Naslov Povezanost vremena provedenog pred ekranima s motoričkim sposobnostima predškolske djece
Naslov (engleski) RELATIONSHIP BETWEEN SCREEN TIME AND MOTOR SKILLS IN PRESCHOOL CHILDREN
Autor Dorian Rogović
Mentor Sanja Šalaj (mentor)
Član povjerenstva Sanja Šalaj (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Rakovac (član povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Ohnjec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Kineziološki fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Sažetak Tehnički uređaji nezaobilazni su dio svakodnevnog života. Najčešći način sjedalačkog ponašanja od najranije dobi preuzeli su mediji poput TV-a, konzola, mobitela i dr. Djeca se sve manje kreću, a sve više ih se može vidjeti s nekim uređajem u rukama. Screen time naziv je za ukupno vrijeme koje osoba provede pred ekranom. Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) prepoznala je to kao potencijalni problem kognitivnog i motoričkog razvoja djece te svojim preporukama savjetovala što činiti od najranije dobi kako bi se potencijalni problemi zaobišli. Dosadašnja istraživanja upućuju da previše vremena koje dijete provede pred ekranom može uzrokovati slabljenje socijalnih i emocionalnih vještina, lošiju kvalitetu sna, pretilost i slabiji razvoj jezika i govornih vještina. U ovom radu cilj je bio na populaciji od 262 predškolske djece u dobi od 5 i 6 godina, pomoću anketnog upitnika za roditelje i BOT-2 testa za procjenu motoričkih vještina i razinu sposobnosti, utvrditi postoji li povezanost između vremena koje provedu pred ekranima i motoričkih sposobnosti. Također, djeca su bila raspodjeljena po grupama ovisno o tome koliko provode vremena pred ekranima. Rezultati ovog rada pokazuju da u prosjeku djeca provode više vremena pred ekranima nego što Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje. Numerička vrijednost standardiziranih rezultata BOT-2 testa upućuje da što više djeca provode vremena pred ekranima, da su rezultati slabiji. Zaključno, djeca provode više vremena pred ekranima nego što to propisuju stručnjaci, a rezultati s godinama mogu biti sve lošiji, a sam kognitivni razvoj djeteta može biti usporen. Kako je ova tema slabo istraživana, preporučljivo bi bilo da se napravi longitudinalno istraživanje kako bi se utvrdile negativne i eventualno pozitivne posljedice na razvoj
Sažetak (engleski) Media devices are inevitable for everyday life. The most common sedentary behaviour from an early age has been taken away by media such as TV, consoles, mobile phones, etc. Children are moving less and more of them we can see with some of the devices in their hands. Screen time is the term used to describe the total time a person has spent in front of the screen. The World Health Organization (WHO) has recognized this as a potential problem for cognitive and motor development of children and with its recommendations advised what to do from an early age so that potential problems can be avoided. Research suggest that to much screen time can cause fading in social and emotional skills, poor sleep quality, obesity and poor development of language and speech skills. The aim of this paper was to determine whether there is correlation between screen time and motor skills on a population of 262 preschool children aged 5 and 6, using a parent questionnaire and a BOT-2 test of motor proficiency. Also, the children were divided into groups depending on how much time they spend in front of the screens. The results of this study show that, on average, children spend more time in front of screens than the World Health Organization recommends. Numerical value of the standardized BOT-2 test results indicate that the more children spend time in front of screens, the weaker the results are. In conclusion, children spend more time in front of screens than prescribed by experts, and the results can get worse with age, and the child's cognitive development itself can be slowed down. As this topic is poorly researched, it would be advisable to do a longitudinal study to determine the negative and possibly positive consequences on development.
Ključne riječi
vrijeme pred ekranima
motoričke sposobnosti
kognitivni razvoj
predškolska djeca
Ključne riječi (engleski)
screen time
motor skills
cognitive development
preschool children
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:117:994005
Studijski program Naziv: Kineziologija; smjerovi: Kineziologija u edukaciji i Atletika, Kineziologija u edukaciji i Fitnes, Kineziologija u edukaciji i Hrvanje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje na daski, Kineziologija u edukaciji i Judo, Kineziologija u edukaciji i Kajkaštvo, Kineziologija u edukaciji i Kineziološka rekreacija, Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija, Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša, Kineziologija u edukaciji i Košarka, Kineziologija u edukaciji i Nogomet, Kineziologija u edukaciji i Odbojka, Kineziologija u edukaciji i Osnove kineziološke transformacije, Kineziologija u edukaciji i Ples, Kineziologija u edukaciji i Plivanje, Kineziologija u edukaciji i Ritmička gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Rukomet, Kineziologija u edukaciji i Skijanje, Kineziologija u edukaciji i Sportska gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Sportski menadžment, Kineziologija u edukaciji i Tenis, Kineziologija u edukaciji i Veslanje Smjer: Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar / magistra kineziologije (mag. cin.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-12-07 13:02:01