Naslov Akt u umjetnosti 19. stoljeća - prikaz i simbolika grudi
Naslov (engleski) Nude in the 19th Century Art – Representation and Symbolism of the Breasts
Autor Patricia Majić
Mentor Dragan Damjanović (mentor)
Član povjerenstva Frano Dulibić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dragan Damjanović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Patricia Počanić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za povijest umjetnosti) Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest umjetnosti Povijest i teorija likovnih umjetnosti, arhitekture, urbanizma i vizualnih komunikacija
Sažetak Ovaj diplomski rad obrađuje akt u likovnoj umjetnosti od kraja 18. do početka 20. stoljeća. Kroz stilske pravce koji se javljaju u 19. stoljeću analizira se žensko nago tijelo prema povijesno umjetničkom kontekstu u kojem ženski akt nastaje. U fokusu analize ženskog akta posebno se obrađuje motiv golih grudi. Kroz motiv grudi možemo tumačiti različite simboličke vrijednosti koje takav atribut nosi. U radu se, prije konkretne analize djela, tumači položaj žene u 19. stoljeću. Nakon obrade položaja žena, analizira se ženski akt u europskom kontekstu u kojemu se prema stilskim razdobljima kronološki obrađuju djela. Kroz svako stilsko razdoblje argumentira se položaj ženskog lika u slikarstvu akta, kao i način obrade ženske nagosti. Ženska nagost nosi raznovrsne simboličke vrijednosti. Pratimo herojsku, nacionalnu, erotsku i majčinsku simboliku nagosti koja se kroz stilska razdoblja modificira i nadograđuje. Pratimo, stoga, razvoj ženskog akta i način na koji je ženski akt obilježio i skandalizirao europsku, ali i hrvatsku umjetnost. Analiza ženskog akta u hrvatskom slikarstvu i kiparstvu zauzima središnji dio ovoga rada. Kroz tri različita motiva koja grudi nose obrađuje se hrvatska likovna scena u 19. i na prijelazu 19. i 20. stoljeća. Prema tome u hrvatskome slikarstvu ženskoga akta pratimo kroz rad motiv nacionalnih grudi, motiv erotskih grudi te motiv majčinskih grudi. Cilj ovoga rada je predstaviti žensku nagost kroz umjetnost 19. stoljeća, kako na europskim prostorima, tako i u hrvatskoj sredini, te objasniti simbolički identitet koje grudi sažimaju. Rad argumentira značenja različitih vrijednosnih konstrukata upisanih u lik nage žene, prilikom čega iščitavamo povijesni, politički i kulturni diskurs zastupljen u umjetničkom imaginariju.
Sažetak (engleski) This master's thesis examines the nude in fine arts from the late 18th to the early 20th century. It analyses the female nude body within the art history context in which the female nude was created. It also argues the symbolism of the nude through the various artistic styles that emerged in the 19th century. The analysis is specifically focused on the motif of the bare breasts. Through this motif, various symbolic values associated with this attribute are interpreted. Before delving into the specific analysis of artworks, the thesis explores the position of women in the 19th century. After discussing the status of women, this paper examines the female nude in a European context, chronologically addressing artworks according to stylistic periods. Through each stylistic period, the role of the female figure in nude painting is argued, as well as the treatment of female nudity. Female nudity bears diverse symbolic values, including heroic, national, erotic, and maternal symbolism. Those three motifs are modified and restructured through 19th century stylistic periods. Therefore, the paper keeps track of the growth of the female nude and the way in which the female nude marked and scandalized European and Croatian art. The analysis of the female nude in Croatian painting and sculpture occupies a central part of this work. The Croatian art scene in the 19th and at the turn of the 19th and 20th centuries is treated through three different motifs that the breasts carry. Hence, this thesis examines the female nude in Croatian art through the motif of national breasts, the motif of erotic breasts and the motif of maternal breasts. The aim of this thesis is to present female nudity in 19th-century art, both in European and Croatian contexts, and to explain the symbolic identity encapsulated by the breasts. The thesis argues the meanings of different value constructs embodied in the representation of the nude female figure, uncovering historical, political, and cultural discourses embedded in artistic imagery.
Ključne riječi
akt u hrvatskoj umjetnosti
simbolika grudi
umjetnost 19. stoljeća
simbolika ženskog akta
motiv grudi
Ključne riječi (engleski)
nude in Croatian art
breast symbolism
19th century art
symbolism of the female nude
breast motif
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:469290
Studijski program Naziv: Povijest umjetnosti (dvopredmetni); smjerovi: istraživački, nastavnički Smjer: istraživački Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra povijesti umjetnosti (mag. hist. art.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-10-02 21:10:07