Naslov Drugi u časopisima za mlade: primjer školom posredovanoga časopisa "Modra lasta"
Naslov (engleski) Others in youth magazine: on example of school endorsed magazine "Modra lasta"
Autor Andrijana Petrina
Mentor Ana Širanović (mentor)
Član povjerenstva Marija Bartulović (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Zagreb
Datum i država obrane 2021-01-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Opća pedagogija
Sažetak S obzirom da globalizacija sve više povezuje ljude sa svih strana svijeta, pred današnje društvo postavljen je izazov postizanja dijaloga i mirnog suživota između različitih kulturnih, etničkih i vjerskih skupina. Ističe se zapravo zahtjev za interkulturalizmom, a posljedično i interkulturalnim obrazovanjem. Škole su zbog toga počele mijenjati školske kurikulume, koji dotad nisu dovoljno prepoznavali važnost kulturnog pluralizma, a s njima i nastavne sadržaje, udžbenike, materijale i drugo. Sve ove promjene su naravno bile popraćene zakonskom legislativom. Preporuke kojih se škola drži i promovira trebale bi se ticati svih segmenata njezinog sustava, uključujući i časopise koji se učenicima nude i preporučuju, a nerijetko i koriste u nastavnim satima. Jedan od takvih časopisa je časopis za djecu i mlade Modra lasta, čiji je sadržaj analiziran u sklopu ovog diplomskog rada. Cilj rada bilo je istražiti prisutnost i način prikaza drugih u Modroj lasti, odnosno konkretnije, utvrditi učestalost prikaza drugih i način na koji su drugi prikazani u usporedbi s učestalošću i načinom prikaza privilegiranih. Pod pojmom drugi podrazumijevali su se svi oni koji nisu pripadnici hrvatskog kulturnog identiteta, koji je u teorijskom dijelu rada identificiran kao privilegiran identitet Zapada. Istraživanje je provedeno kvantitativnom i kvalitativnom analizom sadržaja na uzorku od ukupno deset brojeva časopisa Modra lasta, koji su kontinuirano izlazili tijekom školske godine 2019./2020. Dobiveni rezultati pokazali su ravnomjeran omjer privilegiranih i drugih u časopisu Modra lasta iako uz postojanje određenih ograničenja, kao što je podatak da većinu drugih čine žene, koje su često stereotipno prikazane. Drugi po brojnosti su osobe druge rase, dok su različite religije, osobe homoseksualne orijentacije, netradicionalne obitelji i osobe s različitim fizičkim i psihičkim teškoćama uglavnom nevidljive. Zbog svega toga stvara se dojam da je interkulturalizam u časopisu prihvaćen površno te da se nastavlja favoriziranje dominantnog hrvatskog kulturnog identiteta. U zaključnom dijelu rada raspravlja se o ograničenjima rada te prijedlozima koji mogu poslužiti kao smjernice budućim istraživanja sve s ciljem unaprjeđivanja časopisa Modra lasta.
Sažetak (engleski) Since today the globalization connects growing number of people around the world, the society is facing a challenge of reaching dialogue and peaceful coexistence of different ethnic, cultural and religious groups. First and foremost, there is a need for interculturalism, and consequently intercultural education. Due to that (interculturalism), schools have started to change their curriculums, schoolbooks and materials which before have been failing to recognize the importance of the cultural pluralism. Of course, all these changes were accompanied by new legislation. The recommendations that the schools are following and promote should concern all of the segments of the school’s system, including the magazines that are offered and recommended to the children and that are also often used in the classroom. One of those magazines is the magazine for children and youth Modra Lasta, content of which is analysed in this master thesis. The aim of the thesis is to examine presence of others in Modra Lasta and the way in which the are portrayed. To be precise, the thesis looks into frequency of portraying of the others in the magazine, as well the manner in which they are portrayed in comparison to the frequency and manner of portrayal of the privileged. The concept of others in this context includes those who are not part of the Croatian cultural identity which is defined as the privileged identity of the West in theoretical part of the thesis. The research was conducted by quantitative and qualitative content analysis based on the sample of 10 numbers of Modra Lasta magazine, which came consecutively out in the school year 2019/2020. The results obtained from the research have shown an equal quantitative ratio of portrayal between the privileged and the others, nevertheless, majority of the others were represented by women which are often portrayed in a very stereotypical way. After women, the most represented are members of other races, while the people of the different religion and sexual orientation, untraditional families, people with physical and/or mental disabilities are almost completely overlooked. All in all, the final impression is that the interculturalism in the magazine is only superficially accepted and that it still favours the dominant Croatian cultural identity. The final part of the thesis discusses the limitations of the work and thesis itself and offers recommendations for further research, all in the name of improving the Modra Lasta itself.
Ključne riječi
Drugi
Zapadni identitet
interkulturalno obrazovanje
Modra lasta
Ključne riječi (engleski)
Others
Western identity
intercultural education
Modra Lasta
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:284461
Studijski program Naziv: Pedagogija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra pedagogije (mag. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-05 19:08:25