Naslov Oltarne pale Giovannija Pietra Telesphora de Pomisa
Naslov (engleski) Altar Paintings in the Oeuvre of Giovanni Pietro Telesphoro de Pomis
Autor Ana Aljinović
Mentor Tanja Trška (mentor)
Član povjerenstva Sanja Cvetnić (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za povijest umjetnosti) Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest umjetnosti Povijest i teorija likovnih umjetnosti, arhitekture, urbanizma i vizualnih komunikacija
Sažetak O ranom životu vojnog inženjera, arhitekta, slikara i medaljera Giovannija Pietra Telesphora de Pomisa (Lodi, 1569. - Graz, 1633.) provedenog u Italiji ne zna se puno. Pretpostavlja se da prije dolaska u Austriju 1589., živi u Veneciji, no sva njegova poznata slikarska djela nastaju tijekom boravka u Grazu gdje od 1595. djeluje kao dvorski slikar nadvojvode Ferdinanda II. Habsburškog. Dio Pomisovog slikarskog opusa čini osam oltarnih pala koje se nalaze u Grazu, tri oltarne pale smještene u
... Više crkvama ili kapelama drugih austrijskih mjesta i jedna pala iz crkve franjevačkog samostana na Trsatu. Za shvatiti ikonografiju pala važno je znati vjersko-politički kontekst u kojemu one nastaju. U vrijeme Pomisovog dolaska u Graz puno stanovnika priklonjeno je idejama o reformaciji Crkve začetima početkom XVI. stoljeća. Pomisove mecene, štajerski nadvojvoda Ferdinand II. Habsburški i njegova majka Marija Bavarska snažno se protive tim idejama te kroz slikarstvo žele iskazati svoju vjernost rimskoj Crkvi. Reformatori dovode u pitanje marijanski kult i ispravnost čašćenja svetaca pa kao odgovor na to Pomis na svojim palama daje veliki značaj prikazima Bogorodice i prikazuje mnoštvo svetaca među kojima su česti mučenici jer su se oni poput suvremenih protureformatora borili za „pravu“ vjeru. Malo je Pomisovih djela potpisano pa su mu ona atribuirana većinom na temelju ikonografije koja nedvojbeno šalje habsburške protureformatorske poruke, ali i na temelju stilskih značajki. Pomis u austrijsko slikarstvo donosi obilježja venetskog manirizma zbog kojih se smatra da je umjetnik prije dolaska u Austriju izučavao slikarstvo u Veneciji, u radionici Jacopa Tintoretta. Sličnosti Pomisovih pala s Tintorettovim djelima te djelima još dvojice venecijanskih slikara, Tiziana i Paola Veronesea, osim školovanjem u Veneciji, mogu se objasniti i slikarevim putovanjem u Italiju 1598. godine. Posjet još jednom talijanskom gradu ostavlja snažan utisak na Pomisovo stvaralaštvo. Na povratku iz Firence 1608.
2 godine umjetnik se zadržava u Bologni i tamo proučava slikarstvo. Ne zna se sa sigurnošću čije su slike bile u središtu njegova zanimanja, no s obzirom da se na palama nastalima nakon toga putovanja primjećuju barokna obilježja, moguće je da se susreo sa slikarstvom ranobaroknih slikara Annibalea Carraccija i Guida Renija. Stilska analiza osam oltarnih pala Giovannija Pietra de Pomisa kronološkim redoslijedom pruža uvid u promjene slikarskog načina pod utjecajem djela iz različitih umjetničkih središta. Sakrij dio sažetka
Sažetak (engleski) Giovanni Pietro Telesphoro de Pomis, born in the Italian city of Lodi near Milan in 1569, served at the court of Graz as a military engineer, architect, medallist, and program painter since 1595 until he died in 1633. At the time, religious art was strongly affected by Counterreformation and decrees made by the Council of Trent. As a program painter, Pomis had to show his patron's religious and political views through the iconography of his paintings. Ferdinand II of Habsburg and his
... Više mother Maria of Bavaria firmly opposed protestant ideas of the time, so Pomis carefully chose which figures to depict and how to depict them to show the Habsburg’s loyalty to the pope and the Roman church, which is most visible in his altar paintings. In Pomis's oeuvre, there are eight altarpieces located in Austria, mostly in Graz, except for one altarpiece situated in Croatia, in the church of the Franciscan monastery in Trsat. Very few of his altarpieces are signed, so the majority have been attributed to him and dated due to their iconography and style. Pomis is considered to have been a scholar of the great Venetian mannerist Jacopo Tintoretto and his altarpieces reveal his teacher's influence as well as the influence of two other famous Venetian mannerists, Titian and Paolo Veronese, while in his late work early Baroque features are visible, especially after his visit to Bologna in 1608. Sakrij dio sažetka
Ključne riječi
De Pomis
oltarne pale
slikarstvo
programatsko slikarstvo
Graz
venetski manirizam
Ferdinand II. Habsburški
rani barok
protureformacija
Tridentski sabor
Ključne riječi (engleski)
Pomis
altarpieces
painting
Counterreformation
Graz
Ferdinand II of Habsburg
Venetian mannerism
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:821656
Studijski program Naziv: Povijest umjetnosti (dvopredmetni); smjerovi: istraživački, nastavnički Smjer: istraživački Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra povijesti umjetnosti (mag. hist. art.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-09-15 17:19:46