Sažetak | U radu se proučavaju emocije u pučkoj književnosti: primarno ljubav i njezini različiti tipovi poput roditeljske/obiteljske, neostvarene ili zabranjene, ali i one prave, čiste ljubavi između djevojke i mladića te ljubavi prema domovini i rodnom zavičaju. S druge strane, ljubav je ponekad neodvojiva od jedne od četiriju osnovnih emocija, a to je strah, koji proizlazi iz nedopuštenih veza i brakova, majčinske brige i patnje, brzog starenja, ratne svakodnevice, neizvjesne budućnosti i sl. Teorijsko polazište istraživanja čini fenomen pučke književnosti te se odabrani tekstovi promatraju unutar koncepta emocionalnog obrata s naglaskom na emocije u pučkoj književnosti. Korpus se sastoji od odabranih pučkih pjesama svjetovne tematike koje uključuju (ne)autorsku književnost iz različitih razdoblja: dvije Grabovčeve pučke pjesme iz Cvita razgovora, četverosveščanu zbirku Ilića Oriovčanina Slavonske varoške pĕsme, prva dva sveska Crnkovićeve Pažke pučke poetike, poemu Radovan i Ljudmila paškog pučkog pjesnika Balabanića te pjesme s interneta spomenarskog karaktera. Za većinu se odabrane građe može reći da su balade u kojima se primjećuju brojni pučki elementi isprepleteni s osjećajem ljubavi koja ne mora uvijek uključivati i strah, ali se zato veže uz druga emotivna stanja poput radosti i ponosa, žalosti i tjeskobe, bijesa i mržnje. Međutim, u pučkoj je književnosti vrlo važna iskustvena dimenzija i dimenzija korisnosti pa na taj način njezini recipijenti uče, izvlače pouku koju potom primjenjuju u stvarnom životu iako ih sadržaj pučkih književnih tekstova istovremeno i zabavlja. Na temelju analize odabranih pučkih pjesama, koje su ponajviše ljubavne, domoljubne ili zavičajne tematike, donosi se opis ne samo ljubavi i straha, već i brojnih drugih (popratnih) emocija, ali uvijek uz neizostavan moralizatorski dio kojim se čitatelje/slušatelje poučava i upozorava na posljedice neispravnog ponašanja. |
Sažetak (engleski) | The paper studies emotions in popular literature: primarily love and its different types, such as parental/family, unrealized or forbidden, but also true, pure love between a girl and a young man, and love for the homeland and native land. On the other hand, love is sometimes inseparable from one of the four basic emotions, called fear, which results from illicit relationships and marriages, maternal care and suffering, rapid ageing, everyday war, an uncertain future, etc. The theoretical starting point of the research is the phenomenon of popular literature and selected texts are viewed within the concept of affective turn with an emphasis on emotions in popular literature. The corpus consists of selected popular songs with secular themes, which include (un)authored literature from different periods: two popular songs from Cvit razgovora (The Flower of Conversation) by Grabovac, four-volume collection of songs Slavonske varoške pĕsme (Slavonian borough songs) by Ilić Oriovčanin, the first two volumes of Pažka pučka poetika (Popular poetics of the Island of Pag) by Crnković, the poem Radovan i Ljudmila (Radovan and Ljudmila) by popular poet of the Island of Pag Balabanić and finally, online songs with scrapbook characteristics. The majority of the selected material can be said that they are ballads in which numerous popular elements are interwoven with a feeling of love, which does not always have to include fear, but is therefore linked to other emotional states such as joy and pride, grief and anxiety, anger and hatred. However, in popular literature, the experiential dimension and the dimension of usefulness are very important, so in this way its recipients learn, learn lessons that they then apply in real life, even though the content of popular literary texts amuses them at the same time. Based on the analysis of selected popular songs, which are mainly love, patriotic or native songs, a description is given not only of love and fear, but also of numerous other (accompanying) emotions, but always with an essential moralizing part that teaches and warns readers/listeners about consequences of improper behaviour. |