity of their users. In the 21st century, the digital environment is emerging in all aspects of human life, from the ordinary elements of human everyday life, to business and educational environment. This encourages school librarians to adapt to the increasingly demanding needs of their users in the new digital age. And this also presents new challenges for them, related to communication with users, procurement of library material and its protection, and providing access to library material in the digital environment. School library users are in their teaching curriculum increasingly exposed to various new technologies in the digital environment, and that represents the need to implement such digital environment in school libraries in order to attract as many users as possible. This effort to raise awareness of the importance of school libraries (books and reading) school librarians are achieving by modernizing school library pages, by modernizing the library space and making it more comfortable, enabling online communication between users and librarians, increasing the number of computers in the library space itself, by opening media libraries inside the school libraries, etc. All this means that the school library nowadays must be in the process of continuous development if it wants to satisfy the increasingly demanding needs of its profession, but also the needs of the educational environment within which it operates. This particularly represents a challenge for school librarians, who need to constantly educate and inform themselves, both in the field of librarianship and in the field of school education; so that they can respond to all the queries and requests of their users in the best possible way. There are examples of some school libraries in Croatia and in the world, and their general library practices are presented, in the implementation of new methods in access to library materials and users, and in their general approach to school libraries management. It is also important to say that, except through cooperation with the school within which they operate, school libraries must cooperate well with other school libraries, as well as with the public library in their area. Because through collaboration there is a development of new ideas and progress in the library science in general. And with the participation of school librarians in meetings, seminars, etc.; through lifelong learning, quality library education is also provided to school library users. Creating high standard conditions in all aspects of school library management, aligned with international standards, helps to develop a high level education. |