Naslov Model vrednovanja kriterija za uspostavljanje suhe luke
Naslov (engleski) Criteria evaluation model for dry port implementation
Autor Ivica Lovrić https://orcid.org/0000-0003-4123-6880
Mentor Jasmina Pašagić Škrinjar (mentor)
Mentor Violeta Roso https://orcid.org/0000-0002-4638-0219 (komentor)
Član povjerenstva Natalija Kavran (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Pašagić Škrinjar (član povjerenstva)
Član povjerenstva Violeta Roso https://orcid.org/0000-0002-4638-0219 (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Rožić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marinko Maslarić https://orcid.org/0000-0002-4696-5188 (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet prometnih znanosti Zagreb
Datum i država obrane 2022-05-13, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport Pomorski i riječni promet
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 656.6 - Pomorski, riječni i sl. prijevoz
Sažetak Suha luka predstavlja koncept proširenja kapaciteta pomorske luke i njenih usluga u unutrašnjosti. U suhoj luci mogu se pružati i dodatne logističke usluge koje su obično dostupne u luci, a koje nisu specifične za pomorsku luku. Dobro primijenjen koncept suhe luke može prebaciti teret s ceste na više energetski učinkovite vrste transporta koje su manje štetne za okoliš, smanjuju zagušenje u gradovima, čine rukovanje robom u lukama učinkovitijima i prijevoznicima omogućuju poboljšana logistička rješenja u zaleđima pomorskih luka. Suha luka je intermodalni terminal koji je cestovnim i željezničkim putem izravno povezan s morskom lukom i koji služi kao centar za pretovar pomorskog tereta prema unutrašnjim odredištima. Osim svoje uloge u prekrcaju tereta, suhe luke mogu sadržavati i prostore za skladištenje i konsolidaciju robe, održavanje kontejnera i usluge carinjenja. Dostupnost ovih objekata na suhoj luci oslobađa skladišni i carinski prostor na samoj pomorskoj luci. Suha luka može ubrzati protok tereta, stvarajući središnju distribucijsku točku. Suhe luke u unutrašnjosti mogu poboljšati kretanje uvoza i izvoza, premještajući dugotrajno sortiranje i obradu kontejnera u unutrašnjost, dalje od zagušenih pomorskih luka. Cilj istraživanja rada utvrđivanje je i vrednovanje čimbenika i kriterija kojima se definira potreba za uspostavom suhe luke. Predloženi model vrednovanja kriterija za uspostavljanje suhe luke verificiran je na primjeru pomorske luke Rijeka. Model uspostavljanja suhe luke potrebno je istražiti na razini cijelog transportnog lanca jer različiti sudionici imaju različite prioritete. Istraživanje je provedeno prema skupu čimbenika (s tehničkog, tehnološkog, organizacijskog, ekološkog, ekonomskog, informacijsko-komunikacijskog, zakonsko-regulatornog i dodatnog aspekta) koji utječu na izbor kriterija pri utvrđivanju potrebe uspostave suhe luke. Temeljem postojećeg i proširenog skupa kriterija identificira se potreba za uspostavom suhe luke. Rezultati ovog istraživanja primjenjivi su za poboljšanje procesa postojećeg intermodalnog transporta, kao i stvaranje tehnoloških te organizacijskih mogućnosti za njegov ubrzani razvoj.
Sažetak (engleski) Dry port is a concept of expanding seaport’s capacity and its services inland. At a dry port additional logistics services can be provided, services that are usually available at a seaport as well as those that are not specific to a seaport. A well-applied dry port concept can shift cargo from the road to more energy efficient modes of transport that are less harmful to the environment, reduce congestion in cities, make goods handling at seaports more efficient and make it easier for carriers to improve logistics solutions in seaport hinterlands. A dry port is an intermodal terminal that is directly connected to the seaport by road and rail and serves as a centre for transhipment of sea freight to inland destinations. In addition to their role in cargo transhipment, dry ports may also contain facilities for the storage and consolidation of goods, provide maintenance of containers and customs services. The availability of these facilities and services at a dry port frees up storage and customs space at the seaport. A dry port can speed up the flow of cargo, creating a central distribution point. Dry ports can improve the movement of imports and exports, moving long-term sorting and processing of containers inland, away from congested seaports. The aim of the research is to determine and evaluate the factors that define the need for the establishment of a dry port. The proposed model is verified on the Seaport Rijeka. It is necessary to conduct a research on the dry port implementation model on the level of the whole transport chain because different stakeholders have different priorities. The research is carried out taking into consideration a set of factors (from technical, technological, organizational, ecological, economic, information-communication, legal-regulatory and specific aspect) which influence the choice of criteria in determining the need to establish a dry port. Based on the existing and expanded set of criteria, the need for the dry port implementation is identified. This presents the basis for the development of evaluation model criteria for the establishment of the dry port. The results of this study are applicable to the process of improving the current intermodal transport and the creation of technological and organizational capabilities for its rapid development.
Ključne riječi
model
vrednovanje
kriteriji
uspostavljanje
suha luka
Ključne riječi (engleski)
model
evaluation
criteria
dry port
implementation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:119:577935
Datum promocije 2022
Studijski program Naziv: Tehnološki sustavi u prometu i transportu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 231 str. ; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-08-30 10:25:53