Naslov MOTORIČKE SPOSOBNOSTI KAO PREDIKTORI POSTURALNIH ODSTUPANJA PREDŠKOLARACA
Naslov (engleski) MOTOR ABILITIES AS PREDICTORS OF POSTURAL DEVIATIONS IN PRESCHOOL CHILDREN
Autor Vid Kučko
Mentor Tatjana Trošt Bobić (mentor)
Član povjerenstva Tatjana Trošt Bobić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Lidija Petrinović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Šalaj (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Kineziološki fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Sažetak Postura ljudskog tijela je često istražen fenomen, no istraživanja u kontekstu povezanosti posture tijela s motoričkim sposobnostima u predškolaraca, dosta su oskudna. Cilj ovog istraživanja bio je provjeriti utjecaj motoričkih sposobnosti na nastanak kifotičnog, lordotičnog i skoliotičnog lošeg držanja predškolaraca. Podaci korišteni u ovom istraživanju dio su SISAK FIT projekta te su prikupljeni 2023. godine kada su održana testiranja za procjenu motoričkih sposobnosti, morfoloških karakteristika i posture tijela na uzorku od 238 djece u dobi 6-7 godina, od čega je 133 dječaka i 105 djevojčica. Proveden je t-test za nezavisne uzorke kako bi se ustanovila razlika između dječaka i djevojčica u motoričkim sposobnostima te je utvrđena bolja izvedba dječaka u svim testovima osim u testu fleksibilnosti. Logističkom je regresijskom analizom utvrđeno kako u većini slučajeva praćene motoričke sposobnosti ne objašnjavaju u značajnoj mjeri variranje u držanju tijela djece predškolske dobi, odnosno nastanak kifotičnog, lordotičnog ili skoliotičnog lošeg držanja, s iznimkom razvoja skoliotičnog lošeg držanja na dominantnoj strani u dječaka. U djevojčica, niti jedna posturalna devijacija nije se mogla objasniti temeljem praćenih motoričkih sposobnosti. Nasuprot tome, kod dječaka je utvrđeno da viša razina eksplozivne snage, posebno u kontekstu skočnosti i brzine, te niža razina koordinacije, mogu objasniti povećani rizik za razvoj skoliotičnog lošeg držanja na dominantnoj strani tijela. Najvjerojatnije je situacija u kojoj dijete ima mogućnost generiranja velike sile uz istovremeni manjak sposobnosti njezine kontrole (manjak koordinacije tijela), doprinijela tom povećanom riziku. Kako bi se problematika utjecaja motoričkih sposobnosti na posturalne promjene predškolaraca direktno proučila u buduće bilo bi poželjno planirati longitudinalnu studiju baziranu na slučajnom uzorku djece, uzimajući u obzir i njihovu razinu i vrstu dnevne tjelesne aktivnosti kao i eventualnu uključenost u organizirane sportske aktivnosti.
Sažetak (engleski) Human posture is a frequently researched phenomenon, but studies examining the relationship between body posture and motor abilities in preschool children are rather scarce. The aim of this research was to investigate the impact of motor abilities on the development of kyphotic, lordotic, and scoliotic poor posture in preschoolers. The data used in this study are part of the SISAK FIT project and were collected in 2023 during assessments of motor abilities, morphological characteristics, and body posture in a sample of 238 children aged 6-7 years, of which 133 were boys and 105 girls. A t-test for independent samples was conducted to determine differences in motor abilities between boys and girls, revealing that boys performed better in all tests except for flexibility. Logistic regression analysis revealed that, in most cases, the monitored motor abilities do not significantly explain the variation in body posture among preschool children, specifically the development of kyphotic, lordotic, or scoliotic poor posture, with the exception of the development of scoliotic poor posture on the dominant side in boys. In girls, none of the postural deviations could be explained by the monitored motor abilities. Conversely, in boys, it was found that a higher level of explosive strength, particularly in the context of jumping ability and speed, combined with a lower level of coordination, could explain the increased risk of developing scoliotic poor posture on the dominant side of the body. It is likely that the ability to generate high force, coupled with a lack of control over that force (lack of body coordination), contributed to this increased risk. To directly study the impact of motor abilities on postural changes in preschoolers in the future, it would be interesting to plan a longitudinal study based on a random sample of children, taking into account their level and type of daily physical activity as well as their potential involvement in organized sports activities.
Ključne riječi
držanje tijela
predškolska dob
koordinacija
Ključne riječi (engleski)
body posture
preschoolers
coordination
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:117:793859
Studijski program Naziv: Kineziologija; smjerovi: Kineziologija u edukaciji i Atletika, Kineziologija u edukaciji i Fitnes, Kineziologija u edukaciji i Hrvanje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje na daski, Kineziologija u edukaciji i Judo, Kineziologija u edukaciji i Kajkaštvo, Kineziologija u edukaciji i Kineziološka rekreacija, Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija, Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša, Kineziologija u edukaciji i Košarka, Kineziologija u edukaciji i Nogomet, Kineziologija u edukaciji i Odbojka, Kineziologija u edukaciji i Osnove kineziološke transformacije, Kineziologija u edukaciji i Ples, Kineziologija u edukaciji i Plivanje, Kineziologija u edukaciji i Ritmička gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Rukomet, Kineziologija u edukaciji i Skijanje, Kineziologija u edukaciji i Sportska gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Sportski menadžment, Kineziologija u edukaciji i Tenis, Kineziologija u edukaciji i Veslanje Smjer: Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/sveučilišna magistar/magistra kineziologije u edukaciji (univ. mag. cin.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-08 11:47:17