Naslov Povezanost nastavničkih stilova humora i motivacijskih čimbenika u nastavi
Naslov (engleski) The relationship between teachers’ humor styles and motivational factors in teaching
Autor Tea Fileš
Mentor Nina Pavlin-Bernardić (mentor)
Član povjerenstva Gordana Keresteš (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2020-07-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija školska psihologija i psihologija obrazovanja
Sažetak Humor donosi brojne psihološke, sociološke, edukacijske, kognitivne i fizičke pozitivne ishode (Steele, 1998). Dosadašnja istraživanja pokazuju da je prikladan humor na nastavi povezan s zanimljivijom i opuštenijom atmosferi u učionici, višom evaluacijom nastavnika, višom percipiranom motivacijom za učenjem i većim zadovoljstvom kolegijem, dok je neprikladna vrsta humora povezana s većom anksioznošću, nižom evaluacijom nastavnika, povećanom distrakcijom i manjim zadovoljstvom kolegijem (Banas i sur., 2011). Cilj ovog istraživanja bio je ispitati doprinos vlastitog stila humora studenata i nastavničkog humora u objašnjenju evaluacije sveučilišnih nastavnika i motivacijskih čimbenika kod studenata - ispitne anksioznosti, vrijednosti zadatka i akademske samoefikasnosti. Istraživanje je provedeno putem on-line ankete na uzorku od 290 studenata u Republici Hrvatskoj. Sudionici su ispunjavali Skalu nastavničkog humora, skale vrijednosti zadatka, akademske samoefikasnosti i ispitne anksioznosti, Upitnik evaluacije nastavnika i Upitnik stilova humora. Rezultati ukazuju da je prikladan humor nastavnika pozitivan, a neprikladan humor nastavnika negativan prediktor evaluacije nastavnika. Nastavnički humor objasnio je 30.8% varijance evaluacije nastavnika povrh kontrolnih varijabli i vlastitog humora. Kod motivacijskih čimbenika dobiveni su sljedeći rezultati: afilijativni stil vlastitog humora je negativan, a samoporažavajući stil vlastitog humora pozitivan prediktor ispitne anksioznosti. Agresivni stil vlastitog humora i neprikladan humor nastavnika su pozitivni, a samopoboljšavajući vlastiti stil humora i prikladan humor nastavnika negativni prediktori vrijednosti zadatka te su afilijativni vlastiti stil humora, samopoboljšavajući vlastiti stil i prikladan humor nastavnika pozitivni, a agresivni vlastiti stil humora je negativan prediktor akademske samoefikasnosti. Dobiveni rezultati upućuju na doprinos humora u obrazovnom kontekstu kao i na poželjnost korištenja humora na nastavi.
Sažetak (engleski) Humor brings numerous psychological, sociological, educational, cognitive and physical benefits (Steele, 1998). Previous research showed that appropriate humor in the classroom is associated with more interesting and relaxed learning environment, higher teacher evaluation, greater perceived motivation to learn and enjoyment of the course, while inappropriate type of humor is associated with more anxious learning environment, lower teacher evaluation, increased distraction and less enjoyment of class (Banas et al., 2011). The aim of this study was to examine the contribution of university students’ own humor style and teachers’ humor style in explaining teacher evaluation and motivational factors: test anxiety, task value and academic self-efficacy. The study was conducted through an online survey on a sample of 290 students in the Republic of Croatia. Participants completed Instructor Humor Scale, Test Anxiety, Task Value and Self-Efficacy for Learning and Performance scales, Teacher Evaluation Questionnaire and Humor Styles Questionnaire. The results indicate that appropriate teacher humor is a positive and inappropriate teacher humor is a negative predictor of teacher evaluation. Teacher humor explained 30.8% of the teacher evaluation variance over control variables and students’ own humor styles. The following results were obtained for motivational factors: students’ affiliative and self-defeating humor styles are positive predictors of test anxiety. Students’ aggressive humor style and inappropriate teacher humor style are positive, while students’ self-enhancing humor style and appropriate teacher humor are negative predictors of task value. Students’ affiliative and self-enhancing humor styles and appropriate teacher humor style are positive predictors of academic self-efficacy, while students’ aggressive humor style is a negative predictor of academic self-efficacy. The obtained results indicate the contribution of humor in the educational context as well as the desirability of using humor in teaching.
Ključne riječi
humor nastavnika
stilovi humora
evaluacija nastavnika
motivacijski čimbenici
Ključne riječi (engleski)
instructional humor
humor styles
teacher evaluation
motivational factors
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:401498
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-07-17 09:28:18