Sažetak | Diplomski rad je zamišljen kao kronološka analiza najutjecajnijih filmova latinskoameričkog Trećeg kina. Predstavlja stilske odrednice i kratak sadržaj filmova te kontekstualizira uvjete njihova nastanka, povezujući ih s ideološkim i političkim aspektima Trećeg kina, a onda i ekonomskim uvjetima koji su doveli do samog pokreta. Nakon kontekstualizacije slijedi pojašnjenje kako je pojedini film obogatio pokret i na koji je način utjecao na klasnu i rasnu borbu u Latinskoj Americi.
Nakon što predstavi glavne aspekte Trećeg kina kao filmsko-političkog pokreta, rad, analizom kubanskog filma Megano (El Mégano, 1955) izlože povijesni začetak i društvene razloge za nastanak pokreta. Zatim, pomoću filmova kao što su Pusti životi (Vidas Secas, 1963) Nelsona Pereire dos Santosa, te Bog i vrag u zemlji Sunca (Deus e o Diabo na Terra do Sol, 1964), Zemlja drhti (Terra em Transe, 1967) i Antônio koji donosi smrt (Antônio das Mortes, 1968) Glaubera Roche, predstaviti Cinema Novo, radikalni brazilski filmski pokret koji je snažno utjecao, te se prema nekim analizama i smatra dijelom Trećeg kina. Rad će zatim predstaviti zrelo Treće kino povezivanjem filmova Sati peći (La hora de los hornos, 1968) Fernanda Solanasa i Octavia Getina, Hanoi, utorak 13 (Hanoi, martes 13, 1968) i 79 proljeća (79 primaveras, 1969) Santiaga Alvareza i Bitka za Čile (La battala de Chile, 1975) Patricia Guzmâna sa Solanasovim i Getinovim manifestom “Prema Trećem kinu” i raspravom o ekonomskoj teoriji ovisnosti, koja svoje korijene vuče upravo iz Latinske Amerike.
Ekonomska teorija ovisnosti sadrži više različitih pristupa problematici, ali ovaj će rad ukratko predstaviti njene osnovne principe kako bi je što jasnije povezao s filmovima Trećeg kina i političkom akcijom koja je nastupila zbog njih. Glavnu literaturu za ekonomsku teoriju ovisnosti u ovom radu čine zbirka intervjua s poznatim teoretičarima Dialogues on Development – Volume I: On Dependancy i pregled teorije Vincenta Ferrara “Dependancy Theory: An Introducton”.
U analizi je korištena i filmološka literatura, ponajprije knjige The Cinema of Latin America Alberta Elena i Marine Díaz Lopez, Latinskoamerički film i identiteti Maria Županovića, Brazilian Cinema Randala Johnsona i Roberta Stama te Cuban Cinema Michaela Chanana. Diplomski će rad na kraju zaokružiti sve 3 rečeno, povezujući pokret Cinema Novo s Trećim kinom, te oba pokreta s povijesnim kontekstom i ekonomskom teorijom ovisnosti. |