Sažetak | Među brojnim čimbenicima koji utječu na stav djece prema STEM području, najbitnijim su se pokazali spol učenika i obrazovanje roditelja. Osnovni ciljevi ovog rada su stoga utvrditi a) imaju li učenici i učenice iste ili različite aspiracije za STEM područje te b) provjeriti u kojoj mjeri je odnos obrazovanja roditelja i izraženosti STEM aspiracija istovjetan u slučaju učenika i učenica. U istraživanju su sudjelovali učenici 6., 7. i 8. razreda 2 osnovne škole u Daruvaru, njih ukupno 361 u dobi od 12 do 15 godina (M=13,32, SD=,910), od čega 195 (54,2%) učenika i 165 (45,8%) učenica. Deskriptivnom analizom se pokazalo kako su učenici najviše zainteresiranosti pokazali za aktivnosti Baviti se računalima, programiranjem, komunikacijskim tehnologijama i sl (M=3,57, SD=1,3), dok kod učenica prosječno je najviše ocijenjena aktivnost Biti biolog, baviti se održavanje prirode, životinjama i sl .(M=3,10, SD=1,11). Između učenika i učenica pokazane su statistički značajne razlike u izraženosti općih STEM aspiracija, gdje učenici imaju prosječno izraženije aspiracije (t(357)=2,179, p<,05). Povezanost obrazovanja majke i STEM aspiracija kod učenika nije se pokazala značajnom. Obrazovanje oca, s druge strane, statistički je značajno povezano sa STEM aspiracijama učenika (F(1,289)= 7,014, p< ,05). Također, dobiven je i interakcijski efekt obrazovanja očeva i spola učenika i to na način da više obrazovanje očeva ujteče na veću izraženost STEM aspiracija kod dječaka (F(1,289)= 3,879, p< ,05). Obrazovanje oba roditelja statistički značajno utječe na izraženost apsiracija i kod učenika i kod učenica Ključne riječi: aspiracije prema STEM karijeri, obrazovanje roditelja, spol učenika (F(2,275)= 6,10, p< ,05) a daljnjom analizom utvrđeno je kako je dobivena razlika ona između kategorija 'nisko obrazovanje' i 'nisko obrazovanje' (p<,05). Interakcijski efekt između spola učenika i obrazovanja oba roditeljanije pronađen. |
Sažetak (engleski) | Among the many factors that influence the attitude of children towards the STEM area, the most important were the gender of students and the education of parents. The main goals of this paper are therefore to determine a) whether the students have the same or different aspirations for the STEM area and b) check to what extent the relationship between parental education and the expression of STEM aspirations is the same in the case of students. The study involved 6th, 7th and 8th grade students of elementary school 2 in Daruvar, a total of 361 aged 12 to 15 years (M = 13.32, SD =, 910), of which 195 (54.2 %) and 165 (45.8%) female students. Descriptive analysis showed that the students were most interested in activities Computing, programming, communication technologies, etc. (M = 3.57, SD = 1.3), while among students, the average activity was Being a biologist, dealing with maintenance nature, animals, etc. (M = 3.10, SD = 1.11). There were statistically significant differences between the students in the expression of general STEM aspirations, where students had on average more pronounced aspirations (t (357) = 2.179, p <, 05). The association between maternal education and STEM aspirations in students has not been shown to be significant. Father's education, on the other hand, was statistically significantly related to students' STEM aspirations (F (1,289) = 7,014, p <, 05). Also, the interaction effect of the education of the fathers and the sex of the students was obtained in such a way that the higher education of the fathers was spared the greater expression of STEM aspirations in boys (F (1,289) = 3.879, p <, 05). The education of both parents has a statistically significant effect on the expression of both students 'and students' absorption Keywords: STEM career aspirations, parental education, student gender (F (2,275) = 6.10, p <, 05) and further analysis revealed that the difference obtained between the categories 'low education' and 'low education' (p <, 05). An interaction effect between student gender and the education of both parents was found. |