Naslov Usporedba video i tekstualnih materijala u učenju
Naslov (engleski) Comparison of video and textual materials in studying
Autor Matija Crnković
Mentor Nina Pavlin-Bernardić (mentor)
Član povjerenstva Damir Ljubotina (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Una Mikac (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija školska psihologija i psihologija obrazovanja
Sažetak U zadnjih nekoliko desetljeća povećava se korištenje edukativnih videa u učionicama. Video obuhvaća svaki obrazovni materijal koji je prezentiran u digitalnom obliku, a koji je primarno kombinacija slika u pokretu (animacije) i izgovorenih riječi (naracije), ali može uz to sadržavati statične slike i pisane riječi. Istraživanja sve više pokazuju da se dodavanjem grafika i animacija uz tekst naše razumijevanje i učenje poboljšava, a smatra se i da je jedna od najvećih prednosti videa to što osim na kognitivno može utjecati i na emocionalno stanje osobe, što utječe na stvaranje uvjeta u kojima kognitivni procesi poželjni za učenje mogu započeti. Cilj ovog istraživanja je ispitati utječe li vrsta materijala (video ili tekstualni) iz kojeg se uči i razine predznanja (više ili niže) na dosjećanje činjenica i doživljavanje epistemičkih emocija. Provedene su dvije online eksperimentalne situacije (N=165 i N=107), jedna s materijalima na hrvatskom i druga s materijalima na engleskom jeziku, u kojima su sudionici bili studenti. Bili su podijeljeni u četiri skupine s obzirom na vrstu materijala i razinu predznanja. Rezultati su pokazali da oni koji uče iz teksta imaju više rezultate na testu znanja od onih koji uče iz videa te da oni višeg predznanja imaju više rezultate na testu znanja od onih nižeg predznanja. Uz to, u prvoj eksperimentalnoj situaciji se pokazalo da oni višeg predznanja procjenjuju doživljavanje emocija znatiželje i uživanja višim, a emocije zbunjenosti, anksioznosti, frustracije i dosade nižim od onih nižeg predznanja te su oni koji su učili iz teksta procjenjivali doživljavanje znatiželje višom od onih koji su učili iz videa. U poučavanju bi ove vrste materijala mogle biti dopuna jedna drugoj, a ne zamjena.
Sažetak (engleski) In the last couple of decades there has been a rise in using educational videos in classrooms. Video is every educational material which is presented in digital form, and it is primarily a combination of pictures in motion (animations) and spoken words (naration), but it can also contain static pictures and written words. Studies show that by adding graphics and animation to text our understanding and learning gets better. It is considered that one of the biggest advantages of video is that it affects not only cognitive but also emotional state of the person. That generates conditions in which cognitive processes desirable for learning can start. The aim of this paper was to examine whether the type of material (video or textual) from which a person learns and level of prior knowledge (low or high) affects rembering facts and experiencing epistemic emotions. Two online experimental situations were conducted (N=165 and N=107), one with materials in Croatian and the other with materials in English, in which the participants were students. They were divided into four groups depending on the type of the material from which they learned and their level of prior knowledge. The results showed that the group that studied from text scored more points on the knowledge test than the group that studied from video, and the group with higher prior knowledge scored higher than the group with lower prior knowledge. In the first experimental situation it was shown that those with higher prior knowledge reported feeling higher levels of emotions of interest and enjoyment, but lower levels of confusion, anxiety, frustration and boredom than those with lower prior knowledge and that those who studied from text reported higher levels of interest than those who studied from video. In teaching, these two types of materials could supplement, but not substitute each other.
Ključne riječi
multimedija
edukativni video
predznanje
epistemičke emocije
učenje
Ključne riječi (engleski)
multimedia
educational video
prior knowledge
epistemic emotions
learning
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:100870
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-10-01 09:01:37