Sažetak | Cilj ovog diplomskog rada jest usredotočenje na romsku nacionalnu manjinu u Hrvatskoj, među ostalim i jednu od najbrojnijih etničkih i nacionalnih manjina na svijetu. Prikazat ću s kojim se problemima ta nacionalna manjina suočava s obzirom na brojne predrasude i stereotipe koje ona doživljava u hrvatskom društvu, ponajviše ću kroz literaturu iščitavati njihov položaj u obrazovanju i zapošljavanju, ali najvažniji dio rada bit će posvećen etnografskoj studiji i intervjuima s uspješnim Romima, onima koji su se integrirali u društvo, svoju zajednicu te ostvarili obrazovne i poslovne potencijale. No mnogo Roma nažalost ima teške životne uvjete, otežano ostvaruju građanska prava i pravo na dostojanstven život, marginalizirani su i suočeni s višestrukom diskriminacijom vrlo često poradi svoje boje kože, jezika, običaja i kulture. Prvenstveno je loš položaj Roma u obrazovnim procesima, jako malo romske djece pohađa školu. Opće je mišljenje da se Romi teško uključuju u obrazovne procese ne samo zbog diskriminacije nego i radi drugih razloga koje čine loša ekonomska situacija, pritisci roditelja da ostanu kod kuće te žive u skladu sa svojom tradicijom (rani brakovi, tradicionalna zanimanja, a ponekad i nomadski način života). No jedan od značajnih faktora njihovog slabog uključivanja u obrazovni sustav jest upravo diskriminacija okoline, drugih učenika, nastavnika te školskog sustava prema njima. Iz toga proizlazi i neprilagođenost nastave romskoj djeci, odvijanje nastave na hrvatskom standardnom jeziku te Romi najčešće iz tih razloga ne pohađaju školu ili u slučaju da pohađaju, imaju poteškoće s praćenjem nastavnih programa. S druge strane, Romi nerijetko završavaju u segregiranim razredima, odvojeni od svojih vršnjaka hrvatske nacionalnosti. Potrebno je spomenuti da je i minoran broj Roma prisutan u visokoškolskom obrazovanju. S obzirom na jako slabo ili nikakvo obrazovanje Roma, i njihov položaj na tržištu rada je upitan. Kao i u ostatku svijeta, jako je visok postotak nezaposlenosti i Roma u Hrvatskoj s obzirom na postotak nezaposlenosti kod neromskog stanovništva. Jasno je da je to i zbog prethodno navedene loše pozicije te manjine u obrazovnoj sferi, ali i stoga što su od strane svojih poslodavaca izloženi diskriminatornim praksama na temelju svog etničkog identiteta. Upravo zato Romi uglavnom obavljaju slabo plaćene poslove ili ih njihovi poslodavci uopće ne plaćaju. Što se tiče metodologije istraživanja, koristit ću etnografske metode istraživanja te ću se konzultirati s određenom literaturom kako bih temeljito istražila romsku problematiku i pokazala kroz svoje istraživanje i intervjue da postoje i primjeri uspješnih i obrazovanih Roma koji su se unatoč nedaćama, 113 nepovjerenju od strane okoline i rastućoj diskriminaciji izborili za sebe i dokazali da je u životu ključ uspjeha trud, volja i zalaganje, a ne nacionalnost i boja kože. Etnografska vrsta istraživanja obuhvaćat će polustrukturirane intervjue s kazivačima, osobama različitih profila (obrazovnih, dobnih, po spolu) na području grada Zagreba i Međimurja. Pokušat ću saznati na koje se načine moji kazivači uspijevaju prilagoditi društvu i društvenim zahtjevima i normama (pitanje zaposlenja, obrazovanja), kako žive sa svojim romstvom, svojim identitetom s obzirom na to da ih zajednica nerijetko odbacuje zbog njihove nacionalne pripadnosti, u kolikoj mjeri ulaze u kontakte s ostatkom stanovništva te na koji način svojim stečenim znanjima i vještinama pridonose boljem statusu i položaju Roma u cjelini. Pokušat ću utvrditi koliko su obrazovanje i zapošljavanje Roma bitni faktori za njihovu društvenu integraciju. Kontaktirat ću i pojedine udruge i organizacije kojima je cilj pružiti pomoć toj manjini, konkretnije obavit ću intervjue unutar Romskog nacionalnog vijeća čija je svrha uspostava boljeg društvenog i političkog života Roma. Od svojih kazivača nastojat ću dobiti što bolja saznanja, što širu sliku o tome s kakvom se sve problematikom romska nacionalna manjina suočava na svom putu stjecanja ravnopravnosti s ostalim pripadnicima svoje okoline. |
Sažetak (engleski) | The aim of this thesis is to focus on the Roma national minority in Croatia, one of the largest ethnic and national minorities in the world. I will show what kind of problems this minority faces due to numerous prejudices and stereotypes it experiences in Croatian society. Using literature I will read into their position in education and employment, but the most important part of this thesis will be devoted to ethnographic study and interviews with successful Roma, those who have integrated into society and their community, and achieved educational and business goals. Unfortunately, many Roma live in difficult conditions, it’s difficult for them to exercise their civil rights and the right to a dignified life, they are marginalized and they face multiple discrimination because of their skin color, language, customs and culture. One of the biggest problems is that the position of Roma in the educational process is poor, very few Roma children attend school. It is widely believed that Roma children are difficult to integrate into educational processes not only because of discrimination but also for other reasons, for example difficult economic situation, parents' pressure to stay at home and live a traditional way of life (getting married young, traditional professions and sometimes nomadic lifestyle). However, one of the most significant factors that cause their poor inclusion in the education system is precisely the discrimination of the society, other students, teachers and the school system. This also results in inadequate schooling for Roma children, classes are taught in the standard Croatian language, and for this reason Roma most often do not attend school or, if they do, they have difficulty following the curriculum. Moreover, Roma often end up in segregated classes, separated from their Croatian peers. It is worth mentioning that a few Roma are also present in higher education. Given the education of Roma people is poor or nonexistent, their position on the labor market is brought into question. Just like in the rest of the world, the unemployment rate of Roma in Croatia is very high, in comparison to the unemployment rate of non-Roma people. It is clear that this is not only the consequence of aforementioned poor position of this minority in the educational sphere, but also the result of discriminatory practices they are exposed to by the employers on the basis of their ethnic identity. This is precisely why Roma generally work at low paying jobs or they are not paid at all. In terms of research methodology, I will use ethnographic research methods and consult with some literature to thoroughly explore Roma thematic and to show through my 115 research and interviews that there are also examples of successful and educated Roma who, despite adversity, distrust of the society and growing discrimination have fought for themselves and proved that in life, the key to success is effort, will and determination, not nationality and skin color. The ethnographic type of research will include semi-structured interviews with narrators, people of different profiles (education, age, gender) in Zagreb and Međimurje. I will try to find out how my narrators have managed to adapt to society and social requirements and norms (employment, education), how do they live with their Roma identity since they are often rejected by the community because of their nationality, how much they interact with the rest of the population and how they use their acquired knowledge and skills to contribute to the better status and position of the Roma as a whole. I will try to determine how important the education and employment of the Roma are for their social integration. I will also contact associations and organizations that aim to assist this minority, and interview members of the Roma National Council, whose goal is to establish a better social and political life for the Roma. I will try to gather as much data as possible from my narrators in order to get a detailed account of the problems Roma minority faces in their fight to get an equal rights as non-Roma people in their surroundings. |