Naslov Utjecaj uokvirivanja i povijesnog naslijeđa na percepciju medijskog teksta
Naslov (engleski) The impact of framing and historical heritage on the perception of media text
Autor Klara Špančić
Mentor Kosta Bovan (mentor)
Član povjerenstva Kosta Bovan (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Zlatan Krajina (član povjerenstva)
Član povjerenstva Zrinjka Peruško (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet političkih znanosti (Odsjek za medije i komunikaciju) Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti Novinarstvo
Sažetak Tema ovoga diplomskog rada je utjecaj uokvirivanja i povijesnog naslijeđa na percepciju medijskog teksta. U prijašnjim istraživanjima teorije uokvirivanja i efekta okvira pokazano je da medijski okviri utječu na stavove i ponašanje publike koja često prihvaća te okvire. U ovome radu istraživanjem se željelo ispitati ima li uokvirivanje veći utjecaj od povijesnog naslijeđa na percepciju medijskog teksta kod mlađe populacije s područja gradova pogođenih ratnim razaranjima i gradovima koji su pretrpjeli traumatična iskustva. U istraživanju se željelo ispitati koliko je jako povijesno naslijeđe i stavovi mladih o, za njih, emotivno obojanim temama te koliko to utječe na percepciju prilikom čitanja medijskih tekstova. Za razumijevanje ovoga rada važan je kontekst gradova Pakraca i Lipika, koji su tijekom Domovinskog rata izrazito stradali, a povijesno naslijeđe ispitivane skupine, prema pretpostavkama, određeno je ratom, sukobima među Srbima i Hrvatima te međuetničkim odnosima dvaju naroda.
U istraživanju je kao istraživački nacrt korišten eksperiment, a kao metoda podataka korištena je anketa. Eksperiment se sastojao u kreiranju dvije grupe sudionika, koje su u radu sukladno tekstu naslova, nazvane Ideološka i Neutralna, a čija je jedina razlika bila u naslovu medijskog teksta kojega su čitali.
Dobiveni rezultati pokazuju kako razlika između dvije ispitivane skupine u percepciji medijskog teksta, ne postoji. U radu je zaključeno kako efekt okvira ne igra značajnu ulogu kod emotivih i intenzivnih tema. Stavovi koji su određeni povijesnim naslijeđem više utječu na percepciju medijskog teksta, neovisno o vrsti naslova i sadržaju tog teksta te na ideološku orijentaciju i razinu socijalne distance ispitanika prema drugim nacionalnostima.
Prema spoznajama autorice ovoga rada do sada u Hrvatskoj nije istraživan utjecaj uokvirivanja i povijesnog naslijeđa na percepciju medijskog teksta te bi za detaljnije zaključke trebalo provesti opsežnija istraživanja na većem uzorku u kontekstima ratom pogođenih područja.
Sažetak (engleski) The topic of this graduate thesis is the influence of framing and historical heritage on the perception of the media text. Earlier research showed that the framing and frame efect influences the attitudes and behavior of the public which often accepts the given frames. The intention of this paper is to research the fact whether framing has a more significant influence than the historical heritage on the media text perception when speaking of the younger population who live at areas which suffered war destruction. We also wanted to see how strong is the historical heritage influence with the given younger population specially when we speak of the emotionally coloured topics and how this influences the perception when reading the media text. In order to understand the core of this topic it is important to consider the context of the cities of Pakrac and Lipik where the destruction during the Homeland War was specially severe and the historical heritage of the tested group was coloured, according to the assumptions, with Serbia-Croatian confrontations and the relations of these two nations. During our research a experiment was used as an research draft while a poll was used as the method for securing data. The experiment consisted of two participant groups called, according to the title: the Ideology and the Neutral Group where the sole difference was in the contents, meaning the framing referring to the title of the media text they read.
The obtained results show no existing difference between these two groups referring to the media text perception. Thus it is concluded that the framing effect does not play any significant role when speaking of emotional and intensive topics. The attitudes detemined by the history heritage influence more the perception of the media text regardless of the type of title and the content of that text on the ideological orientation and level of social distance of the respondents towards other nationalities.
According to the author of this paper, the influence of framing and historical heritage on the perception of media text has not been researched in Croatia so far, and for more detailed conclusions it was necessary to investigate research on a larger sample in the context of war-affected areas.
Ključne riječi
uokvirivanje
povijesno naslijeđe
percepcija medijskog teksta
socijalna ditanca
ratni sukobi
Ključne riječi (engleski)
framing
historical heritage
media text perception
social distance
war confrontations
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:114:418964
Studijski program Naziv: Novinarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra novinarstva (mag. nov.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-13 10:15:33