Sažetak | Održiva rješenja postaju ključna u svim sektorima, uključujući pomorski, gdje tradicionalni sustavi za proizvodnju i potrošnju energije često nisu ekološki prihvatljivi. Jedan od inovativnih pristupa koji pridonosi smanjenju ekološkog otiska brodova jest preinaka brodova ugradnjom solarnih panela i akumulatorskih baterija. Ovaj diplomski rad fokusira se na implementaciju brodskih zelenih sustava s ciljem prikupljanja, pretvorbe, pohranjivanja i potrošnje energije za održivu plovidbu. S obzirom na to da je očuvanje okoliša postalo ključna tema, potreba za održivim energetskim rješenjima u pomorskom sektoru nikada nije bila veća. Tradicionalni brodski sustavi oslanjaju se na fosilna goriva koja doprinose zagađenju zraka i mora, stoga je prijelaz na zelene sustave od izuzetne važnosti. U ovom radu prikazan je pregled trenutno dostupnih tehnologija koje omogućuju održivu plovidbu, uključujući solarne panele, vjetroturbine, baterije, alternatore i najveće potrošače poput klima uređaja. Svaka od tih tehnologija detaljno je opisana, s naglaskom na njihove vrste, prednosti, nedostatke i najnovije tehnološke napretke. Rad također obrađuje i konkretnu jedrilicu na kojoj se provodi implementacija zelenih sustava. Detaljno su analizirane prednosti i nedostaci pojedinih tehnologija koje se ugrađuju u brod. Nakon toga slijedi preliminarni izračun energetske bilance broda, što uključuje procjenu potrebne energije i dostupnog prostora za ugradnju solarnih panela i baterija. Prikazano je odabrano projektno rješenje, uključujući detaljan opis i prikaz solarnih panela, baterija i ostale opreme koja će biti ugrađena na brod. Nakon toga slijede kalkulacije potrošnje energije novog sustava u različitim scenarijima korištenja, čime se osigurava da sustav može zadovoljiti energetske potrebe broda u različitim uvjetima. Na kraju, opisano je testiranje sustava nakon ugradnje kako bi se provjerila očekivana učinkovitost solarnih panela, trajanje baterija te rad alternatora. |
Sažetak (engleski) | Sustainable solutions are becoming crucial in all sectors, including maritime, where traditional energy production and consumption systems are often not environmentally friendly. One of the innovative approaches that contribute to reducing the ecological footprint of ships is the retrofit of ships by installing solar panels and accumulator batteries. This thesis focuses on implementing green marine systems to collect, convert, store, and consume energy for sustainable navigation. Since environmental preservation has become a key issue, the maritime sector's need for sustainable energy solutions has never been greater. Traditional marine systems rely on fossil fuels that contribute to air and sea pollution, making the transition to green systems of utmost importance. This thesis provides an overview of currently available technologies that enable sustainable navigation, including solar panels, wind turbines, batteries, alternators, and major consumers such as air conditioners. Each of these technologies is described in detail, with an emphasis on their types, advantages, disadvantages, and the latest technological advancements. The work also addresses a specific sailboat on which the implementation of green systems is being carried out. The advantages and disadvantages of the various technologies being installed on the vessel are analysed in detail. Following this, a preliminary calculation of the vessel's energy balance is presented, which includes an assessment of the required energy and available space for the installation of solar panels and batteries. The selected project solution is presented, including a detailed description and illustration of the solar panels, batteries, and other equipment to be installed on the vessel. Subsequently, energy consumption calculations of the new system in different usage scenarios are provided, ensuring that the system can meet the energy needs of the vessel under various conditions. Finally, the system testing process after installation is described to verify the expected efficiency of the solar panels, battery life, and alternator operation. |