Sažetak | Ovaj rad ispituje pametnu mobilnost u urbanom turizmu. Pametna rješenja za mobilnost pametnih gradova oblikuju iskustva putnika. Zagrebačka strategija pametne mobilnosti kombinira najsuvremeniji prijevoz s raznim elektroničkim platformama, komunikacijskim alatima i analitičkim alatima za stvaranje održivog, učinkovitog i personaliziranog iskustva gosta. To uključuje digitalnu infrastrukturu, IoT, dijeljenje prijevoza i još mnogo toga. Ovaj rad govori o tome kako digitalna infrastruktura kao što su IoT, Big data, AI i blockchain tehnologija definira pametne gradove, te kako uopće podupiru moderne gradove i urbanu inteligenciju.
Analitika velikih podataka i umjetna inteligencija mogu pomoći gradovima da shvate složene potrebe svojih stanovnika, te automatiziraju i optimiziraju mnoge komunalne usluge. Ova tehnologija ima mnoge prednosti, ali također predstavlja prijetnje privatnosti, te sigurnosti, pa stoga ovaj rad ispituje pametne gradove iz društvene, ekološke i etičke perspective, te pokazuje kako multidisciplinarni pristupi mogu pametne gradove učiniti odgovornima, uključivima i održivima. Ovaj rad nadalje istražuje dinamiku, turističke profile, turističke atrakcije i održivost u modernim trendovima i karakteristikama urbanog turizma, te nudi odgovor na pitanje kako su urbanizacija i tehnologija pružile nove turističke mogućnosti. Turistički profil pomaže menadžerima urbanog turizma da razumiju interese, ponašanja i potrebe putnika., pa stoga rad analizira demografiju, ponašanje i preferencije turističkih podskupova. Rad također obuhvaća kulturne, povijesne, moderne, gastronomske i noćne gradske atrakcije, kao i analitiku kako te karakteristike stvaraju jedinstvene turističke destinacije. Rad istražuje pametni turizam, koji koristi IoT, Big Data i AI u putovanjima, obzirom da ova poboljšanja potiču donošenje odluka, produktivnost i individualizaciju. Pametna mobilnost pokreće pametni turizam, te je vidljivo da dijeljenje vožnje, kao i druge tehnologije mobilnosti povećavaju održivost, učinkovitost i prilagodljivost urbanog turizma. Rad ispituje urbani turizam u digitalnom dobu iz svih kutova, te analizira i definira strategije urbanog turizma, vodeći računa o tržišnoj dinamici, etici i održivosti. Fokus grupa je otkrila da pametna mobilnost poboljšava turizam, smanjuje promet i promiče zeleniji prijevoz, kao i da potiče održive i uključive urbane prakse i za lokalno stanovništvo. Međutim, tehnološka složenost, potrebe obrazovanja korisnika, etička pitanja i održavanje infrastrukture zahtijevaju dodatnu pozornost. Ovi nalazi mogu poslužiti kao osnova za ekološke, društveno osviještene turističke strategije Zagreba i drugih gradova. |
Sažetak (engleski) | This paper examines smart mobility in urban tourism. Smart mobility solutions for smart cities shape passenger experiences. Zagreb's smart mobility strategy combines state-of-the-art transportation with various electronic platforms, communication tools and analytical tools to create a sustainable, efficient and personalized guest experience. These include digital infrastructure, IoT, ride sharing and more. This paper discusses how digital infrastructure such as IoT, Big data, AI and blockchain technology define smart cities, and how they generally support modern cities and urban intelligence.
Big data analytics and artificial intelligence can help cities understand the complex needs of their residents, and automate and optimize many utility services. This technology has many advantages, but also presents threats to privacy and security, so this paper examines smart cities from a social, ecological and ethical perspective, and shows how multidisciplinary approaches can make smart cities responsible, inclusive and sustainable. This paper further investigates the dynamics, tourist profiles, tourist attractions and sustainability in modern trends and characteristics of urban tourism, and offers an answer to the question of how urbanization and technology have provided new tourism opportunities. The tourist profile helps urban tourism managers to understand the interests, behaviors and needs of travelers, and therefore the paper analyzes the demographics, behavior and preferences of tourist subsets. The work also includes the city's cultural, historical, modern, gastronomic and nightlife attractions, as well as an analysis of how these characteristics create unique tourist destinations. The paper explores smart tourism, which uses IoT, Big Data and AI in travel, as these improvements drive decision-making, productivity and individualisation. Smart mobility drives smart tourism, and it is evident that ride sharing, as well as other mobility technologies, increase the sustainability, efficiency and adaptability of urban tourism. The work examines urban tourism in the digital age from all angles, and analyzes and defines urban tourism strategies, taking into account market dynamics, ethics and sustainability. The focus group found that smart mobility improves tourism, reduces traffic and promotes greener transport, as well as encouraging sustainable and inclusive urban practices for local residents as well. However, technological complexity, user education needs, ethical issues, and infrastructure maintenance require additional attention. These findings can serve as a basis for ecological, socially conscious tourism strategies of Zagreb and other cities. |