Sažetak | Ovaj diplomski rad posvećen je analizi djela na kojima se nalaze prikazi „drugih“, odnosno skupine ljudi koji su iz nekog razloga bili i jesu ugnjetavani, izolirani, ismijavani, i dehumanizirani. Razloge su izmišljali i pronalazili europski kršćani svaki puta kada bi se u Europi pojavio narod tamnije boje kože, druge religije ili drugačijih običaja. Unišavajući lik crnaca, muslimana, židova, seljaka i Roma, europski kršćani su gradili svoj identitet superiornog i jedinog ispravnog vođe. Kao i svaki drugi oblik ponašanja i percepcije, i stereotipi o „drugome“ su dio kolektivne svijesti i kolektivnog sjećanja, dio folklora i identiteta. Još od samog postanka civilizacija, ljudi različitih boja, religija i jezika dolaze u kontakt jedni s drugima, surađuju, usvajaju nova znanja i tehnologije, ratuju i mrze se. Diplomski rad ima, dakle, za cilj predstaviti prošlost tih kontakata, razvijanje stereotipa i povijest prikaza onih koji su „drugi“, te ih usporediti sa današnjom situacijom i položajem „drugih“. Tako će poglavlje Crna patnja, crna predrasuda, crni ponos osvijetliti ulogu i lik crnaca kroz povijest, njihovu prisutnost u Europi tijekom renesanse i baroka, te uloge koje preuzimaju na vjerskim i svjetovnim prikazima. Poglavlje „Osmanlije napadaju“ će predstaviti ulogu i lik okrutnih i barbarskih Osmanlija koji su bili posebno omraženi zbog toga što su stoljećima napadali i osvajali europske teritorije, i što su bili muslimani. „Prokletstvo“ židova je poglavlje posvećeno židovima i razlozima zbog kojih su puno puta u prošlosti proganjani i prikazani kao zli izdajice i škrti pokvarenjaci. Svijet seljaka – tako blizu a tako daleko govori o prošlosti, teškom životu i mogućim razlozima koji stoje iza grotesknih prikaza seljaka. Posljednje poglavlje, Putujući karavan, posvećeno je Romima, njihovoj povijesti, naĉinu života, i njihovim likovima na vizualnim i mentalnim mapama europskih kršćana. Svi oni u ovom radu dobijaju svoje lice i identitet, a njihova proživljena patnja uzima se kao lekcija za budućnost – jer, u sadašnjosti još uvijek živimo i odnosimo se jedni prema drugima puni neznanja, predrasuda i mržnje. |