Sažetak | Vinodolska mikroregija smještena je na sjevernom dijelu Jadrana, te obiluje bogatom povijesnom i kulturnom baštinom. Njime je oblikovan topos koji se predstavlja i istražuje u mnogim znanstvenim i stručnim radovima, posebice u etnološkoj i kulturnoantropološkoj znanstvenoj disciplini. Manifestacija "Ružica Vinodola" održava se jednom godišnje, sredinom kolovoza, na području grada Novog Vinodolskog i Vinodolske općine. Tijekom gotovo dvadeset godina izvođenja, manifestacija je postala uvelike prihvaćena i primijećena od strane lokalnog stanovništva i turista. Nastala je na temelju lokalne usmene predaje iz vremena vladavine plemićke obitelji Frankopan, prema kojoj se nakon završetka berbe grožđa birala najmarljivija djevojka – Ružica.
Cilj je ovog diplomskog rada analizirati ulogu baštine u oblikovanju identiteta mikroregije na primjeru manifestacije “Ružica Vinodola”. U radu je analizirana i interpretirana kulturna baština Vinodola, te turistički promotivni materijali i sadržaji kako bi se istražilo na kojim se motivima gradi prepoznatljivost vinodolske mikroregije. Nadalje, analizira se gdje i na koji način se kulturna baština Vinodola i njeni elementi uklapaju u manifestaciju “Ružica Vinodola”, te kako lokalno stanovništvo doživljava vinodolsku baštinu i navedenu manifestaciju. Rad se temelji na analizi i interpretaciji građe koja je proizašla iz istraživanja primarnih i sekundarnih izvora. Za pregled kulturno-povijesne baštine Vinodola i teorijskog okvira na kojem je temeljen rad, korištene je znanstvena i stručna literatura i časopisi, te su analizirane službene internetske stranice Grada Novog Vinodolskog i Općine Vinodolske i njihovih Turističkih zajednica. Analiza turističkih promotivnih materijala rezultat je temeljitog istraživanja internetskih stranica Turističkih zajednica grada Novog Vinodolskog i Vinodolske općine, tekstualnih promidžbenih materijala u obliku turističkih prospekata, vodiča i kataloga koji su nastali u razdoblju od 1990.-ih do danas. Nadalje, u istraživanju su korištene kvalitativne metode, provođenje terenskog etnografskog istraživanja na vinodolskom području, te provođenje polustrukturiranih intervjua sa lokalnim stanovnicima i posjetiteljima, te organizatorima i izvođačima manifestacije za potrebe analize manifestacije “Ružice Vinodola”. |
Sažetak (engleski) | The Vinodol microregion is situated in the northern part of the Adriatic Sea and it abounds in vast historical and cultural heritage. It has formed a topos which is presented and explored in many academic and professional papers, especially in ethnological and cultural anthropological scientific discipline. The manifestation “The wine rose of Vinodol” is held annually, in mid-August, in the area of the city of Novi Vinodolski and Vinodol municipality. Over nearly two decades of its existence, the manifestation has become widely accepted and recognized by the locals and tourists. It originated from local oral tradition dating back to the ruling period of the noble Frankopan family, in which, after the grape harvest, locals would select the most hardworking girl named – The Rose (Ružica).
The aim of this master’s thesis is to analyze the role of the heritage in shaping the identity of the microregion, using the example of the manifestation “Ružica Vinodola”. In this paper, the cultural heritage of Vinodol, as well as tourist promotional material and content, has been analyzed and interpreted to explore the motifs upon which the recognizability of the Vinodol microregion is built. Furthermore, the analysis explores where and how the cultural heritage of Vinodol and its elements are integrated into the manifestation “Ružica Vinodola”, as well as how the local population perceives Vinodol’s heritage and the mentioned manifestation. This study is based on the analysis and interpretation of materials derived from the research of primary and secondary sources. For the review of Vinodol’s cultural and historical heritage and the theoretical framework upon which the work is based on, scientific and professional literature and journals were utilized, along with the analysis of official websites of the City of Novi Vinodolski and the Vinodol municipality, as well as their tourist boards. The analysis of tourist promotional materials is the result of thorough research of the websites of the Tourist boards of the city of Novi Vinodolski and the Vinodol municipality, textual promotional materials in the form of tourism brochures, guides and catalogs produced from the 1990s to the present day. Furthermore, in this research, qualitative methods were employed, including conducting field ethnographic research in the Vinodol area and conducting semi-structured interviews with local residents, visitors, organizers, and performers of the “Ružica Vinodola” manifestation for the purpose of analyzing the manifestation. |