Sažetak | Rječnik djece predškolske dobi tema je ovog završnog rada. Cilj rada je prikazati važnost razvoja rječnika kod djece predškolske dobi te načine kako se taj razvoj može poticati. Usvajanje jezika započinje već u drugome tromjesečju trudnoće dok dijete u trbuhu sluša i prepoznaje zvukove iz okoline. Polaskom u školu, dakle, oko sedme godine djetetova života, započinje faza konkretnih misaonih operacija, a morfološko i sintaktičko znanje automatizira se oko jedanaeste godine tijekom faze apstraktnoga mišljenja.. Treba naglasiti da svakako postoje i općenitosti vezane za proces usvajanja jezika, a one su te da će usvajanje jezika ovisiti o broju djece u obitelji, o izloženosti djeteta jeziku, o društvenoj okolini u kojoj dijete odrasta, o vršnjacima s kojima dijete uspostavlja prve komunikacije. Na proces usvajanja jezika utječu roditelji, odgojitelji te uža i šira društvena zajednica. Proces razvoja rječnika u predškolskoj dobi karakterizira postupno i individualno širenje rječnika djeteta. Djeca najprije stječu pasivni rječnik, koji se sastoji od riječi koje razumiju, dok se aktivno korištenje riječi i izraza razvija postupno. Rječnik djece u predškolskoj dobi obuhvaća širok raspon riječi, uključujući konkretnije pojmove poput boja, oblika i životinja, kao i apstraktne pojmove poput osjećaja, vremena i prostora. Razvoj rječnika djeteta predškolske dobi potiče se putem raznih aktivnosti. Čitanje dječjih knjiga s bogatim rječnikom, igre riječima, dijalog i razgovor s djecom te istraživanje okoline predstavljaju važne poticaje za razvoj rječnika. Ove aktivnosti omogućuju djeci da se upoznaju s novim riječima, razumiju njihovo značenje i primijene ih u praktičnom kontekstu. Važno je da roditelji i skrbnici prepoznaju svoju ulogu u podržavanju razvoja rječnika djeteta predškolske dobi. Pružanje bogatog jezičnog okruženja, poticanje razgovora, postavljanje pitanja i poticanje igara koje potiču rječnik mogu doprinijeti uspješnom jezičnom razvoju djeteta. |
Sažetak (engleski) | The vocabulary of preschool children is the subject of this final thesis. The paper aims to show the importance of vocabulary development in preschool children and how this development can be encouraged. Language acquisition begins already in the second trimester of pregnancy, while the child in the womb listens and recognizes sounds from the environment. Starting school, therefore, around the seventh year of a child's life, the phase of concrete thought operations begins, and morphological and syntactic knowledge becomes automatic around the age of eleven during the phase of abstract thinking. It should be emphasized that there are generalities related to the process of language acquisition, and they are that language acquisition will depend on the number of children in the family, on the child's exposure to the language, on the social environment in which the child grows up, on the peers with whom the child establishes first communications. The process of language acquisition is influenced by parents, educators, and the immediate and wider social community. The process of vocabulary development in preschool age is characterized by the gradual and individual expansion of the child's vocabulary. Children first acquire a passive vocabulary consisting of words they understand, while the active use of words and expressions develops gradually. Preschool children's vocabulary covers a wide range of words, including more concrete concepts such as colors, shapes, and animals and abstract concepts such as feelings, time, and space. The development of the preschool child's vocabulary is encouraged through various activities. Reading children's books with a rich vocabulary, word games, dialogue and conversation with children, and exploring the environment are important incentives for vocabulary development. These activities allow children to get to know new words, understand their meaning, and apply them in a practical context. Parents and guardians must recognize their role in supporting the vocabulary development of preschool children. Providing a rich language environment, encouraging conversation, asking questions, and encouraging vocabulary-stimulating games can contribute to a child's successful language development. |