Naslov Modeli grafičkoga oblikovanja medijskih konvergiranih sadržaja
Autor Daria Mustić
Mentor Mario Plenković (mentor)
Član povjerenstva Vilko Žiljak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mario Plenković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Diana Milčić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jesenka Pibernik (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vitomir Grbavac (član povjerenstva)
Član povjerenstva Lidija Mandić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Sonja Grgić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Grafički fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2012-11-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Grafička tehnologija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 655 - Grafička industrija. Tiskarstvo. Izdavaštvo. Knjižarstvo
Sažetak Sastavni elementi grafičkog dizajna, koji uključuju vizualno oblikovanje informacija,
komunikaciju, medij, poruku, javnost, povratnu vezu i komunikante, našli se pred izazovima
digitalnog medijskog okruţenja, koje je dovelo do oblikovanja novih kreativnih radnih procesa
u vizualnoj medijskoj produkciji. Informacija u digitalnom okruţenju postaje sadrţajnija samo
konvergencijom – prostornim, tehnološkim i procesnim proţimanjem medijskih sadrţaja i
usluga. U disertaciji se oblikovanje informacija kroz grafički dizajn promatra u kontekstu
tehnoloških promjena, s ciljem utvrĎivanja utjecaja primjene konvergiranih medijskih sadrţaja
na vrednovanje i percepciju vjerodostojnosti informacije. Postavljene hipoteze istraţivanja su:
(H1) Primjenom različitih modela za grafičko oblikovanje medijskih poruka u digitalnom
prostoru, mijenja se kvaliteta i vjerodostojnost medijskih poruka; (H2) Korištenjem
odgovarajućeg modela za vizualno oblikovanje informacija u digitalnom okruţenju, oblikuje se
vizualna informacija koja je prilagoĎena maksimiranju dekodirajuće sposobnosti primatelja
vizualne poruke i (H3) Način grafičke prezentacije informacija, mijenja dekodiranje
informacija kod korisnika. Empirijski dio istraţivanja provoden je pomoću mreţnih stranica
koje su sačinjavale sadrţajno iste informacije, ali prikazane koristeći drugi način grafičke
reprodukcije, čime je utvrĎen utjecaj tehnologije vizualne prezentacije na proces dekodiranja
poruka kroz tri mjerena elementa pomoću sustava za praćenje pokreta oka (eyetracking) –
vrijeme do prve fiksacije na sadrţaj, broj fiksacija na sadrţaj i vrijeme korištenja sadrţaja.
Mjerenjem su dobiveni objektivni podaci o korištenju medijskih sadrţaja, te se pomoću
anketnog upitnika dobila i subjektivna procjena o kredibilnosti korištenog sadrţaja kroz četiri
dimenzije: nepristranost, pouzdanost, stručnost i uvjerljivost. Rezultati dobiveni pomoću
sustava za mjerenje pokreta oka su pokazali da postoje statistički značajne razlike kod
korištenja medijskih sadrţaja s obzirom na njihovo vizualno oblikovanje. Vizualno oblikovanje
stranica utjecalo je na procjenu kredibilnosti sadrţaja kod ispitanika, čime je potvrĎena
hipoteza da vizualno oblikovanje poruke utječe na procjenu kredibiliteta sadrţaja. Rezultati
mjerenja vremena do prve fiksacije, broja fiksacija i trajanje posjeta na medijski sadrţaj
potvrdili su hipoteze da način grafičke prezentacije informacija utječe na proces korištenja
informacija, te da je odgovarajućim vizualnim oblikovanjem informacija, moguće povećati
informacijsku korist medijskog sadrţaja.
Sažetak (engleski) Constituent elements of graphic design, that include information, communication, media,
messages, public feedback and communicators, are in front of the challenge of digital media
environment, which led to the formation of new creative work processes in visual media
production. The information in the digital environment becomes more substantial only by
convergence - spatial, technological and process intertwining of media content and services. In
this dissertation, the information design is seen in the context of technological change, with the
aim of determining does the application of converged media content affects the evaluation of
the credibility and perception of information. Research hypotheses were: (H1) by using
different models for the graphic design of media messages in the digital space, the assessment
of the media messages can be changed, (H2) by using an appropriate model for visual
formatting of information in a digital environment, we can shape visual information that is
tailored to maximize decoding capabilities of visual messages recipient and (H3) graphic
presentation mode of information affects the decoding process (use) of message. The
empirical study was conducted using the web pages that are comprised of substantially the
same information but presented using other graphic reproductions, which determined the
impact of visual presentation technology on the process of decoding messages through three
measured elements, by using eyetracking - time to the first fixation on content, number of
fixations on the content and duration of content usage. Obtained measurements gave objective
data on the use of media and the data obtained by a questionnaire gave a subjective assessment
of the content credibility expressed in four dimensions: objectivity, reliability, competence and
stringency. Results obtained using the system for measuring eye movements showed that there
were statistically significant differences in the use of media content according to their visual
design. Visual design of the site influenced the assessment of the credibility of the content, thus
confirming the hypothesis that the visual design of the message affects the assessment of the
credibility of the content. Results of measurements of time to first fixation, fixation number and
duration of visits to media content confirmed the hypothesis that the mode of graphic
presentation of information affects the process of using the information, and that the
appropriate visual information design can increase the information benefit of
media content.
Ključne riječi
grafičko oblikovanje
medijska konvergencija
informacija
kredibilnost informacije
eyetracking
Ključne riječi (engleski)
graphic design
media convergence
information
credibility of information
eyetracking
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:216:728406
Studijski program Naziv: Grafičko inženjerstvo i oblikovanje grafičkih proizvoda Smjer: Tehničko-tehnološki Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: doktorski studij Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti u području tehničkih znanosti (dr. sc. tech.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-04-24 22:12:51