Naslov Povezanost obiteljskog kaosa, djetetove osjetljivosti na okolinu i djetetovih poteškoća i snaga
Naslov (engleski) The relations between household chaos, child environmental sensitivity, and child difficulties and strengths
Autor Klara Šesto
Mentor Gordana Keresteš (mentor)
Član povjerenstva Darja Maslić Seršić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Blaž Rebernjak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2023-07-04, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Tijekom posljednja dva desetljeća raste interes istraživača za proučavanjem uloge kućne okoline u djetetovu razvoju. Obiteljski se kaos odnosi na fizičke i socijalne aspekte kućanstva, a karakterizira ga visoka razina pozadinske buke te manjak organizacije, reda, rutine i prostornog kapaciteta. U dosadašnjim se istraživanjima obiteljski kaos pokazao povezanim s negativnim razvojnim ishodima u djece. U novije vrijeme raste i interes za ispitivanjem razlika u veličini okolinskih utjecaja na dječji razvoj ovisno o individualnim karakteristikama djeteta kao što je osjetljivost na okolinu. Osjetljivost na okolinu je osobina pojedinca koja se manifestira u lakoći opažanja informacija u okolini i dubini njihove obrade. Očekuje se da će djeca visoke osjetljivosti na okolinu snažnije reagirati na događaje u okolini, dok će djeca niske osjetljivosti na okolinu biti otpornija na njihove utjecaje. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost između obiteljskog kaosa i djetetovih poteškoća (internalizirani i eksternalizirani problemi) i snaga (prosocijalno ponašanje) te provjeriti moderacijsku ulogu osjetljivosti na okolinu u tim povezanostima. Istraživanje je provedeno putem online upitnika u kojemu je sudjelovalo 365 majki djece u dobi od 4 do 6 godina. Sudionice istraživanja su procijenile stupanj obiteljskog kaosa, djetetovu osjetljivost na okolinu i poteškoće i snage djeteta te su izvijestile o vlastitim sociodemografskim obilježjima. U istraživanju je dobivena očekivana pozitivna povezanost između obiteljskog kaosa i internaliziranih i eksternaliziranih problema djece te negativna povezanost između obiteljskog kaosa i prosocijalnog ponašanja. Na razini granične statističke značajnosti pronađena je moderacijska uloga osjetljivosti na okolinu u povezanosti obiteljskog kaosa i internaliziranih problema djece (obiteljski kaos bio je najsnažnije povezan s internaliziranim problemima djece koja su visoko osjetljiva na okolinu, a najslabije s internaliziranim problemima djece koja su nisko osjetljiva na okolinu). Istraživanje doprinosi razumijevanju povezanosti obiteljskog kaosa i djetetove osjetljivosti na okolinu s djetetovim snagama i teškoćama u predškolskoj dobi.
Sažetak (engleski) Over the last two decades, researchers have been increasingly interested in studying the role of household environment in child development. Household chaos refers to physical and social household aspects and is characterized by high levels of background noise, crowding, a lack of organization, order and routine. So far, research has connected household chaos to negative developmental outcomes in children. There has also been increasing interest in studying differences in the effects that environmental factors have on child development depending on individual child characteristics including environmental sensitivity. Environmental sensitivity is a personality trait manifested through children perceiving information easily and processing information in detail. It is expected that highly sensitive children strongly react to environmental effects, whereas less sensitive children are more resistant to environmental factors. The aim of this research was to study relations between household chaos and child difficulties (internalizing and externalizing problems) and strengths (prosocial behavior), and to examine the moderating role of environmental sensitivity in these relations. Mothers of 365 four to six-year-old children participated in an online survey. They estimated the level of household chaos, child’s environmental sensitivity, and child’s strengths and difficulties, and gave data on family socio-demographic characteristics. The results showed expected positive relations between household chaos and internalizing and externalizing difficulties, as well as a negative relation between household chaos and prosocial behavior. A moderating role of environmental sensitivity in the relation between household chaos and internalizing problems was also found, at the level of marginal statistical significance, showing that the relation between household chaos and internalizing problems was the strongest among highly sensitive children, and the weakest among children with low environmental sensitivity. The study contributes to understanding the relations between household chaos, child environmental sensitivity, and child strengths and difficulties in preschool period.
Ključne riječi
obiteljski kaos
osjetljivost na okolinu
predškolska djeca
poteškoće
snage
Ključne riječi (engleski)
household chaos
environmental sensitivity
preschool children
difficulties
strengths
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:335925
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-06 09:21:48