Naslov Analiza vjerodostojnosti izvještavanja o načinima mršavljenja na portalima jutarnji.hr, vecernji.hr, 24sata.hr i index.hr
Naslov (engleski) An analysis of the credibility of reporting on weight loss methods on the websites jutarnji.hr, vecernji.hr, 24sata.hr and index.hr
Autor Helena Pelin
Mentor Petra Kovačević (mentor)
Član povjerenstva Petra Kovačević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Boris Beck (član povjerenstva)
Član povjerenstva Nikolina Borčić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet političkih znanosti Zagreb
Datum i država obrane 2024-07-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Politologija
Sažetak Mediji imaju ključnu ulogu u informiranju javnosti o svim temama, uključujući onima koje se tiču zdravlja i promicanja zdravih životnih navika. Zato mediji moraju pomno birati koje informacije iznose, jer one mogu utjecati na čovjekovu percepciju i zdravlje. U svijetu u kojem se informacije brzo šire, a dezinformacije još brže, održavanje vjerodostojnosti ključno je za osiguravanje pouzdanih izvora informacija i povjerenja javnosti u novinarstvo. Osim toga, marketinške kampanje i promotivni proizvodi često se kombiniraju s informativnim člancima u kojima stručnjaci i laici dijele informacije koje nisu provjerene ili su bez jasne granice između objektivnosti i osobnih interesa. Senzacionalizam, nedostatak novinarske stručnosti, pristranost i nedostatak konteksta i izvora samo su neki od problema. Cilj istraživanja jest utvrditi vjerodostojnost izvještavanja o načinima mršavljenja u vodećim hrvatskim online medijima, naročito u kontekstu kvalitete izvora. Također, cilj je razumjeti perspektivu i pristup urednika odabranih portala prema stvaranju vjerodostojnih medijskih tekstova o načinima mršavljenja. Analiza vjerodostojnosti izvještavanja o načinima mršavljenja na reprezentativnom uzorku članaka objavljenih u 2023. godini na portalima: Jutarnji.hr, Večernji.hr, 24sata.hr i Index.hr, provedena je kombinacijom kvantitativne metode analize sadržaja te metodom polustrukturiranog intervjua s urednicima portala. Istraživačka pitanja su: Koliko je vjerodostojno izvještavanje u člancima o načinima mršavljenja na četiri najčitanija hrvatska portala, te kako urednici opisuju proces istraživanja i pripreme članaka o mršavljenju u kontekstu vjerodostojnosti i izvora informacija i očuvanja ljudskog zdravlja? Dobiveni rezultati pokazuju da se ne poštuju u potpunosti novinarski standardi vjerodostojnosti. Identificirano je korištenje većinom kratkih članaka, senzacionalističkih naslova, referiranje na jedan izvor, 41% članaka koji uopće ne spominju stručnjake, te se minimalno pozivaju na konkretne znanstvene studije o metodama mršavljenja. Ispitani urednici svjesni su ovih nedostataka, a kao glavne razloge navode brzinu objava i manjak vremena koji ponekad rezultiraju ovakvim propustima u kontekstu vjerodostojnosti izvještavanja. Ova studija doprinosi boljem razumijevanju novinarskog izvještavanja o načinima mršavljenja, ali i zdravlja, te poziva na veću posvećenost temama koje mogu utjecati na zdravlje te veću suradnju novinara i stručnjaka kako bi se osiguralo da sve informacije koje objavljuju budu provjerene, točne, vjerodostojne informacije koje su temeljene na dokazima.
Sažetak (engleski) Media play a crucial role in informing the public on all topics, including those related to health and the promotion of healthy lifestyle habits. Therefore, media must carefully select the information they present, as it can affect people's perception and health. In a world where information spreads quickly and misinformation even faster, maintaining credibility is essential for ensuring reliable sources of information and public trust in journalism. Additionally, marketing campaigns and promotional products are often combined with informative articles where experts and laypeople share unverified information or blur the line between objectivity and personal interests. Sensationalism, lack of journalistic expertise, bias, and lack of context and sources are just some of the problems. The aim of the research is to determine the credibility of reporting on weight loss methods in leading Croatian online media, particularly in the context of the quality of sources. Also, the goal is to understand the perspective and approach of editors of selected portals towards creating credible media text about weight loss methods. An analysis of the credibility of reporting on weight loss methods on a representative sample of articles published in 2023 on the portals: Jutarnji.hr, Večernji.hr, 24sata.hr and Index.hr was conducted using a combination of quantitive content analysis and semi-structured interview with portal editors. The research questions are: How credible is the reporting in articles about weight loss methods on the four most-read Croatian portals, and how do editors describe the research and preparation process of articles on weight loss in the context of credibility and sources of information and preservation of human health? The obtained results show that journalistic standards of credibility are not fully respected. The use of mostly short articles, sensationalist headlines, referring to single source, 41% of articles not mentioning experts at all, and minimal reference to specific scientific studies on weight loss methods were identified. The interviewed editors are aware of these shortcomings, citing the speed of publication and lack of time as the main reasons that sometimes results in such lapses in the context of credibility reporting. This study contributes to a better understanding of journalistic reporting on weight loss methods and health, and calls for greater dedication to topics that can impact health and increased cooperation between journalists and experts to ensure that all published information is verified accurate, credible, and evidence-based.
Ključne riječi
vjerodostojnost
mršavljenje
medij
stručnjaci
zdravlje
izvor
novinarstvo
Ključne riječi (engleski)
credibility
weight loss
media
experts
health
source
journalism
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:114:624522
Studijski program Naziv: Novinarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra novinarstva (mag. nov.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-07-26 10:04:30