Naslov Fonološki razvoj početnika koji uče hrvatski kao strani jezik
Naslov (engleski) Phonological development of beginners learning Croatian as a foreign language
Autor Ana Matak
Mentor Zrinka Jelaska (mentor)
Mentor Ines Carović (komentor)
Član povjerenstva Igor Marko Gligorić (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za kroatistiku) Zagreb
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za fonetiku) Zagreb
Datum i država obrane 2023, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Kroatistika
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Fonetika
Sažetak Često izostavljanje ortoepskih vježbi u nastavi stranih jezika te oskudna zastupljenost fonetskih tema u priručnicima za poučavanje stranih jezika navode na zaključak da je fonetski aspekt usvajanja stranoga jezika gotovo redovito zapostavljen u nastavi, dok se prednost daje rječničkom razvoju te usvajanju morfologije i sintakse stranoga jezika. Nastava u skupinama već zbog svojih osobina poput vremenske ograničenosti i veličine skupina često otežava rad na poboljšanju govornih i komunikacijskih vještina učenika, bez da se uopće govori o uvježbavanju pravilnog izgovora sviju glasnika stranoga jezika na nastavi. Individualna nastava, s druge strane, također je više orijentirana na usvajanje drugih aspekata jezika, nego na fonološki. Razlozi tome mogu biti raznoliki. Ako se ne uzimaju u obzir okolnosti na koje ni učitelji ni učenici ne mogu utjecati, često je riječ o nedovoljnoj svijesti učitelja, odnosno učenika o važnosti usvajanja pravilnog izgovora stranoga jezika, nedostatku učiteljevih kompetencija za pravilno provođenje ortoepskih vježbi ili o tome da ni sam učitelj nije dobar govorni model. Budući da sve osobine govora, a ne samo ovladavanje gramatičkim kategorijama, utječu na ukupni dojam o govorniku, za neke se svjetske jezike već uvelike počela buditi svijest o važnosti usvajanja dobrog izgovora. Broj pojedinaca koji žele naučiti hrvatski povećava se velikom brzinom, zbog čega se može pretpostaviti da će i ortoepske vježbe uskoro biti sve više implementirane u nastavu hrvatskoga kao stranoga jezika te da će dobiti na važnosti. Ovaj rad ispituje doseg fonološkog napretka dvaju početnika isključivo na temelju njihovih perceptivnih sposobnosti, bez provođenja ortoepskih vježbi ili metoda fonetske korekcije izgovora. Perceptivno su analizirane snimke napravljane tijekom individualnog tečaja u trajanju od 12 tjedana, gdje je svaki ispitanik pohađao po dva individualna online sata tjedno.
Sažetak (engleski) The frequent omission of orthoepic exercises in the teaching of foreign languages and the insufficient representation of phonetic topics in foreign language teaching reference books lead to the conclusion that the phonetic aspect of foreign language acquisition is almost regularly overlooked in language teaching, while the acquisition of vocabulary, morphology, and syntax are given priority. Due to time limitations and the size of the groups, in group classes it is often difficult to work on improving the students' speaking and communication skills, not to mention practicing the correct pronunciation of all the phonemes of a foreign language in class. Individual teaching, on the other hand, is also more oriented towards the acquisition of other aspects of the language than phonological. There are many reasons for this. Not taking into account the circumstances out of teachers' and students' control, it is often a question of insufficient awareness on the part of the teacher, i.e., the student, of the importance of acquiring the correct pronunciation of a foreign language, the teacher's lack of competence for the correct implementation of orthoepic exercises, or the fact that the teacher in question is not a good language model. Since all features of speech, not just the mastery of grammatical categories, affect the overall impression of the speaker, awareness of the importance of acquiring good pronunciation has already begun to rise in some world languages. The number of individuals who want to learn Croatian is increasing rapidly, which is why it can be assumed that orthoepic exercises will soon be increasingly implemented in the teaching of Croatian as a foreign language and their importance will become more prominent. This paper examines the scope of the phonological development of two beginners based solely on their perceptual abilities without conducting orthoepic exercises or methods of phonetic pronunciation correction. Recordings were made during an individual course lasting 12 weeks, where each subject attended two individual online classes per week, and they were perceptually analyzed.
Ključne riječi
fonološki razvoj
hrvatski jezik
korekcija izgovora
perceptivna analiza
strani jezik
Ključne riječi (engleski)
Croatian language
foreign language
perceptive analysis
phonological development
pronunciation correction
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:980966
Studijski program Naziv: Kroatistika; smjerovi: nastavnički (dvopredmetni) Smjer: nastavnički (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti (mag. educ. philol. croat.)
Studijski program Naziv: Fonetika (dvopredmetni); smjerovi: rehabilitacija slušanja i govora, govorništvo, znanstveno usmjerenje fonetike, govorništvo i znanstveno usmjerenje fonetike Smjer: govorništvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije govorništva (mag. educ. orator)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-17 18:47:09