Naslov Validacija upitnika profesionalne zrelosti - UPZ
Naslov (engleski) Vaidation of the Career maturity questionnaire (UPZ)
Autor Dario Vlahović
Mentor Toni Babarović (mentor)
Član povjerenstva Iva Šverko (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Iva Černja (član povjerenstva)
Član povjerenstva Toni Babarović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet hrvatskih studija (ODSJEK ZA PSIHOLOGIJU) Zagreb
Datum i država obrane 2017-06-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Profesionalna zrelost jedan je od centralnih pojmova u shvaćanju profesionalnog razvoja. Definira se kao spremnost pojedinca da donese odluku o svojoj karijeri ovisno o svojoj dobi i stupnju profesionalnog razvoja (Savickas i Porfeli, 2011). Ta spremnost je u skladu s mogućnostima pojedinca i zahtjevima okoline te stabilna u vremenu. Svrha ovog rada je validirati Upitnik profesionalne zrelosti (UPZ) autora Babarović i Šverko te utvrditi povezanost s nekim konstruktima. Upitnik sadrţi 20 pitanja na osnovi kojih se formira 5 subskala: sigurnost u odluku u karijeri, aktivna uključenost u donošenje odluke u karijeri, samostalnost u donošenju odluke u karijeri, važnost donošenja odluke u karijeri i upravljanja karijerom te spremnost na kompromise u donošenju odluke u karijeri. U istraţivanju je sudjelovalo 568 učenika završnih razreda srednjih škola s područja Zagreba, Varaţdina, Zaboka, Nove Gradiške i Bjelovara unutar projekta Profesionalni razvoj u adolescenciji: OdreĎivanje modela tranzicije karijere adolescenata. Podaci su prikupljeni putem online platforme. Rezultati ukazuju na očekivanu peto-faktorsku strukturu UPZ-a s dobrom unutarnjom konzistencijom. Rezultati su povezani na očekivani način sa Skalom samoefikasnosti u odlučivanju u karijeri (Taylor i Betz, 1983) i Upitnikom konstrukcije karijere za studente (Savickas i Porfeli, 2011). UPZ i subskale aktivne uključenosti i vaţnosti donošenja odluke u karijeri pokazuju povezanost sa skalom roditeljske podrške (Perceived Parental CareerRelated Behaviours; Dietrich i Kracke, 2009). Upitnik pokazuje očekivane spolne razlike no povezanost sa socio-ekonomskim statusom nije značajna. Svi indikatori ukazuju na homogenost svih sub-skala i zadovoljavajuću diskriminativnost osim subskale Spremnosti na kompromise u donošenju odluke o karijeri koja negativno korelira s drugim subskalama te ima vrlo nisku povezanost s ukupnim rezultatom u upitniku. Preporučuje se unapreĎenje te subskale te su raspravljene moguće implikacije dobivenih nalaza i prijedlozi za danja istraţivanja.
Sažetak (engleski) Career maturity is one of the key aspects in understanding vocational development. It is defined as individual’s readiness for making occupational choices and it depends on their age and degree of vocational development (Savickas and Porfeli, 2011). That readiness is correlated with individual’s abilities and opportunities of their environment while being stable in time. The main goal of this paper was to validate Career maturity questionnaire (Upitnik profesionalne zrelosti – UPZ; Babarović and Šverko) and correlate it with other similar constructs. The questionnaire is a 20-item scale that forms 5 subscales: decisiveness in career decision making, active involvement in career decision making, independence in career decision making, importance of career decision making and career management, and readiness to compromises in career decision making. The sample consisted of 568 students of 3rd and 4th grade of Croatian high schools from Zagreb, Varaţdin, Zabok, Nova Gradiška and Bjelovar from the project: Vocational Development in Adolescence: Setting the Adolescent Career Transition Model. The data was gathered via online platform. The results showed expected five-factor structure of the questionnaire with good internal consistency. The results are correlated with Student Career Construction Inventory (SCCI; Savickas and Porfeli, 1983) and Career Decision Self-Efficacy Scale (CDSE; Taylor and Betz, 1983), what was a-priori expected. The results showed that UPZ and subscales of active involvement in and the importance of making a career decision are correlated with Perceived Parental Career-Related Behaviors (Dietrich and Kracke, 2009). The questionnaire showed expected gender differences but no correlation with socio-economic status. The results indicated good discriminatory power and homogeneity of all sub-scales except the subscale: readiness to compromises in career decision making which had negative correlations with other subscales and very low correlation with the overall UPZ score. Improvement of this subscale is recommended. The findings of this paper are discussed and possible suggestions for other research are given.
Ključne riječi
profesionalna zrelost
Upitnik profesionalne zrelosti
profesionalan razvoj
donošenje profesionalnih odluka
Ključne riječi (engleski)
Career Maturity
Career Maturity Questionnaire
Vocational Development
Career Decision-making
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:111:760101
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-06-26 08:24:21