Sažetak | Zbog COVID-19 pandemije došlo je do mnogobrojnih promjena u sustavu obrazovanja, poput
nastave na daljinu, fizičkog udaljavanja, korištenja maski i sl. Postavlja se pitanje kako su te
promjene utjecale na rad odgojno - obrazovnih djelatnika. Zato je cilj ovog istraživanja
ispitati koji su najčešći izvori nastavničkog stresa, u kojoj mjeri nastavnici doživljavaju stres,
je li prisutan sindrom izgaranja te koju ulogu u tome igraju strategije suočavanja sa stresom.
U ovom istraživanju sudjelovalo je 195 nastavnika, od kojih je 73% nastavnica i 27%
nastavnika. Prema radnom mjestu bili podijeljeni u 3 kategorije: osnovne škole (59%),
gimnazije (18%) i srednje strukovne škole (23%). U istraživanju su, uz pitanja o
sociodemografskim obilježjima nastavnika/ca (dob, spol) te nekim njihovim profesionalnim
obilježjima (vrsta škole i radni staž), korištena četiri mjerna instrumenta: Skala za mjerenje
izvora nastavničkog stresa, Skala psiholoških zahtjeva i kontrole posla, Oldenburški upitnik
sagorijevanja i Upitnik za ispitivanje strategija suočavanja sa stresom. Konačni upitnik
kreiran je u online obliku te se nastavnicima distribuirao putem e-maila i društvenih mreža.
Rezultati pokazuju da je kod nastavnika prisutna srednja razina izvora nastavničkog stresa, pri
čemu je najveći izvor nastavničkog stresa radno opterećenje. Osim toga, nastavnici najčešće
koriste emocijama usmjereno suočavanje - adaptivno i suočavanje usmjereno na problem, dok
se jedino strategija suočavanja izbjegavanjem pokazala kao dobar prediktor za obje
komponente radnog stresa i sindroma izgaranja. Također, dobiveno je da psihološki zahtjevi
posla i kontrola posla zajedno objašnjavaju 26.8% varijance otuđenosti i 35.7% varijance
iscrpljenosti, pri čemu su oba prediktora statistički značajna. |