Naslov Vrednovanje motoričkih znanja kod učenika petih razreda osnovne škole : doktorska disertacija
Autor Lidija Vlahović
Mentor Tonči Bavčević (mentor)
Mentor Josip Babin (sumentor)
Član povjerenstva Đurđica Miletić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Prskalo (član povjerenstva)
Član povjerenstva Josip Babin (član povjerenstva)
Član povjerenstva Nebojša Zagorac (član povjerenstva)
Član povjerenstva Frane Žuvela (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Kineziološki fakultet Split
Datum i država obrane 2012-06-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 796/799 - Sport
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Motoričke sposobnosti u djece
Sažetak Cilj istraživanja bio je utvrditi povezanost između morfoloških karakteristika i motoričkih
sposobnosti te motoričkih znanja kod učenika. Uzorak ispitanika sačinjavalo je 152 učenice i 152
učenika petih razreda osnovnih škola u Splitu, kronološke dobi 11 godina. Kolekcija podataka
izvršena je primjenom 16 morfoloških mjera, 21 testa motoričkih sposobnosti i 7 testova
motoričkih znanja. Primijenjeni testovi imali su zadovoljavajuće metrijske karakteristike te su
omogućili prikupljanje znanstveno valjanih podataka. Analiza povezanosti između skupova
varijabli izvršena je primjenom kanoničke korelacijske i multiple regresijske analize. Rezultati
kanoničke korelacijske analize potvrdili su generalnu povezanost morfoloških karakteristika i
motoričkih sposobnosti, kao i povezanost motoričkih znanja u odnosu na morfološke
karakteristika i motoričke sposobnosti kod oba uzorka ispitanika. Kako bi se utvrdila parcijalna
struktura povezanosti pojedinih motoričkih znanja kao kriterija te morfoloških karakteristika i
motoričkih sposobnosti kao prediktorskog skupa, primijenjena je multipla regresijska analiza.
Primijenjenom metodom definirani su statistički značajni regresijski modeli povezanosti
morfoloških karakteristika i motoričkih znanja. Kod uzorka učenica značajne funkcije pronađene
su kod kriterijskih varijabli Brzo trčanje do 60 m iz niskog starta (MZ60M), Skok uvis prekoračnom
tehnikom „škare“ (MZSUŠ), Stoj na rukama uz okomitu plohu (MZSNR), Pad naprijed preko ramena
u dominantnu stranu (MZPDN), Šut s tla osnovnim načinom (rukomet) (MZŠOR) i Vršno odbijanje iz
srednjeg odbojkaškog stava (odbojka) (MZVRO), a kod uzorka učenika kod varijabli Brzo trčanje do
60 m iz niskog starta (MZ60M), Skok uvis prekoračnom tehnikom „škare“ (MZSUŠ), Stoj na rukama
uz okomitu plohu (MZSNR) i Šut jednom rukom s prsiju iz mjesta (košarka) (MZŠPK). Regresijska
analiza između motoričkih sposobnosti kao prediktorskog skupa i motoričkih znanja, također je
omogućila definiranje značajnih modela povezanosti. Kod uzorka učenica značajne funkcije
pronađene su kod varijabli Brzo trčanje do 60 m iz niskog starta (MZ60M), Skok uvis prekoračnom
tehnikom „škare“ (MZSUŠ), Stoj na rukama uz okomitu plohu (MZSNR), Pad naprijed preko ramena
u dominantnu stranu (MZPDN), Šut s tla osnovnim načinom (rukomet) (MZŠOR) i Vršno odbijanje iz
srednjeg odbojkaškog stava (odbojka) (MZVRO), a kod uzorka učenika kod varijabli Brzo trčanje do
60 m iz niskog starta (MZ60M), Skok uvis prekoračnom tehnikom „škare“ (MZSUŠ), Stoj na rukama
uz okomitu plohu (MZSNR), Šut s tla osnovnim načinom (rukomet) (MZŠOR), Šut jednom rukom s
prsiju iz mjesta (košarka) (MZŠPK) i Vršno odbijanje iz srednjeg odbojkaškog stava (odbojka)
(MZVRO). Dobiveni nalazi omogućuju uvid u strukturu povezanosti morfoloških karakteristika,
motoričkih sposobnosti i motoričkih znanja, a primjenjivi su kod planiranja i programiranja te
praćenja i vrednovanja u kineziološkoj edukaciji.
Ključne riječi:
Sažetak (engleski) The aim of the research was to establish the relation between the morphological characteristics
and morphological abilities as well as the motor skills in pupils. The sample of subjects consisted
of 152 female pupils and 152 male pupils from the fifth grades, from the primary schools in Split,
aged 11. The collection of data was carried out by the application of 16 morphological
measurements, 21 motor abilities tests and 7 motor skills tests. The applied tests had satisfactory
metric characteristics and they enabled the collection of scientifically valid data. The analysis of
the relation between the groups of variables was carried out by the application of the canonical
correlation and multiple regression analysis. The results of the canonical correlation analysis
confirmed a general relation of the morphological characteristics and motor abilities, as well as
the relation of the motor skills in relation to the morphological characteristics and motor abilities
in both samples of subjects. In order to establish the partial structure of the relation of particular
motor skills as criteria and the morphological characteristics and motor abilities as a predictor
group, multiple regression analysis was applied. Statistically significant regression models of the
relation of the morphological characteristics and motor skills were defined by the use of the
applied method. In the sample of the female pupils significant functions were found in the criteria
variables Fast running (up to 60m) from the low start (MZ60M), High jump (scissors technique)
(MZSUŠ), Hand standing along the vertical surface (MZSNR), Front fall over the shoulder in the
dominant side (MZPDN), Basic floor shoot (handball) (MZŠOR) and Volley above the forehead from
the middle position (volleyball) (MZVRO), and in the sample of male pupils in the variables Fast
running (up to 60m) from the low start (MZ60M), High jump (scissors technique) (MZSUŠ), Hand
standing along the vertical surface (MZSNR) and Standing one handed shoot (basketball) (MZŠPK).
In the sample of the female pupils significant functions were found in the criteria variables Fast
running (up to 60m) from the low start (MZ60M), High jump (scissors technique) (MZSUŠ), Hand
standing along the vertical surface (MZSNR), Front fall over the shoulder in the dominant side
(MZPDN), Basic floor shoot (handball) (MZŠOR) and Volley above the forehead from the middle
position (volleyball) (MZVRO), and in the sample of the male pupils in the variables Fast running
(up to 60m) from the low start (MZ60M), High jump (scissors technique) (MZSUŠ), Hand standing
along the vertical surface (MZSNR) and Standing one handed shoot (basketball) (MZŠPK). The
regression analysis between the motor abilities as a predictor group and motor skills also enabled
defining of the significant relation models. In the sample of female pupils significant functions
were found in the variables Fast running (up to 60m) from the low start (MZ60M), High jump
(scissors technique) (MZSUŠ), Hand standing along the vertical surface (MZSNR), Front fall over
the shoulder in the dominant side (MZPDN), Basic floor shoot (handball) (MZŠOR) and Volley
above the forehead from the middle position (volleyball) (MZVRO), and in the sample of male
pupils in the variables Fast running (up to 60m) from the low start (MZ60M), High jump (scissors
technique) (MZSUŠ), Hand standing along the vertical surface (MZSNR), Basic floor shoot
(handball) (MZŠOR), Standing one handed shoot (basketball) (MZŠPK) and Volley above the
forehead from the middle position (volleyball) (MZVRO). The obtained results enable an insight
into the structure of the relation of the morphological characteristics, motor abilities and motor
skills, and they can be applied in planning and programming as well as in monitoring and
evaluating in the kinesiological education.
Ključne riječi
učenici petih razreda osnovne škole
motoričko učenje
motoričke manifestacije
tjelesna i zdravstvena kultura
Ključne riječi (engleski)
primary school fifth graders
motor learning
motor manifestations
physical education
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:221:038577
Datum promocije 2020
Studijski program Naziv: Kineziologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje kineziologija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 206 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-05-11 11:36:55