Sažetak | U ovom radu detaljno su opisani princip rada i struktura sustava za dijeljenje električnih mopeda za primjer grada Dubrovnika, zajedno s predloženim softverskim rješenjima centra vođenja i 24-satnog simulatora klijenta. Najprije je izvršeno rašlanjivanje procesa preuzimanja i vraćanja e-mopeda u korake kako bi se dobio što bolji uvid u zbivanja, tipove i tokove podataka. Zatim je u detalje opisana funkcionalnost mrežne aplikacije centra vođenja, kojom se nadzire i upravlja cjelokupnim sustavom, zajedno s pripadnim joj tehnologijama i razvojnim okruženjem koji su bili korišteni prilikom njene izrade. Nakon toga, postavljen je kvazistatički model e-mopeda u Matlab-Simulink okruženju, koji omogućuje generiranje ključnih varijabli mopeda bitnih za njegovo praćenje. Za potrebe što realističnijeg simuliranja sustava također su izvršena razna skaliranja i korekcije snimljenih podataka kako bi određena ograničenja (momenti, brzine, itd.) e-mopeda bila zadovoljena. Nadalje, za potrebe 24-satne simulacije sustava izrađena je i detaljno opisana aplikacija simulatora klijenta koja se sastoji od stohastičkih simulacija prijava korisnika na stanicu i određivanja sljedeće destinacije, generiranja sintetičkih voznih ciklusa primjenom Markovljevih lanaca, te animacije cjelokupnog sustava i prikaza dobivenih rezultata. Na kraju rada izvršena je analiza intenziteta posjećenosti svih stanica, zajedno s usporedbom procijenjenih ukupnih dnevnih i mjesečnih troškova hipotetskih flota električnih i konvencionalnih mopeda. |
Sažetak (engleski) | In this thesis, the operating principle and structure of the electric moped sharing system for the case of the city of Dubrovnik, are described along with the proposed software solutions of control center and 24-hour client simulator. First, in order to obtain better insight into the events, types and flows of data, the detailed specification of e-moped pickup and return processes is given. Then, the functionality of the control center network application, which monitors and controls the entire system, is described in details, along with the development tools used for its realization. Afterwards, a quasistatic model of e-moped is built-up in the Matlab-Simulink environment, along with various scalings and corrections of recorded data in order to satisfy certain limitations (torque, speed, etc.). Furthermore, for the purpose of the 24-hour system simulation, a desktop aplication of the client simulator including stochastic models of user logins to the station and determining the next destination, generation of synthetic driving cycles using Markov chains, animation of the overall system together with visualisation of the obtained results, is developed and described in details. Finally, an analysis of the charging stations usage statistics is given, together with a comparative analysis of the estimated total daily and monthly energy costs for the case of hypothetical electrical and conventional moped fleets. |