Naslov Nova metodologija projektiranja trgovačkih brodova
Naslov (engleski) New methodology in the basic design of merchant ships
Autor Predrag Čudina
Mentor Vedran Žanić (mentor)
Član povjerenstva Izvor Grubišić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vedran Žanić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Igor Belamarić (član povjerenstva) VIAF: 66402463
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet strojarstva i brodogradnje Zagreb
Datum i država obrane 2010-10-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Brodogradnja Osnivanje plovnih i pučinskih objekata
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 629.5 - Tehnika i vrste plovila 51 - Matematika
Sažetak Dosegnut je maksimum kvalitete osnivanja trgovačkih brodova primjenom postojećih metoda i metodologija projektiranja. Tijekom duljeg vremena postignuta su minimalna poboljšanja kvalitete projekata. Suvremeni projekti različitih brodogradilišta se gotovo i ne razlikuju. Napredak u projektiranju je moguć pod uvjetom promjene generalnog pristupa projektnom problemu. Treba promijeniti osnovni pristup osnivanju broda: odbaciti nepotrebna ograničenja, dijelom napustiti "dobru brodograđevnu praksu", otvoriti projekt broda novim idejama. Nova metodologija proširuje matematički model, područje ostvarivih projektnih rješenja i broj sudionika u postupku donošenja odluke. Projektni model uključuje, uz elemente koji proistječu iz projektiranja i gradnje broda i parametre, atribute i ciljeve koji proistječu iz eksploatacije broda i analizu robustnosti projektnih rješenja. U odlučivanju sudjeluje, osim projektanta broda i menadžmenta brodogradilišta, i menadžment pomorske kompanije. Pareto fronta nedominiranih projekata je proširena na projekte više komercijalne i ekološke vrijednosti. Definirani projektni problem je insertiran u DeMak opću optimizacijsku projektnu ljusku i optimiran metodom višeatributne optimizacije. Izloženi su i komentirani primjeri osnivanja dvaju brodova korištenjem nove projektne metode i pripadnih matematičkih modela: Aframax tankera za prijevoz nafte i naftnih derivata i Handymax bulk carrier-a. Projekti dobiveni primjenom nove metodologije su pokazali značajne prednosti u odnosu na suvremene kvalitetne brodove, kako po pitanju komercijalnih, tako i po pitanju ekoloških efekata. Analizirana je robustnost dobivenih nedominiranih projekata u oba primjera. Analiza je pokazala da su kvalitetniji projekti koji su bliže idealnom rješenju ujedno i robustniji na promjene nekontrolabilnih ulaznih parametara.
Sažetak (engleski) The design of merchant ships based on existing methods and methodologies has reached its maximum possible quality. During a long period of time, only slight improvements in the quality of designs have been achieved. Modern ships built in different shipyards are almost identical. A breakthrough in the design of merchant ships can be achieved by a radical change in the approach to the design problem. In the novel approach to ship design, excessive constrains have to be removed, the "good shipbuilding practice" has to be reconsider and the ship design has to be open to new ideas. The new methodology expands the mathematical model, pushes the limits of feasible design solutions and increases the number of stake-holders in the decision-making process. Besides the elements derived from the design and the building procedure of a ship, the mathematical model also includes parameters, attributes and goals derived from the ship exploitation and the sensitivity analysis of developed designs. The decision makers (decision stake-holders) include the ship designer and the shipyard management in the first place, and the shipping company management. This enables to expand the area of the Pareto non-dominated designs. The defined design problem is inserted into the DeMak general design shell and optimized by a multiattribute decision-making method. Two examples of design procedure are shown and discussed: design optimisation of an Aframax oil and oil product tanker and a Handymax bulk carrier. The implementation of the new methodology results in commercially more competitive and ecologically more attractive ship designs. Robustness of both designs has been analysed. It has been shown that better designs (closer to an ideal design) are also more robust to the variation of input parameters.
Ključne riječi
osnivanje broda
optimizacija
trgovački brod
robustnost projekta
Ključne riječi (engleski)
ship basic design
optimization
merchant ship
robust design
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:235:635459
Studijski program Naziv: Strojarstvo i brodogradnja Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-06-18 12:12:34