Naslov Metodički pristupi u provođenju prirodoslovnih sadržaja s djecom rane i predškolske dobi
Naslov (engleski) Methodological approaches in implementing natural science subject matter in preschool-aged children
Autor Zdenka Bjelobrk
Mentor Zvonimir Užarević (mentor)
Član povjerenstva Emina Berbić Kolar (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vesnica Mlinarević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Osijek
Datum i država obrane 2015-07-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Polazeći od velikog interesa djeteta rane i predškolske dobi za pitanja i probleme koji pripadaju području prirodoslovlja, potrebno je osigurati prigodu za razvitak djetetovih prirodoslovnih razumijevanja i znanja već na samom početku njegovoga institucijskog obrazovanja. U sklopu ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja promišlja se o potrebi uvođenja pojedinih prirodoslovnih sadržaja, primjerice fizike i kemije, u ranoj dobi te o odgodi provođenja istih do školske dobi djeteta. Nameće se pitanje o tome postoji li način da se djetetu rane i predškolske dobi na primjeren i zanimljiv način probudi interes za samostalnim istraživanjem znanstvenih fenomena u različitim prirodoslovnim područjima tijekom ranoga odgojno-obrazovnoga razvoja. Sloboda izbora metodičkih pristupa u provođenju prirodoslovnih sadrţaja s djecom rane i predškolske dobi doprinosi dinamičnosti, raznolikosti i zanimljivosti odgojno-obrazovnoga rada, što ukazuje na vaţnost stvaralačkog napora odgojitelja prilikom umrežavanja metoda rada i njegovoj metodičkoj kulturi u kreiranju uspješne suvremene odgojiteljske prakse. Posezanjem u riznicu metodičkih oblika rada, naglašava se važnost eksperimenta kao iskustvenog izvora spoznaje prirodoslovnih sadrţaja. U središtu vrtićkog odgojno-obrazovnoga konteksta eksperiment pogoduje djeci kako bi se razigranim pristupom uspješno približili prirodoslovnim temama, te dobili odgovore na pitanja ili rješenje problema slobodnim istraživanjem ponuđenih prirodoslovnih sadržaja, stvari i pojava u svojem okruženju. Istraživačko iskustvo djece u ranoj i predškolskoj dobi te njihovo rano upoznavanje s prirodoslovnim fenomenima doprinosi razvijanju prirodoslovnih kompetencija te stvaranju osnove za kasnije razumijevanje prirodoslovnih sadržaja tijekom daljnjeg djetetovog razvoja u školskom odgojno-obrazovnom kontekstu. Cilj ovoga rada bio je ispitati istraţivački interes djece rane i predškolske dobi za područja prirodnih znanosti fizike i kemije, te naglasiti vaţnost eksperimenta kao metodičkog oblika rada u provođenju prirodoslovnih sadrţaja iz navedenih područja. Rezultati istraţivanja ukazuju na snaţan spontani istraţivački interes djece za područje prirodnih znanosti fizike i kemije. Iskustvenim istraţivanjem pedagoške stvarnosti u neposrednom radu s djecom vidljiva je spremnost djece na istraţivačke aktivnosti, što se smatra osnovnim argumentom za uvođenje prirodoslovnog opismenjavanja iz područja fizike i kemije u rani i predškolski odgoj. Razumijevanju prirodoslovnih sadržaja koje djeca istraţuju pogoduje dječja upućenost na vlastito iskustvo i upoznavanje svijeta samostalnim istraživanjem, bez posredovanja odgojitelja kao prenositelja znanja.
Sažetak (engleski) Having in mind the great interest of the child early and preschool age to questions and problems that belong to the field of science, it is necessary to provide the opportunity for the development of the child's natural understanding and knowledge at the very beginning of his institutional education. As part of the early and pre-school education one is considering to introduce certain natural contents, such as physics and chemistry, at an early age and to postpone the implementation of the same to the school-age child. This raises the important question of whether there is a way to arouse children's interest at early and pre-school age to start researching scientific phenomena in different areas of natural science during the early educational development. Freedom of choice of methodological approach in the implementation of natural contents with children of early and preschool age contributes to the dynamism, diversity and interesting educational work, which indicates the importance of the creative efforts of educators at networking methods and his methodical culture in creating a successful modern educator practice. Resorting to the treasury of methodical forms of work, emphasizes the importance of the experiment as a source of experiential knowledge of natural science content. The expperiment in the focus point of kindergarten educational context favors children to approach successfully to natural science and get answers to questions or solution to the problem by offering free exploration of natural content, things and phenomena in their environment. Research and experience of children in early and pre-school age and their early introduction to natural science phenomena contributes to the development of natural competence and create a foundation for later understanding of natural history content for further development of the child in the school educational context. The aim of this study was to examine the research interests of children of early and preschool age for the natural sciences of physics and chemistry, and stress the importance of the experiment as a methodical forms of work in the implementation of natural content in these areas. The survey results indicate a strong spontaneous research interest of children to natural sciences of physics and chemistry. Empirical research pedagogical reality in direct work with children is evident readiness of children in research activities, which is considered the main argument for the introduction of Natural literacy in the field of physics and chemistry in the early and pre-school education. Understanding natural content that children explore favors children's dependence on their own experience and learning about the world independent research, without the intervention of the educator as a transmitter of knowledge.
Ključne riječi
prirodoslovni sadržaji
metodički pristupi
predškolski odgoj
eksperiment
prirodoslovne kompetencije
Ključne riječi (engleski)
natural features
methodological approaches
pre-school education
experiment
natural competence
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:141:649618
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-02-14 15:41:30