Naslov Vizualno-motorička integracija, analiza razvojnih trendova kod djece i učenika u predškoli i primarnoj edukaciji : doktorska disertacija
Naslov (engleski) Rad ne sadrži naslov na drugom jeziku.
Autor Damir Bavčević
Mentor Lidija Vlahović (mentor)
Mentor Igor Jelaska (sumentor)
Član povjerenstva Josip Babin (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Igor Jelaska (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Prskalo (član povjerenstva)
Član povjerenstva Đurđica Miletić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Boris Milavić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Kineziološki fakultet Split
Datum i država obrane 2020-06-04, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija Kineziološka edukacija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 796/799 - Sport
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Kineziologija
Motoričke sposobnosti u djece
Djeca
Sažetak Cilj istraživanja bio je utvrditi razvojne trendove u području vizualno-motoričke integracije kod djece i učenika u predškoli i razrednoj nastavi, kao i povezanost promatrane dimenzije s koordinacijom tijela. Istraživanjem je obuhvaćeno 440 ispitanika podijeljenih u sedam dobnih kategorija od 3 do 10 godina starosti. Ispitivanje je obavljeno u dvije faze; pilot fazi te finalnoj fazi. U pilot fazi provedeno je testiranje vizualno-motoričke integracije i koordinacije tijela na 25% uzorka ispitanika raspoređenih po dobi i spolu. Procjena dimenzija koordinacije tijela izvršena je primjenom motoričkih testova Poligon natraške (MPOL), Koraci u stranu (MKUS) i Okretnost s palicom (MOP). Stupanj vizualno-motoričke procijenjen je upotrebom novo konstruiranog Testa vizualno-motoričke integracije (VMI) te Beery VMI razvojnog testa vizualno-motoričke integracije (Beery VMI). Svi testovi koordinacije kao i Test vizualno-motoričke integracije (VMI) primijenjeni su tri puta, dok je test Beery VMI primijenjen jednom. U ovoj fazi istraživanja ispitane su metrijske karakteristike mjernih instrumenata te povezanost koordinacije tijela i stupnja vizualno-motoričke integracije. Svi primijenjeni mjerni instrumenti pokazali su dobre metrijske karakteristike na promatranom uzorku ispitanika. Dobiveni nalazi međusobne povezanosti pojedinih varijabli te povezanosti skupova varijabli koordinacije tijela i vizualno-motoričke integracije kod subuzorka predškolske dobi upućuju na zaključak o visokoj korelativnoj i kanoničkoj povezanosti. Osim navedenog nalazi sugeriraju postojanje jedinstvenog pozadinskog mehanizma odgovornog za manifestaciju kretnih struktura u domenama koordinacije tijela i vizualno-motoričke integracije koji se postepeno diferencira u funkciji vremena. U finalnoj fazi istraživanja izvršena je procjena stupnja vizualno-motoričke integracije nad cijelim uzorkom ispitanika jednokratnom primjenom Testa vizualno-motoričke integracije (VMI). Upotrebom dvofaktorske analize varijance na uzorku od N = 440 utvrđena je statistički značajna razlika u stupnju vizualno-motoričke integracije između ispitanika po spolu i dobi. Post hoc analiza primijenjena je s ciljem ispitivanja razlika među pojedinim dobnim skupinama ispitanika. Dobiveni nalazi potvrdili su statistički značajne razlike između svih dobnih skupina predškolske dobi te između učenika prvog i drugog razreda, nakon čega je uočena stabilizacija u procesu razvoja vizualno-motoričke integracije. Daljnjim istraživanjem analizirane su razlike u strukturi Testa vizualno-motoričke integracije (VMI) odnosno dimenzije brzine i točnosti rješavanja testa. Rezultati dvofaktorske analize varijance potvrdili su statistički značajnu razliku između ispitanika različite dobi, a post hoc analiza dala je uvid u trend poboljšanja brzine izvođenja VMI testa. Dobiveni rezultati ukazali su na dvije točke fleksije unutar trenda poboljšanja brzine izvedbe i to između starije predškolske dobi i prvog razreda te između prvog i drugog razreda osnovne škole, nakon 8 čega slijedi usporavanje promatranog trenda. Upotrebom Kurskal-Wallisovog H testa utvrđena je statistički značajna razlika između ispitanika različitog spola i dobi u broju počinjenih grešaka prilikom izvođenja Testa vizualno-motoričke integracije (VMI). Rezultati post hoc analize ukazali su na značajno povećanje točnosti između ispitanika srednje i starije predškolske dobi te starije predškolske dobi i prvog razreda osnovne škole, nakon čega dolazi do stabilizacije u manifestaciji točnosti rješavanja Testa vizualno-motoričke integracije (VMI).
Sažetak (engleski) The aim of this study was to determine developmental trends in the area of visual-motor integration in preschool and 1st to 4th grade children, as well as relations between the observed dimension and body coordination. The study included 440 subjects divided in seven age categories from 3 to 10 years of age. Testing was implemented in two phases; pilot phase and final phase. The pilot phase included testing of visual-motor integration and body coordination on 25% of the sample of subjects divided per sex and age. Body coordination dimension was evaluated by the application of motor tests Backwards Obstacle Course (MPOL), Sidesteps (MKUS) and Coordination with a Stick (MOP). The degree of visual-motor integration was evaluated by the use of the newly constructed Visual-Motor Integration Test (VMI) and the Beery VMI Developmental Test of Visual-Motor Integration (Beery VMI). All coordination tests and the Visual-Motor Integration Test (VMI) were applied three times, whilst the Beery VMI was only applied once. This phase of research included testing of metric characteristics of measuring instruments and correlation of body coordination with the degree of visual-motor integration. All applied measuring instruments showed good metric characteristics on the observed sample of subjects. Obtained results of intercorrelation of certain variables and correlation of groups of variables body coordination and visual-motor integration in the subsample of preschool children indicated a conclusion of having a high correlation and canonical relations. Besides the previously mentioned, the results indicated the existence of a unique background mechanism responsible for manifestation of moving structures in domains of body coordination and visual-motor integration that gradually differentiate in time function. The final phase included evaluation of the degree of visual-motor integration of the entire sample of subjects by the one-time use of the Visual-Motor Integration Test (VMI). Two-way analysis of variance was implemented on a sample of N=440 and statistically significant difference in the degree of visual-motor integration between subjects was determined per sex and age. The post hoc analysis was applied with the aim of testing differences between certain age groups of subjects. Obtained results confirmed statistically significant differences between all age groups of preschool children and between first graders and second graders, after which the process of development of visual-motor integration stabilised. Further research led to analysis made in regards to differences in the structure of the Visual-Motor Integration Test (VMI) that is the dimension of speed and accuracy of solving the test. Results of the two-way analysis of variance confirmed statistically significant difference between subjects of different age and the post hoc analysis provided an insight into a trend of improvement of the speed of performance in older 10 preschool children and first graders as well as between first graders and second graders, after which the observed trend was slowing down. The Kurskal-Wallisovog H Test showed statistically significant difference between subjects of different sex and age in the number of errors made while solving the Visual-Motor Integration Test (VMI). The results of the post hoc analysis indicated a significant increase in accuracy between subjects of the middle and older preschool children and the first graders, after which the manifestation of accuracy of solving the Visual-Motor Integration Test (VMI) was stabilised.
Ključne riječi
vizualno-motorička integracija
grafomotoričke vještine
koordinacija tijela
ontogenetski razvoj
predškolski odgoj i obrazovanje
primarna edukacija
kineziološka edukacija
Ključne riječi (engleski)
visual-motor integration
graphomotor skills
body coordination
ontogenetic development
preschool education
primary education
kinesiological education
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:221:276574
Datum promocije 2020
Studijski program Naziv: Kineziologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje kineziologija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 133 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-16 11:51:31