Naslov Vizualna pismenost i tehnike vizualizacije u visokoškolskom obrazovanju
Naslov (engleski) Visual literacy and visualization techniques in higher education
Autor Martina Plažanin
Mentor Kristina Kocijan (mentor)
Član povjerenstva Vedran Juričić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vjera Lopina (član povjerenstva)
Član povjerenstva Kristina Kocijan (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti) Zagreb
Datum i država obrane 2022-09-30, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti Organizacija i informatika
Sažetak Korištenje slika kao sredstva komunikacije je nekoliko tisuće godina starije od korištenja teksta. Povijest vizualne komunikacije seže sve do prije 30 000 godina i pećinskih slika, no vještina opisa tih slika je stara samo 2500 godina, a termin tek 40-ak godina. Vizualna pismenost je skup sposobnosti koje pojedincu omogućuju učinkovito pronalaženje, tumačenje, vrednovanje, korištenje i stvaranje slika i vizualnih medija. Iz termina vizualna pismenost proizlazi i pismenost vizualizacije podataka koja se definira kao sposobnost i vještinu čitanja i tumačenja vizualno predstavljenih podataka i izvlačenja informacija iz vizualizacija podataka. Za dobru vizualnu pismenosti i pismenost vizualizacije podatka potreba je dobra vizualizaciju podataka koja se definira kao predstavljanje podataka korištenjem uobičajenih grafika, kao što su dijagrami, infografike, pa čak i animacije. Kao glavna klasifikacija metoda za vizualizaciju podataka objašnjena je Kirkova klasifikacija koja se dijeli na: uspoređivanje kategoričkih vrijednosti (kako bi se olakšale usporedbe između relativnih i apsolutnih veličina kategoričkih vrijednosti) , procjenu hijerarhija i odnosa dijela cjeline (omogućava raščlambu kategorijskih vrijednosti u njihovom odnosu prema populaciji vrijednosti ili kao sastavnih elemenata hijerarhijskih struktura), prikaz promjena tijekom vremena (za iskorištavanje vremenskih podataka i prikaz promjenjivih trendova i obrazaca vrijednosti tijekom neprekidnog vremenskog okvira), mapiranje geoprostornih podataka (za iscrtavanje i predstavljanje skupova podataka s geoprostornim svojstvima putem mnogih različitih okvira za mapiranje) i izrada dijagrama i grafikona odnosa (za procjenu asocijacija, distribucija i obrazaca koji postoje između viševarijantnih skupova podataka. Ova zbirka rješenja odražava neka od najsloženijih vizualnih rješenja i obično se fokusira na olakšavanje istraživačke analize).
Sažetak (engleski) The use of images as a means of communication is several thousand years older than the use of text. The history of visual communication goes back to 30,000 years ago and cave paintings, but the skill of describing those paintings is only 2,500 years old, and the term only about 40 years old. Visual literacy is a set of abilities that enable an individual to effectively find, interpret, evaluate, use and create images and visual media. From the term visual literacy comes data visualization literacy, which is defined as the ability and skill to read and interpret visually presented data and extract information from data visualizations. Good visual literacy and data visualization literacy requires good data visualization, which is defined as the presentation of data using common graphics, such as diagrams, infographics, and even animations. As the main classification of methods for data visualization, Kirk's classification is explained, which is divided into: comparing categorical values (to facilitate comparisons between relative and absolute sizes of categorical values), assessment of hierarchies and relations of part of the whole (allows the breakdown of categorical values in their relation to the population values or as constituent elements of hierarchical structures), change over time display (to exploit temporal data and display changing trends and patterns of values over a continuous time frame), geospatial data mapping (to plot and present datasets with geospatial properties through many different mapping frameworks ) and creating relationship diagrams and graphs (to assess the associations, distributions, and patterns that exist between multivariate data sets. This collection of solutions reflects some of the most complex visual solutions and typically focuses on and facilitating research analysis).
Ključne riječi
vizualna pismenosti
vizualizacija
podatci
visokoškolsko obrazovanje
podatkovna pismenosti
pismenost
Ključne riječi (engleski)
visual literacy
visualization
data
higher education
data literacy
literacy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:057971
Studijski program Naziv: Informacijske znanosti; smjerovi: Arhivistika, Bibliotekarstvo, Informatika (istraživački), Informatika (nastavnički), Muzeologija i upravljanje baštinom, Informatologija Smjer: Informatika (nastavnički) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije informatike (mag. educ. inf.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-09-30 08:47:06