Sažetak | Zaleđivanje dijelova zrakoplova tijekom leta predstavlja opasnost. Led uzrokuje poremećaj u strujanju zraka preko krila, smanjuje maksimalnu silu uzgona i napadni kut koji odgovara maksimalnoj sili uzgona, značajno povećava silu otpora, uzrokuje gubitak kontrole nad zrakoplovom i povećava težinu zrakoplova. Uvjeti za stvaranje leda na zemlji i u letu mogu se očekivati kada je temperatura zraka ispod 0°C, a vremenski uvjeti su takvi da postoji mogućnost pojave vlage, oborina ili kondenzacije vodene pare. Led se nakuplja na svakoj izloženoj površini zrakoplova, ne samo na krilu, propeleru i vjetrobranskom staklu nego i na antenama, različitim otvorima, usisnicima i kućištima. Općenito, učinkovitost nakupljanja leda je najveća pri visokim brzinama strujanja, kada su pothlađene kapljice vode velike, a malene površine nakupljanja (brisači vjetrobranskog stakla, sonde za mjerenje temperature, aeroprofili). U ovom radu ukratko su objašnjeni mehanizmi nastajanja leda, oblici leda nakupljenog tijekom leta, zaštitne mjere protiv zaleđivanja kao i postupci odleđivanja. Također, razmotren je utjecaj tekućina koje se koriste u svrhe odleđivanja i sprečavanja zaleđivanja na okoliš i zdravlje ljudi. Spomenute su tehnologije protiv zaleđivanja i odleđivanja u razvoju. Na izrađenim sekcijama krila provedeno je ispitivanje vezano za nastajanje leda na gornjaci sekcije krila realnog aeroprofila NACA 0015. Ispitivanje je provedeno na dva načina, stvaranjem leda na sobnoj temperaturi kao i zaleđivanjem u rashladnoj komori veoma niske temperature. Dobiveni podaci su prikazani i analizirani. |